samplerate is dus je horizontale (tijd) resolutie en bitrate (dynamiek) je verticale.
Printable View
samplerate is dus je horizontale (tijd) resolutie en bitrate (dynamiek) je verticale.
ok, dus volgens jouw theorie zijn er bij 24bit meer stappen dan 16bit bij hetzelfde verschil in db's ?
verklaar het verschil in dynamic range dan, want zoals jij het zegt zijn er meer stappen over dezelfde range, waar komt die extra 48 db (6 db per extra bit) dan vandaan ?
Weet je, ik heb helemaal geen zin in een "wat is kunst?" discussie, maar ik ben het hier toch niet helemaal mee eens. Pop/rock (en ook veel jazz en klassiek) is veelal gewoon ouderwets ambachtswerk - net als tegelzetten. Volgens een vaste formule (vier minuten, refrein-couplet) een stuk commercieel entertainment in elkaar zetten. Dat is niet noodzakelijk "minder" dan kunst (missschien zelfs wel veel leuker), maar wel iets anders.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Han S
Ik zit achter de mengtafel wel eens met vochtige ogen een brok weg te slikken. Dat heb ik nou nooit met een mooi getegeld vloertje.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
dit is veruit de beste post in dit topic :D
Maar moet alle muziek daaraan voldoen? Ik vind van niet. Ik kan heerlijk genieten van eenvoudige muziek. Wat mij betreft hoeft het niet allemaal zulke hoogstaande virtuositeit te bevatten.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Han S
Hans, je moet het in de context plaaten van post 54 van deze discussie, waarin die man met die onuitsprekelijke naam zich niet veel anders manifesteert dan een soort van zakelijke prostitute.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson
Natuurlijk is er gewoon simpele en gezellige pretentieloze recht op en neer muziek. Maar als ik mensen binnen heb als Herbert Noord met Pierre van der Linden, Rinus Groeneveld en een gitarist en zangeres waar ik de naam ff niet kan vinden. En die gaan spelen terwijl ze niet weten wat er gaat komen en dus zeggen: start de band maar. Dan begint Herbert wat te doen en de andere muzikanten haken daar op in en dan komen er prachtige dingen, zo uit het niets.
Dat is mijn ding en hoewel ik ook een heel aardig tegelvloertje kan leggen, is dat toch een geheel andere wereld.
Toch is het een wat vreemde opmerking han. Je zit daar betaald om dat op tape neer te zetten. Of je het nou mooi vind of niet. Tis natuurlijk wel mooi meegenomen, maar als het een kut band is, flikker je ze dan linea recta je studio uit? OMdat je het niet mooi vind. Zou ik opmerkelijk (en fantastisch!) vinden... Nou zit jij overigens ook in een behoorlijk luxe positie, waarin je dat waarschijnlijk nog kan maken ook :). maar ik voel mee met de de man met de onuitspreekbare naam. Hij moet al die crap opnemen omdat ie anders honger krijgt. Daar is niks mis mee. Iedere baan is een vorm van prostitutie. IMHO
Geen prostitutie, gewoon werk. Waarom ben je gelijk een hoer als je gevraagd wordt iets te doen en daarvoor betaald krijgt?
Het is niet MIJN theorie, het zijn enkel feiten. Zo werkt het.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pol
De termen zijn nogal verwarrend.
"Dynamic range" is vaak gebruikte term in diverse disciplines om een RATIO te beschrijven tussen 2 waarden (de laatste en hoogste waarde).
Het is niet zo dat wanneer je een 16b golf omzet naar 8b dat het geluid dan in 1x 256 (8bits) keer zachter is (het is niet zo dat de waarde "1" bij 1bit SampleRate hetzelfde is als de waarde "1" in een 16bit rate.) Zou je het naar 1bit omzetten dan heb je enkel "aan" of "uit", oftewel een dynamisch verschil van 1. Wanneer het geluid "aan" is zal het net zo hard zijn als wanneer deze 16bit is. De D/A converter ziet de 1 bit, net als 16bits, als maximum. Met 16bits kan de D/A ook nog tussenstappen nemen. En daardoor een groter dynamisch verschil bereiken.