Ik herhaal
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
Printable View
Ik herhaal
Citaat:
Ik ben het in deze wel met Taylor eens.
Jeroen, jij redeneert dus naar beneden, bijv. van D naar B in D Dorisch, en dat is dan een kleine terts. Dat vind ik ook geen prettige manier van redeneren, want je gehoor zegt je dat die B een grote sext is op de grondtoon D en niet een kleine terts onder de grondtoon. Sowieso is het het makkelijkst om alles te horen in relatie tot de grondtoon van het akkoord of de tonaliteit waarin je zit, en dan klinkt die B als een sext, ook al is het misschien ook een terts van D af.
Intervallen zijn wat dat betreft behoorlijk nietszeggend, want een kwart in C groot van G naar C klinkt heel anders dan een kwart van C naar F. Je moet alles in z'n muzikale context horen.
Ik zei helemaal niet dat je aan de grote of kleine terts kan horen of het dorsich of aeolisch is. Ik zei dat door het verschil te leren horen tussen 2 intervallen je ook 2 verschillende ladders beter kan onderscheiden. Kwestie van hoe je het leest:
Ik bedoel hiermee, dat wanneer je oren gewend zijn om onderscheidt te maken tussen een kleine en grote terts, je deze overal in kan herkennen. Zo zal je makkelijker het verschil horen tussen een mineur en een majeur akkoord, maar ook tussen een 7, m7 en maj7 akkoord (allemaal stapelingen van tertsen). Naarmate je meer intervallen leert herkennen, leer je ook makkelijker onderscheidt te maken tussen allerlei andere dingen waaronder de verschillende modi. De één herkend echter bepaalde intervallen beter dan de ander. Zo herken ik de tritonus, kleine secunde en groot septiem zonder enige moeite, maar heb ik nog steeds moeite met de kwart en kwint. Je hoeft dus niet slechts de 6 te herkennen om het verschil te horen tussen dorisch en aeolisch, ik hoor dat voornamelijk aan de verhouding tussen de 3 en 6 (reine kwart=aeolisch, tritonus/overmatige kwart=dorisch). Ieder zn ding natuurlijk.Citaat:
dat kan wel zijn maar toch is t een vreemde manier van uitleg vind ik.. maar tis je goed recht hoor!
mij idee was om toch ff een andere kijk er op te geven (of zoals ik heb gehad jaren terug wat gewone basistheorie is ,niks bijzonders verder)niet om jou aan te vallen ofzo :-)
Ach ik ben zelf de grootste miereneuker dus ik mot nie zeure ;)
ik probeer al even verschillende ladders en een beetje te improviseren maar het lukt me niet op iets degelijks te improviseren of zelfs uit te schrijven, ik zou ook graag een solo of een soort tussenstuk willen maken met verschillende akkoorden tussen (bijv: swing life away van Rise Against) zeg me alsjeblieft dat ik niet de enige ben en geef me wat van je geweldige tips aub
Blijven proberen, en oefenen, oefenen, oefenen.
En dan ineens heb je het.
en wat is juist een Ninte Tone Scale? (vb: C)
http://all-guitar-chords.com/guitar_...t&t=0&choice=1
weer een andere ladder die je op allerlei akkoorden kan toepassen, om te kunnen afwijken van de kerktoonladders. kan je bij de wholetonescale en octotonische scale leggen.
mss gebruikt €cinema hem?
persoonlijk vind ik het leuk moest je hem kunnen toepassen, maar je kan verder gaan, bezig blijven... scales leren, en half kennen.
De 9tone scale zit zo dicht tegen chromatisch aan, dat hij er eigenlijk niet toe doet. Leer chromatisch te spelen en je hebt in één klap ook de 9tone, wholetone en dim ladder geleerd.
(is niet helemaal waar natuurlijk ;))