Helemaal 1000% zeker ben ik niet maar het zouden drop-in-replacements moeten zijn.
Printable View
Ik heb al eens eerder in dit topic gepost... Maar toen was het meer om gewoon even uit te leggen welke Strats ik heb.
Onlangs hebben we een demo opgenomen. Allemaal leuk en aardig, maar binnen enkele minuten stond ik te spelen op iemand zijn Gibson Les Paul. Volgens onze producer klonk mijn gitaar alsof er een potje met bijen in zat. Op zich vind ik dat we wel wat langer de tijd hadden kunnen nemen om mijn setup even na te lopen, maar goed... de Les Paul was lang niet verkeerd!
Toch wil ik eigenlijk wel een lekkere sound uit mijn gitaar en setup halen. En wellicht dat hier iemand me kan helpen. (Mijn setup staat ook in mijn signature, maar hier even de essentiële onderdelen...)
Fender Stratocaster Elite --> Boss GT Pro --> Marshall 9100 --> Marshall 1960A
Het probleem waar ik tegenaan loop is, dat met ietwat oversturing (dan probeer ik een bluesy crunch tot Pearl Jam sound te creëren) een losse g-snaar eerder zoemt dan een mooie toon geeft. Het is allemaal erg lastig te omschrijven, maar dat is een beetje hoe het "aanvoelt".
Nu heb ik om te beginnen al geen idee of het aan de gitaar of aan mijn GT Pro ligt. (Maar ik zoek het wel in die 2.) De Squier die ik heb hangen geeft minder zoem, maar deze heeft echter ook veeeeel minder aan output.
ALLE reviews die ik over de Stratocaster Elite heb gezien zijn vol lof over de sound. ALLES schijnt men er uit te kunnen halen.
Ik heb ook overwogen om een JMP1 als preamp te gebruiken in plaats van de GT-Pro. Ik had echter het idee, dat ik met de GT Pro aardig goed zat! Maar misschien is het toch het emulatiedeel dat de zoem erin gooit... Door een JMP1 te gebruiken zit ik weer op een full tube setup. (Samen met de 9100.)
Ik heb ooit een TSL100 van Marshall gehad, maar dat gaf ook niet echt het gewenste resultaat.
Eigenlijk zit ik dus met het probleem, dat ik "iets" hoor in mijn geluid wat me niet aan staat. Ik weet niet precies wat dat "iets" is; laat staan dat ik weet hoe ik het kan verhelpen. Is er iemand die me hier mee op weg zou kunnen helpen? Of zijn er muziek zaken in Zwolle en omstreken waar ik samen met een ervaren gitaar-deskundige eens naar zo'n probleem kan kijken?
Overigens wil ik de Fender wel in originele staat laten. Als blijkt dat er iets aan de strat stuk is waardoor het slecht klinkt moet dat gerepareerd worden, maar als dit het maximum is dat er uit te halen is dan moet ik maar ooit een nieuwe gitaar halen...aan deze wordt verder niet gesleuteld... (Principe kwestie ;))
Als je met dezelfde setup maar dan met een Les Paul geen gezoem hoort ligt het wel degelijk aan je gitaar of aan de combinatie gitaar met setup.
Je zou er evt. mee naar Big One kunnen gaan maar dat kun je denk ik het beste op afspraak doen zodat ze wat tijd voor je kunnen vrijmaken.
Op een doordeweekse ochtend b.v.
Hmmm...ja... Als ik zo naar je reactie kijk zie ik ook dat ik wat vergeten ben te vertellen.
Bij de Les Paul had ik mijn preamp setting nodig die ik normaal gezien enkel gebruik voor de vetste sounds. (System of a down, Metallica enz). Daarmee hebben we nu Love rears it's ugly head opgenomen. Dus ik denk dat de output van die Gibson ook gewoon wat lager was.
Bovendien hebben we er heeeeeel veel hoog uitgedraaid.
