Antwoord is ja, dus ;-)
Printable View
Antwoord is ja, dus ;-)
wie weet hoe meranti klinkt als solid body??
Mjah, mahonie-erig, wellicht. Maar dat hangt er erg vanaf wat voor 'meranti' je hebt, aangezien het een wazige verzamelnaam is voor talloze shorea spp. houtsoorten. Ik zou je iig aanraden om het links te laten liggen, en wat afrikaans mahonie (khaya, sipo, sapele) in te slaan...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiem
Beukenhout wordt eigenlijk nooit genoemd. Ik weet nu uit ervaring dat het zeer bruikbaar is voor een hals.
Hé G.G.,Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
Veel goedkope gitaren in de jaren 60 en 70 van Europese makelijk werden voorzien van beuken halzen; Egmond had daar ook een handje van. Maar de meeste van die halzen zijn inmiddels onherstelbaar krom getrokken of zelfs getordeerd. Er zijn slechts weinig instrumenten van die catagorie die nog in goede staat zijn.
Ik veronderstel dat Beuken op zicjh prima materiaal is voor halzen, maar dat de duurzaamheid in die toepassing tegenvalt.
Groet,
Enra
Ik heb een Suzuki Lead II-kopie gehad met beuken hals en esdoorn toets. Daar is helemaal niks mis mee en 't is goed vergelijkbaar met esdoorn. Het was wel kwartiersgezaagd en dat is aan te raden bij beuk want het hout kan sterk werken. Zodra het gelakt is zou het geen problemen meer mogen geven.
Weet er iemand een winkel in het Antwerpse waar ik geschikt hout kan vinden voor een mooi topje van te fabriceren. Ik ben van plan dit eens te proberen met mijn Yamaha RGX, dat zwart is zooo saai... :)
Snuffelen rond de haven? M'n laatste partij Khaya is vai Antwerpen Europa binnengekomen, dus er zullen vast wel houthandelaren zitten.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door up-guitarman
Als je echt mooi maple wil, kijk eens bij holz-fasczination.de. Kost niet al te gek veel voor de kwaltiet die je krijgt.
Hmm... Dankzij dit forum begin ik toch het e.e.a. te begrijpen over het bouwen van je eigen gitaar...
Nou heb ik een vraag, omdat ik zelf (nog) niet durf om van een blok hout zelf een body te maken, waar kan ik voor een aardige prijs een aardige body bemachtigen. Ik heb op de site van de Tonefactory het e.e.a. gezien, zoals deze, http://www.tonefactory.nl/shop2/prod...oducts_id=1837 , ze beweren (als ik het goed begrijp) een Korinahouten body met een Maple Top voor nog geen 80,= euro. Ik kan me niet voorstellen voor zo'n bedrag iets geweldigs in handen te krijgen.
Graag jullie mening hierover....
Groetjes,
Anthony
Tja, qua afwerking zal het wel niet helemaal toppie zijn, en geen 5A flame maple, maar de materiaalkosten voor zoiets zijn voor een grootinkoper niet erg hoog (tien, vijtien euro voor het korina, 5 voor de maple top.)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thoon_Loque