Nou nou, die versterker wordt daar helemaal niet anders van en om die man dan gelijk twee keer een kneus te noemen gaat ook wel weer wat ver.
Printable View
Nou nou, die versterker wordt daar helemaal niet anders van en om die man dan gelijk twee keer een kneus te noemen gaat ook wel weer wat ver.
.. ik zou dit soort kinderachtig gedrag hier niet posten als ik jou was, daar ga je weinig begrip voor krijgen.
Misschien moet ik het iets duidelijker formuleren, het is niet zo dat ik tegen die man zelf Kneus heb gezegd ofzo
Heb hem verzocht niet aan m'n snoeren te gaan trekken meer niet..
Ik vind het gewoon irritant dat mensen aan mijn apparatuur gaan lopen plukken. Doe ik bij hem ook niet..
Dat ik hier termen gebruik is om mijn irritatie te uiten.. Het ging niet alleen om dat snoeren trekken maar het was
zoiezo een persoon die niet zo wilde meewerken..
Kinderachtig gedrag.. ach het is een ervaring delen.
En dat ik iemand niet zo handig acht kan in vele ergere mate geuit worden.
Als ik geluid doe in een kroeg o.i.d. ga ik nooit gelijk het podium op. Laat ze eerst naar hun pedaaltjes en gitaren opruimen. Daarna haal ik de mic's van de statieven en wacht gewoon tot het podium wat leger is. Daarna ruim ik de monitoren, stroom, statieven en die shit wel op.
Opjagen en gelijk alles willen regelen werkt vaak toch niet.
Gisteravond ook nog gespeeld, ook een avond met 6 bandjes. Wij waren de laatste.. de 5 voor ons waren gitaar/rock bandjes, wij redelijk akoestisch met banjo en die dingen. Gewoon goed overlegd en het ging prima. Natijd netjes de geluidsman bedankt, even doorgesproken hoe het ging en hem een compliment gegeven. Werkt zo goed..
Je kan ze ook voor zijn en gewoon alles zelf uitzetten als je klaar bent. Ik neem aan dat de geluidman niet tijdens het het laatste nummer het podium op rende en de stekker er uit trok terwijl je je gitaar in de standaard zette. Zoals je al zegt was het een festival met veel bandjes, ik kan me voorstellen dat de geluidmensen dan een beetje door willen pakken.
Als de tijd er was liet ik altijd het bandje rustig afbreken. Maar ik stond wel min of meer meteen na de laatste noot op het podium om alle mics te verzamelen, door slechte ervaringen wijs geworden...
Bij zo ongeveer alle slechte ervaringen die ik hier lees is slechte communicatie de boosdoener. Bands verwachten vaak dat ik als geluidsman kan ruiken wat hun opstelling is, het gebeurd helaas veel te vaak dat ik achter riders aan moet bellen en deze dan of te laat, of helemaal niet krijg.
Mijn gewoonte is om voor de band een 'hapklaar' podium klaar te zetten, inclusief uitgefloten monitoren en stroompuntjes voor de backline. Daarnaast een presetje voor de mengtafel met liefst al een 80% monitormix zodat het opbouwen en sound checken voor de band zo soepel mogelijk verloopt.
Maar, zolang ik geen info krijg kan ik die service niet geven.
Ik zit meestal niet in dit deel van het forum (zal dat eens wat meer gaan doen trouwens) maar wil even mijn gal spuwen.
Vrijdagavond in Heineken Music Hall naar concert Skunk Anansie geweest. Nu heeft de HMH een (zeer) goede installatie en goede akoestiek. Maar deze geluidshufter (sorry geen ander woord voor) had het volume tegen de pijngrens met een achterlijke overmaat aan bas zodat het een grote brei werd. Dat heeft de band geen goed gedaan. Een jaar geleden een concert van Anouk in HMH gehad en het geluid was veeeeeeeel beter, goed in balans, duidelijk alles perfect te horen inclusief de nuances, stevig maar niet te hard. Dus het kan best!
Vraag hier: wat is dat toch met geluidsmensen om 1) die bas & bassdrum zo achterlijk hard en zwaar in de mix te zetten en 2) hebben die geen oren of zo en 3) hebben ze geen geluidsdrukmeter?
Ik probeer gewoon te begrijpen wat in die koppen omgaat. Is er dan geen 'standaard' aanpak of kan iedereen maar en partij broddelen?
HMH is geen standaard zaaltje he, elke zaal is weer compleet anders en juist de HMH is dankzij zijn geluids-optimalisatie nog vrij lastig om in te mixen.
Daarnaast is bas een kwestie van smaak, sommige mensen vinden een subtiel hoorbaar laag mooi en sommige willen de 50hz in de borstkas voelen. Dat is een kwestie van smaak.
Geluidslimiet blijft een lastige kwestie, de een vindt dit een fatsoenlijk volume en de andere niet. Zonder een wettelijk verbod blijf je zo'n situaties houden. Hoe dan ook, ik neem altijd oordoppen (en doe ze bijna altijd in).