Heb met 7 jaar Zingende Fresia's altijd hele fijne (vaste) podiummixers gehad, die precies wisten hoe ik (op toetsen/zang/gitaar) en mijn bandcollega's het wilden hebben. Dat is zó belangrijk voor je eigen spel, een goed podiumgeluid.
Printable View
Heb met 7 jaar Zingende Fresia's altijd hele fijne (vaste) podiummixers gehad, die precies wisten hoe ik (op toetsen/zang/gitaar) en mijn bandcollega's het wilden hebben. Dat is zó belangrijk voor je eigen spel, een goed podiumgeluid.
Ik heb als geluidsman redelijk vaak bandjes die een rider leveren en iets anders willen dan de eigen rider meldt.... Da's jammer. Dus de rider wordt niet door de band nagekeken.... De interne discussie over items wordt dan naar de geluidsman toe uitgespeeld. Da's soort van lastig.
Hiermee creeer je onder moeilijke omstandigheden (bv slechte aarde of falend spul) dat je ondanks alles die avond gered is en het ok was de band met een slecht gevoel dat podium afkachelt.... Dus het werk was goed, maar de band kijkt terug met gemengde of negatieve gevoelens.
Maar dus en als je met je alternatieve rockbandje zonder eigen mixer in het festival- en bandwedstrijdcircuit belandt is de ervaring toch wel dat de mix is ingesteld op de band die als laatste heeft gesoundcheckt.
Riders bieden vaak niet meer info dan hoeveel instrumenten en hoeveel vocalisten er zijn en waar ze staan. Als je zelf duidelijke ideeën hebt over de mix is het handig er info aan toe te voegen in de vorm van: 'de basgitaar moet in het mid duidelijk te horen zijn, gelijkwaardig aan de gitaren' (en dus niet ergens op de achtergrond staan meepompen).
En deze discussie zet me er in ieder geval aan toe daad bij het woord te voegen en de oude rider nog eens te bekijken... ;-)
Riders worden ook niet altijd goed gelezen, waarschijnlijk omdat geluidsmensen weten dat ze zelden kloppen. Wij houden de onze wel up to date en bellen meestal vooraf even met de techniek. Maakt het leven weer wat makkelijker.
Yep! Als je wilt dat iemand vooraf al naar je rider kijkt, dan zelf vooraf ff contact opnemen. Anders gebeurt dat gewoon 9 uit 10 keer niet...
Is eigenlijk ook geen moeite en kan zelfs helpen om vooraf al een beetje band met de geluidstech te krijgen. Het zinnetje dat je elkaar van de week gesproken hebt, voegt toch net weer ff dat extra koetje of kalfje toe bij het handje geven :D.
En dan twee uur lang op een keyboard staan rammen en na het (buiten)optreden te horen krijgen dat je helemaal niet te horen was........ kan ook. :-)
Dat is ook precies hoe we keyboards graag horen. :D
In mijn geval kan ik me dat heel goed voorstellen... ;-)
Heb het ook wel anders meegemaakt - op het podium - dat ik werd weggeblazen door mijn eigen geluid. Sta je ook niet lekker te spelen. Maar is ook weer ieders persoonlijke voorkeur, ik heb het liefst dat ik ergens IN de muziek te horen ben, dat ik weet waar de gitarist aan de andere kant van het podium mee bezig is.
Maar goed, na veel gebarentaal kwam dat (bijna) goed.
"Je moet ook niet met je duim omhoog gaan staan", zo werd mij na afloop door de heren geluid uitgelegd, "voor ons is dat het gebaar dat het volume omhoog moet!"
En zo leer je elke keer weer wat.