Ponq, verschrikkelijk mooi project! Als ik de skills had had ik ook zoiets gebouwd. Nogmaals prachtig!!! Ben benieuwd naar het eindresultaat...
Printable View
Ponq, verschrikkelijk mooi project! Als ik de skills had had ik ook zoiets gebouwd. Nogmaals prachtig!!! Ben benieuwd naar het eindresultaat...
Thnx artnaz! Ik heb deze week waarschijnlijk weer een beetje tijd. Ik moet wat vooruit kunnen komen!
En qua skills... ik leer al doende. Een jaar geleden wist ik het verschil tussen een weerstand en een condensator amper... gewoon beginnen! :D
+1Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ponq
Ik heb het laatste jaar enorm veel bijgeleerd door gewoon ergens aan te beginnen, en niet enkel bij electronica, maar ook met mijn G&L te herstellen.
On topic: Ik heb nog met tone god gesproken via diystompboxes, hij ging zijn looper weer breadborde om te proberen je daarmee verder te helpen.
Omdat ik lees dat je Inbox vaak volraakt, even 'n heads-up dat je on/off-topic PM hebt :)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ponq
in 't kort;
- bouw je, ondanks je monsterproject, ook voor andere mensen ?
en,
- heb je CW gestudeerd aan de UM ?
ik volg je projectje met veel interesse, hoewel ik misschien moet toegeven dat ik halsreikend uitkijkt naar de houten afwerking en de 'buitenkant'.. En niet zozeer naar alle diodes, LDR's, schuifweerstandjes, weerstanden, condensators en alle andere dingen die mijn eindexamen 2003 wat interessanter maakten...
Toen ik nog genoeg had aan één wah-pedaal...
ff kort terug ;)
1)Ik bouw wel eens wat voor andere mensen. Mn multi-fx project heeft geen deadline, dus daar kan ik wel wat inschuiven. Al is het voor mn motivatie wel belangrijk bezig te blijven. Van uitstel komt afstel...dus bezig blijven is mn motto.
2)Yup, ik ben van de tijd dat het nog CWS heette.
Die houten behuizing gaat komen. Als ik zaterdag eerder uit mn bed had kunnen komen (bleek helaas technisch volstrekt niet haalbaar.... :P ) was ik ff langs de fijnhouthandel in Arnhem gereden (ik zat t weekend in deventer).
Ik wil m eerst inbouwen in wat resthout wat ik nog heb liggen. Dan kan ik prima experimenteren met plaatsing en isolatie. Daarna is t een kwestie van ingewanden overzetten in de echte behzuizing (tenmisnte... ik hoop dat dat alles is...).
Van t weekend heb ik flink wat progressie (voor mijn doen...) kunnen maken. Ik had gehoopt vandaag wat soundclips te kunnen posten. Is helaas nog niet gelukt (mic probs...).
Maar goed. Wat is de progressie:
-Mijn delay (GGG PT-80) heb ik final gemaakt. Er was een probleem met het volume van het delay-signaal. Bleek dat er een heel klein stukkie soldeer contact maakte tussen lug 2 en 3 van de Level pot. Na langzoeken gevonden (kwerd gek...echt, alles klopte...uiteindelijk de pots maar gaan vervangen...toen zag ik het pas...). Kleine aanpassing gedaan aan het circuit waardoor de repeats-knop voor mij een optimaal bereik heeft. Heerlijke delay.
-Een High Gain Monster gemaakt, de Dr. Boogey. Een Mesa/Boogie Dual Rectifier Solo Head preamp in een stompbox... Na relatief kort trouble-shooten werkte deze. Veel gain, erg veel gain.
Ik heb hem eerst getest op 9V. Klonk prima. Toen op 18V, zodat er meer ruimte is voor het signaal. Opnieuw gebiased (4 trimpots voor 5 transistors). Perfecte bias, maar beroerde sound. Op 18V kreeg ik m niet lekker. Toen terug naar 9V, met de Bias-settings van 18V. Tot mijn verbazing klonk het heerlijk. Helemaal vreemd omdat de bias natuurlijk volledig overhoop lag. Op de drain van de j201's waardes tussen 1.2 en 3.4V (ipv de normale 4.5 V).
Hoe dan ook... tgaat er om hoe t klinkt!
