Ik hoor anders wel bijzonder veel klachten de laatste tijd. Volgens mij is het een trend om teveel laag in te mixen en sowieso alles te hard te zetten.
Printable View
Ik hoor anders wel bijzonder veel klachten de laatste tijd. Volgens mij is het een trend om teveel laag in te mixen en sowieso alles te hard te zetten.
Over teveel bas kan ik meepraten,laatst bij gare du nord in het paard van troje de bas en de basdrum zo achterlijk hard dat de basgitarist een solo speelde ,een grote brei, je zag wat hij speelde en het geluid was een grote lage brei.En ik stond een klein stukje achter de geluidsmannen.Dan denk ik het zal wel aan mijn oren liggen.Maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen.
Het beste live geluid ooit hoorde ik in de HMH met een concert van Saartje Brightman. Dat geluid was beter dan de meeste CD's. Dus het kan zeker in de HMH, een van de beste zalen van dit land.
Wat die geluidsman betreft van Skunk, die zal behoorlijk gehoorgestoord zijn en zelf niet doorhebben hoe kut het klinkt.
Als het ergens kan, dan kan het zeker in de HMH. Maar juist dankzij de compleet andere akoestiek van de HMH kan je als technicus ook gruwelijk in de fout gaan.
Die zaal is echt dood, ik heb er wel eens gewerkt en als je met trussen bezig bent (tikken/of er eentje laat vallen) dan merk je echt die zaal wel een stuk anders reageert dan een Rai, Kuip of Arena.
Dat lijkt me juist makkelijker dan zo'n vreselijke tent als Ahoy of de Arena. Galm kun je er zelf wel aan toevoegen.
Zeker, maar je moet het wel kunnen. Als je jaren gewend bent om zaaltjes te mixen die standaard van zichzelf galmen dan moet je snel kunnen overschakelen als je dan opeens in de HMH komt die helemaal niks heeft (en een goede galm hebben). Je kunt het vergelijken met mixen in de buitenlucht.
Er zijn toch opleidingen voor geluidstechnicus?
Ik vraag me af of die geluidsprutser bij Skunk enige opleiding heeft gehad - ben zeker van niet gezien de mix.
Dus hoe kan het dat zo'n oetlul aan de knoppen staat bij een concert voor een paar 1000 man op een prime location? Organisatie??
Ik vind twee dingen jammer:
- Skunk Anansie staat hun skunkende best te doen...
- Ik heb 40-50 € neergeteld en krijg niet alle waar voor mijn geld...
Dan ben ik misschien een klootzak maar ik heb geen begrip voor amateuristisch geneuzel bij een concert van dit niveau. Geen excuses dat moet gewoon goed zijn. Het is toch geen kroegje op donderdagavond voor 20 man? Dan maar een paar uur extra soundchecken of een echte prof inhuren (en die zijn er best wel!!). Elke debiel kon merken dat het te hard stond en er teveel bas in zat.
Te hard en teveel bas lijkt inderdaad een kwaaltje van deze tijd. Helder, duidelijk en transparant geluid zou het moeten zijn in plaats daarvan. Zodat het publiek (en de band) krijgt waar het recht op heeft: een goed optreden waar een goed geluid de band ondersteunt in plaats van tegenwerkt.
PS. Ik speel zelf ook in een band -gitaar- en het is zeker niet makkelijk om het geluid goed te doen: ik geef dat toe. Maar dat is geen excuus voor broddelwerk en elementaire fouten.
En zo is het, bij ieder bedrijf zou zo'n man per direct zijn ontslagbrief krijgen, dus opzouten met die handel.
Ik was in de HMH en dacht verdomd dat ik naar een CD zat te luisteren, tot bij het derde nummer ofzo de riser achter het podium omhoog kwam en daar een compleet orkest op zat te spelen. Ik heb dan altijd een verrekijkertje bij me om te kijken welke microfoons er worden gebruikt en hoe die zijn geplaatst.
Dus die man achter het mengpaneel zat daar een heel orkest te mixen, plus backing vocals en een wereldberoemde klassiek geschoolde zangeres met geweldige tetten.
En dat klonk beter dan de meeste CD's die ik heb gehoord en er was ook geen enkel bijgeluidje te horen tussen de nummers, geen licht brommetje etc, totale perfectie en zo hoort het ook te zijn.
Een opleiding om een band goed te mixen bestaat jammer genoeg niet, dat moet een persoon echt zelf leren door vallen en opstaan.
Daarnaast ben ik het wel met je eens, in zo'n dergelijk professionele situatie hoor je zoiets niet te verwachten.
Waar stond je ergens in de zaal?