-
Het bouwproces gaat momenteel erg langzaam door een klein gebrek aan tijd. Wel zit ik alvast het een en ander te bekijken hoe ik het beste verder kan gaan enzo.
Ik kwam een beetje in twijfel over de inleg. Ik zit een beetje te twijfelen of ik een inleg ga doen of niet. Ik heb het idee dat ik alleen de dots bovenop de hals gebruik tijdens het spelen en die op het fretboard niet noodzakelijk zijn. Maar aan de andere kant word het misschien heel kaal als ik geen inlay erin doe. Het fretboard is natuurlijk wel flame maple wat het minder plat en saai maakt maar toch.
Zijn er mensen die hier een mening over hebben? Zou ik de dots echt missen op het fretboard wanneer ze er niet zitten? of zou het mooier zijn een zwarte dot inlay te doen.
De finish die ik in gedachte heb ik beetje richting de bengal tiger burst van warmoth.
http://www.lanceholland.com/guitars/images/bengal.bmp
-
Ik had dit project nog niet gezien, maar met deze finish en maple hals, zal dit nu al mijn droomgitaar ever worden! :mmmm:
-
Het project staat beetje op laag pitje momenteel, maar aangezien ik nu weer weekje vakantie heb wil ik weer wat verder gaan.
Ik ben nu toe aan de inlays. Ik heb zwarte inlays van 5mm gehaald. Nu meette ik dit even na om te kijken voor de gatdiameter en de dot gaat van 4,8mm naar 5mm. Dan denk ik gelijk aan een inklemming bij zoiets. Maar ik heb even proefstukje geboord en 5mm zit hij los in en 4mm past hij uiteraard niet in. Houtboren zijn er niet te krijgen in tiende milimeters.
Wat is het beste om te doen? 5mm boren en dan gewoon erin lijmen? (en zo ja, welke lijm). Of kan ik beter met metaalboortje boren (hoewel deze minder goed centreren natuurlijk).
-
Boortjes van 4,8 mm zijn zeker wel te krijgen. Ik heb een paar setjes uit grabbelbakken van bouwmarkten, voor een paar euro. Een voorbeeldje voor mijn neus:
1,5 - 2,0 - 2,5 - 3,0 - 3,5 - 4,0 - 4,5 - 4,8 - 5,0 - 5,5 - 6,0 - 6,5 mm
Reuze handig!
-
Ik weet idd dat ze er zijn, maar had eigenlijk graag zo een boor gehad:
http://www.rextools.nl/upload/assort...gen/beaver.jpg
Die centreren mooier, er zitten voorsnijders aan dus een mooie kant aan het gat zonder kans op splinteren en dan heeft het gat een vlakke onderkant ipv de schuine kanten van een metaalboor.
-
Met een gat van 5 mm heb je dus 2/10 mm speling. Een randje van 1/10mm breed dus. Dat vul je prima op met secondelijm. Volgens mij heb ik nog nooit een 4.8 mm boortje gebruikt en heb denk ik zo'n 5 - 8 halzen gemaakt met dots.
-
ok dat kun dus gewoon met simpele seconden lijm? de dot erin lijmen.
Ik had ook al het idee om gewoon die van 5 te pakken. Zeker bij maple fretboard valt dat randje helemaal niet zo veel op waarschijnlijk.
-
Moet een fretboard echt exact vlak zijn? Ik ben nu bezig met de radius erin schuren. Maar wanneer ik met mijn schuifmaat de dikte meet op willekeurige plaatsen. Merk ik dat hij in het midden net een halve mm ofzo dunner is dan bij fret 1 en fret 22 zegmaar.
Ook is hij als ik aan de rand van het fretboard meet niet overal exact even dik.
Is een halve mm tolerantie te verwaarlozen of moet ik dit echt proberen exact te krijgen? En zo ja, hoe?
-
Toch zou ik proberen hem zo recht mogelijk te vlakken nadat de toets verlijmd is. Zelf maak ik altijd erg dikke halzen. Ik verlijm de toets, breng de hals met de halspen op spanning en vlak hem zodat ie in ontspannen stand ietsjes hol is (want de frets dwingen hem ietsjes rechter).
Vraag bij de experts nog even na wat te verwachten is met je hout en fretkeus (Mattia, Javaca etc...)
-
Ik heb me laatst gerealiseerd dat als de toets een plankje is dat overal even dik is, de zijkant na het aanbrengen van de radius smaller is naarmate de toets breder is. Dus wat dat betreft kan het kloppen.
Ik sluit me verder volledig aan bij G.G. Zo recht mogelijk.
Zeker dat 'vlakken met de halspen op spanning' is een zeer waardevol inzicht; 'had ik dat maar eerder beseft' denk ik nu :soinnocent: