Oke bedankt voor de tips. Ik ga nog even verder zoeken. Misschien kan ik wel iets via me pa regelen.
Printable View
Oke bedankt voor de tips. Ik ga nog even verder zoeken. Misschien kan ik wel iets via me pa regelen.
Voor het vastzetten ga ik toch kooimoeren gebruiken. Enige goede optie die voor particulier ook goed bereikbaar is. Popmoeren vind je alleen per 100st en heb je aparte tang voor nodig en voor inpersmoeren hetzelfde.
Had nog een vraagje over de spanningen. Ik heb transformator nagemeten en dat geeft het volgende:
Primair: Secundair:
245V 260V
220V 295V
Nu wil ik gaan rekenen aan mijn buizen zodat ik de juiste weerstanden kan bestellen maar hoe weet ik welke spanning daarop komt? Hoe ik het in een schema bereken met weerstanden en condensatoren weet ik maar hoe zit het met gelijkrichten?
Wanneer ik bijvoorbeeld die 260V door middel van twee UF4007 dioden gelijk richt. Hoe kan ik berekenen wat er uit komt dan aan gelijkstroom?
Of is het het makkelijkste om gewoon 2 diodes te bestellen en het te meten?
Je kan het beste het schema eerst in duncanamps PSU designer zetten. Bepaal ongeveer de stroom die je per triode en penthode afneemt. Zet er ontkoppel filters tussen en weerstanden en choke en je kan hem helemaal
Als je er gewoon diodes opzet, maar je belast de hoogspanning niet, dan is hij veel hoger als wanneer je de buizen erin gaat hangen. Zodra je stroom gaat trekken, zakt de voedingspanning door de interne DC + AC weerstand van de trafo.
Je kan het enigzins inschatten door gebruik te maken van de specificaties die die verkoper op marktplaats had gezet.
1) met 2 diodes wordt de onbelaste DC spanning 1.4Xde AC spanning
2) ik meen me te herinneren dat het iets van 350V was bij 150mA belasting.
3) Dan geldt:
a) onbelast is de DC 1.4 * 295 = 413V
b) belast met 150mA geeft 350V.
c) 150mA geeft dus een voltage drop van 413 - 350 = 63V
d) R (intern trafo)= U / I = 63 / .15 => R = 420 ohm.
Dus als je maar bijv. 90mA gaat afnemen, dan heb je kans dat je rond de 414 - (420 * .09) = 414 - 38V = 375V uitkomt.
Heb je die spanningen trouwens gemeten met een belastingsweerstand over die secundair?
nee de spanning die ik heb gemeten is rechtstreeks op de trafo.
Ik heb al geprobeerd hem te simuleren in multisim (waar we op school mee werken) maar krijg het er niet goed in. En ook krijg ik geen buizen toegevoegd daarin.
Ik ga het idd eens proberen te simuleren met die duncanamps psu designer.
Ik heb LTC Spice, simuleert braaf alles mbt buizen maar voor die buizen heb ik een extra bestandje.
hm ik denk dat ik nog niet genoeg ervaring heb met die programma's om het allemaal goed erin te zetten... Ik kom er niet aan uit. PSU designer is heel beperkt wat betreft layout vind ik. LTC spice kan ik niet eens een goede AC-bron vinden en zou ik geen idee hebben hoe ik de spanning en stroom kan meten.
Multisim lukt het wel om het in te zetten opzich maar die geeft voltages aan van -70uV dus dat klopt volgens mij ook niet helemaal...
Ik ga volgende week even op school een leraar vragen of die mij kan helpen met het simuleren. Helaas is er geeneen leraar die beetje verstand heeft van buizentechniek. Ik ga nu naar leraar die verstand heeft van filters en opamps en dergelijke.
tsja met LTC moet je m goed erin zetten en simuleren. Alle componenten vind je in de library en voor buizen heb je een extra bestandje nodig. Als je hier was zou ik het je wel kunnen uitleggen maar dat gaat zo lastig over internet...
met multisim zou het moeten kunnen.. heb je daar buizen in?
Die heb ik in mijn programma niet maar ze moeten er wel zijn. Dus ik het gekeken of ik dat bestandje ergens kon down****kopen maar niet gevonden.
Ik moet nu met mijn engl blackmore toch naar een buizenversterker dokter dus misschien dat ik dan daar ook gelijk het een en ander kan vragen over mijn versterkertje. De meeste buizenexperts vinden het vaak geen probleem om hun informatie te delen met andere heb ik gemerkt.
Ik heb vandaag nog eens goed het schema zitten bestuderen. Is de kathode weerstand de enige weerstand die veranderd wanneer ik een andere voedingstrafo gebruik dan in het schema? De elco's in de powersectie heb ik al 500V gepakt ipv 350v zoals in het schema.
De elco's aan de kathode van de buizen is 25V nog steeds toereikend genoeg lijkt me. Alleen bij de eindbuis misschien niet maar dat kan ik nog even berekenen. Maar verder veranderen de waarden niet lijkt me toch?
Verder heb ik nog een vraag over de eindbuizen. Ze gebruiken EL84 in het schema wat ik gebruik. Maar aangezien ik qua voltage hoger ben gaan zitten met de voedingstrafo kan ik ook andere buizen aan zoals KT88, KT66, 5881, 6L6, etc etc.
Wat zouden jullie aanraden voor mijn versterkertje? Het is een single ended ampje.
Je kan elke buis gebruiken, maar:
- betekent wel meer output dus zorg ervoor dat de OT dat aankan
- Grotere buizen zullen waarschijnlijk een lagere bias spanning krijgen (let op je kathode spanning) en tevens kun je meer signaal er in sturen. De je driver mag meer geven.