De Dr Boogey heeft een zeer uitgebreide tone-sectie. 4 knoppen voor bass, mid, treble en presence. Ik heb deze gedropt. Ik kon amper verschil horen en vond t veels te complex om ff een goede tone-setting te vinden. Ik heb de Stupidly Wonderful Tone Control 2 er in gezet. 1 knop die zeer effectie de EQ doet, zonder het volume of de uitgangsimpedantie aan t passen. Aanrader!
Ondanks de extreme gain is er maar weinig extra noise en helemaal geen 'squeeling' of andere bijgeluiden.
-Vervolgens de CE-2 chorus afgemaakt. Ook hier was t ff zoeken naar de juiste bias-setting. Mijn referentiekader is mijn TC Electronic Chorus/Flanger/Pitchshifter, een zeer subtiele chorus. De CE-2 is een zeer andere andere chorus. Gaat veel meer richting een EHX Poly-chorus (die voor mij te wild was). Met wat finetunen toch met de CE-2 ook prima chorus sounds gevonden. Niet zo subtiel als de TC Electronic, maar zeker een blijvertje.
Aangezien al deze boards al waren bevolkt met de benodigde onderdelen had ik alleen tijd nodig om de potmeters te solderen en voor het debuggen/finetunen. Lekker kunnen doorwerken dus ;)
Als laatste heb ik een RAT gebouwd. Heerlijk felle, maar toch warme distortion. Deze ligt nog op de werktafel om gefine-tuned te worden. Symmetrische/asymmetrische clipping geprobeerd, maar ik kon niet echt een groot verschil horen. Niet genoeg iig om een extra switch te rechtvaardigen.
De Distortion pot werkt nog niet helemaal 'as designed', tot 90% werkt ie prima, daarna valt het signaal weg. Ik moet nog uitzoeken of t aan de pot of iets anders ligt.
Helaas helaas helaas (nog) geen soundclips. Maar wel flinke progressie.
Ook nog een stetje goedkopere knoppen uit Hong Kong gekregen. Helft van de prijs van de vorige sample-set, zelfde supplier...en tot mijn verbazing exact dezelfde knoppen... blijft raar dat ebay. Ik wist dat de knoppen erg op elkaar leken, maar gezien het prijsverschil had ik niet gedacht dat ze hetzelfde zouden zijn. Wellicht een verkoop truuk....
Mooi zo! Maarreuh, waar zijn de foto's? :D
Die delay lijkt wel interessant. Na al mijn pedalen hier ook mss eens een poging toe wagen. Hoe lang is de maximale delay tijd?
Foto's vanaaf ;)
Delaytijd clean tot zo'n 450 ms. langer kan. Er zit een PT2399 chip in, die heb ik in een rebote gebruikt met een tijd van 2.5 sec. Komt flink wat vervorming door dan, maar is met distortion lead sounds geen prob.
Normaal zul je m max tot 650 ms gebruiken denk ik.
Perfect dus om de Brighton Rock solo van Queen na te spelen, met deze als je eerste feedback, en mn andere delay als 2e feedback, niet?
(Ben nog niet klaar met mn eerste bord en denk nu al aan een 2e bord met de box of rock en deze delay erop :D Het DIY virus heeft me echt wel te pakken gekregen)
WAARSCHUWING
Hieronder zie je een link naar soundclips. Ik speel daarop. Niet klagen achteraf, je bent gewaarschuwd!
Ik heb weinig tijd aan deze opnames besteed. SM58-kloon van musicstore voor mn vox ac30 cc1 in een behringer mixertje in mn onboard soundcard. Linux recording software, click op record en pingelen. Reverb komt van de Vox, niks aan extra effecten gedaan. Je hoort mn (humbucker) gitaar -> DIY effect -> Vox.
De verandering in de sound komen door het draaien aan de knoppen van het opgenomen effect. Doe ik tijdens t spelen.
Je kunt een idee krijgen van hoe de effecten klinken, al moet ik zeggen dat de opnames niet echt overtuigend klinken...
Ruis komt van ongeaarde zooi hiero. En de effecten zijn niet geboxed...ze liggen gewoon 'open' op mn werktafel, omringt door pc's, lampen, versterkers etc...
Enjoy: http://profile.ultimate-guitar.com/toomuchgear/
Foto's een andere keer... kben moe .. .:)