Ten koste gaan van dynamiek en punch? Misschien tijd om de Mercury Magnetics toch maar terug te zetten in de JVM? :D
Printable View
Ten koste gaan van dynamiek en punch? Misschien tijd om de Mercury Magnetics toch maar terug te zetten in de JVM? :D
Het is inderdaad een gesloten kast, een H&K STM212 waar ik V30's in heb gestoken.
Zou kunnen dat de reflectie-spreiding van achteruit de open kast nog veel invloed heeft, als je dan BB's monteert en de directe straling van de speakers 'dempt' zal inderdaad de spreiding beter lijken. Zal ook afhangen van je ruimte en opstelling.
Een gesloten kast straalt niet naar achteren dus heb je dat indirecte reflectie effect natuurlijk niet.
Mijn punt was dat er ondanks de BB's toch een redelijk nauwe bundel overblijft volgens mijn waarneming. Ik ben nog steeds benieuwd naar met-zonder ervaringen in dit geval met gesloten kast.
Weet iemand of er ooit metingen zijn gedaan: sinus signaal of witte ruis op de speaker met volume x, dan met microfoon op verschillende posities meten met-zonder? Dan krijg je een objectief beeld en ook afhankelijk van de frequentie. Maar goed dan zal je het toch nog zelf moeten uitproberen... live spelen is anders als een meting.
Ik laat voorlopig de BB's maar even zitten, het werkt en de sound is goed. Ben bang met de V30's weer een schel geluid te krijgen.
Heb inmiddels ook een WBB in mijn blackstar HT 20 geplaatst, ben er zeer tevereden over.
Die zit er inmiddels al lang weer in:cooler:
Maar ik maak de laatste tijd meer gebruikt van m'n JCM800 2203, en Ceriatone.
Ik heb wel een poos met twee beam-blockers (bovenste twee speakers) gespeeld, maar toch vond ik de sound minder mooi, vandaar dat ik ze er in z'n geheel uit gehaald heb.
Natuurlijk klopt het wel dat de kasten (en zeker Marshall) veel beter spreiden!
ik ga ze toch ook maar eens in mijn open back 2 greenback cabje proberen.
en wat ik hier lees over sweetspot / mikes vind ik verbluffend, als in dat het geen verschil zou zijn..
ga maar eens met een goeie dichte koptelefoon op zitten luisteren wat de plek van de microfoon voor een verschil maakt als er een beamblocker aanwezig is.
man, lijkt wel of je een mega handbediende wah / parametric EQ in handen hebt, elke millimeter maakt een groot verschil.
ik kan me heel goed voorstellen dat dat voor vooral PA mannen ff wennen is.
Tsja.... Live spelen is zeker anders dan een meting, het gaat om wat je oren je vertellen. Ik was 2 weken geleden bij een optreden met mijn 2x12 kast: 1 speaker met BB, de andere niet. De geluidsman kwam naar mij toe en vroeg of mijn amp zachter kon (zucht). Hij bleek exact op de plek te staan waar de "beam" van mijn kast terecht kwam. Ik heb toen alleen de speaker zonder BB afgedekt (er wat voorgezet) en toen was de klacht van de geluidsman ook direct weg.
De V30 speakers ZIJN schel, je hoort dat alleen beter met de BB. Een BB "maakt" speakers niets scheller of zo.
De beste oplossing om niet alleen de beam te verhelpen maar ook je volume baar beneden helpen is nog altijd een plexi baffle.
Bedoel je nou je baffle van je speakerkast van plexiglas maken, of een plexiglas scherm voor je cabinet zetten? Ik heb wel een plaat staan, voor mocht ik ooit op gaan treden. (waarschijnlijk toch eerst kleine kroegjes, waar ik de geluidsman een lol wil doen en niet keihard de zaal in blazen)
Voor je amp natuurlijk, geluidsmannen zien je er graag mee komen.