Wat de vintage markt ervoor geeft, zelfs met headcrack toch wel 50000 euro? Mits origineel? Zoiets.
Printable View
Wat de vintage markt ervoor geeft, zelfs met headcrack toch wel 50000 euro? Mits origineel? Zoiets.
Ik denk nog niet de helft, en dan in USD......
Kijk maar eens op sites van gruhn, rumbleseat etc. Daar staan vraagprijzen van tussen de 18.000 en 25.000 USD.
Het zijn coole gitaren. Echter voor een zeer beperkte groep liefhebbers.
Er staan er een boel te koop, in deze prijsklasse kijkt een geïnteresseerde net zo makkelijk over de grote plas.
Daarbij komt nog dat dit exemplaar (op de foto's) niet bepaald in mint conditie is.
Voor 50.000€ heb je een paf goldtop tegenwoordig....
Benieuwd of iemand al naar de vraagprijs heeft geïnformeerd?
Los van het "nostalgisch en voor de heb" gevoel, waarom zou je zoveel voor een gitaar neerleggen? Wat is het ding als gitaar daadwerkelijk waard?
Is het nog verantwoord om er op te spelen? Hoe verhouden ze zich kwalitatief tot een nieuwe LP? Geluid, afwerking, robuustheid, etc.
Tsja, dat is de grote vraag bij veel van dat soort zaken. Er is een markt voor, er zijn mensen bereid die prijzen te betalen en ze vinden het het blijkbaar waard.
Gelukkig hoef ik me over zo'n vraag niet snel druk te maken...
alsof het goedkoop is :D
Ik vind het interessant dat John Frusciante in een interview (2004 ofzo) aangaf eigenlijk nog een oude Les Paul te willen. Maar, zei hij, hij was niet bereid om zo'n absurd bedrag ervoor neer te tellen. Puur omdat gitaren instrumenten zijn voor artiesten, geen verzamelobjecten. Datzelfde jaar had hij overigens nog een 69'er Custom, geen idee wat hij ervoor heeft betaald.
Ik zie het probleem niet zo.
Het is dezelfde discussie die je krijgt als er een nieuwe Rolls of Ferrari voorbijrijdt:
"Ik zou dat nooit uitgeven aan een auto."
Als je dat roept dan snap je het gewoon niet.
Iemand met een Rolls heeft over het algemeen een hele vloot van dat soort wagens.
( en meerdere huisjes, vriendinnen etc etc).
Die heeft een heel andere beslissingsboom dan mensen die in een modale klasse shoppen.
Zelfde met topclass gitaren, iemand met een 59 les Paul heeft deze echt niet als enige instrument.
Daarom is een topgitaar in topconditie (+bijhorend top prijskaartje),sneller verkocht dan een vintage gitaar met issues, met lager prijskaartje.
Hier geldt vaak het oude salesadagium; als je naar de prijs moet vragen ben je waarschijnlijk niet de juiste klant...
:sssh:
Het probleem is dat de prijs van dergelijke gitaren onwaarschijnlijk hoog is doordat mensen de gitaar puur zien als verzamelobject - en niet meer als muziekinstrument. En het punt is in dit geval ook juist dat iemand als John Frusciante precies iemand is die het zich kan veroorloven, en voor wie het ook nog eens zijn werk is om op die gitaren te spelen. Dus dan heb je het niet over iemand die nooit op zo'n dure gitaar zou spelen (volgens mij heeft-ie voor die rode Strat in 2007 iets van 60.000 dollar neergelegd) maar om het feit dat de prijs gewoon niet in verhouding staat tot wat het is.
Verschil met auto's is denk ik ook dat RR en Ferrari niet zijn ontworpen als 'gewone' auto maar juist als iets exclusiefs. Die Les Paul is ooit gebouwd om gewoon veel op te spelen, niet om in een vitrine te hangen.
Het gaat mij niet om de gedachtenspinsels van John fruscidinges.
Wat hij met z'n dollars doet moet hij zelf weten.
Wel rare kronkels trouwens: wel een strat van 60k maar intellectueel lopen doen over de prijs van een ouwe les Paul waar er veel minder van zijn.
Anyway, het gaat mij niet om een individueel geval.
Mijn punt is dat wij als gewone loonslaven eens moeten ophouden met dat eeuwige gezeik over hoe duur bepaalde instrumenten, effecten etc. Zijn.
Niemand wordt gedwongen om iets te kopen, het is een vrije wereld met vraag en aanbod.
Kun je het niet betalen of vind je het te duur?
Move on en maak wat leuks van je leven:hippie:
Dus zolang je 'het zelf niet kunt betalen' mag je niet nadenken over waarom bepaalde zaken veel duurder zijn door het verhaal dat erachter zit, dan de feitelijke waarde van de zaak waar het om gaat?
Vind ik érg arrogant. Het gewone gepeupel moet maar verder met z'n leven. Balen dat ze iets niet kunnen betalen.
Maar wat word je er beter van heel lang door te blijven emmeren over hoe zo'n ding zo duur kan zijn dat je het wellicht nooit kunt betalen?
Ik baal dan liever heel even dat ik het niet kan betalen en ga dan verder met mijn leven...