Als ik hetzelfde geluid met de Stratocaster creëer als dat we met de Les Paul voor de opnamen hebben gebruikt heb ik daar ook niet echt een zoem. Ik haal dan ook heel wat presence uit de eindversterker en ik zet de switches van de 9100 op "voice A" (=minder gain).
Alleen in dat geval ben ik blij, dat ik geen solo's hoef te spelen! Het klinkt lekker voor een ritme partij, maar er zit eigenlijk weinig catchy achtig iets aan...
Nog tips bij wie ik moet zijn bij Big One? Ik heb daar al eens geopperd wellicht een JMP1 te willen hebben (en ze hadden er volgens mij ook nog 1 staan), maar ik kreeg eerlijk gezegd niet echt de indruk, dat men mijn gedachtengang kon volgen!
welk stratje ga je opleuken!
Ik heb op me squier, die tremelo, Sperzel locking tuners, en Gisbon jaren 80 elementen. klinkt echt te gek!
Ik was op zoek naar een aantal Zweedse gitaarbouwers voor een schoolproject en ik kwam toevallig bij deze site uit. Nog toevalliger was dat deze tekst ook op de website staat...
http://www.aresguitar.se/
Misschien is het allemaal niet zo toevallig en is zijn gitaar wel gebouwd door deze bouwer..
Omdat ik helaas niet de tijd heb om hem vandaag af te maken hierbij tot zover mijn transstrat
VOOR
http://i257.photobucket.com/albums/h...6/DSC08471.jpg
Tussenstand
http://i257.photobucket.com/albums/h...6/DSC08490.jpg
Wat een rauw geluid komt er uit nu, niet te geloven.
Niets zoals een LP maar strat is ook ver te zoeken.
Heel vet
De draaiknoppen worden vernieuwd deze had ik nog liggen en zijn
een jaar of 20 oud...de pots bedoel ik niet de hats, die zijn nieuw.
Ik moet toch een nieuwe 5 standen schakelaar kopen dus dan ook gelijk
de pots maar..
'kvinnum cool:rockon:
Wow, een Strat met 3 humbuckers. :eek:
Grappig, had ik nog nooit gezien. Wel al jaren fan van Nori Bucci (btw een dame ipv een heer). Zou goed kunnen dat haar strat daar gemod is of dat het een stuk tekst is wat beide toepasselijk vonden. Anyhow, is vind het wel een mooi stukkie tekst voor een gitaar (om even een beetje emo te doen). In het latijns (of is het gewoon Italiaans, Portugees of Spaans ?) vind ik de tekst ook wel mooi:
VIVA FUI IN SILVIS
SUM DURA OCCISA
SECURI DUM VIXI TACUI
MORTUA DULCE CANO
Ow, het is een dame. Ik had er nog nooit van gehoord en maar aangenomen dat het een kerel was. Achja, maakt verder ook niet uit.
Het is trouwens een mooi stukje tekst zowel in het Engels als in het Latijn. Het is al bijna 10 jaar geleden dat ik nog Latijn heb gehad, maar herkennen kan ik het nog wel :seriousf:
Ja, maar het kan ook een parallel/serie schakeling van de 2 spoelen worden
ben nog aan het experimenteren. Maar eerst de rest van de onderdelen zien te
vinden. Ik laat de orginele slagplaat geheel intact. Mocht het zo zijn dat ik de strat zat wordt dan istie zo weer teug te bouwen naar vroegah. En ik kan dan
mooi mn eigen dimarzio's houden. Eentje is alweer 20 jaar in mijn bezit.
Ja zo kun je ook een strat maken! zal wel gaaf klinken lekker rauw!:cheerup:
Oh my God, Willem! Wat heb je nou gedaan!?
Geintje, je doet maar lekker wat je niet laten kan joh.
En het houdt je van de straat hè.
Mooi he?
Echte verry metal gitaar geworden:rockon:
En ja het houd me van de straat
Er zit een humbucker teveel in die Strat. :p
hallo ;)!
zeg, ik zag onlangs een hele mooie Fender-strat voorbijkomen...
en kreeg me toch een lading gas :D!
http://www.fender.com/resources/colors/images/67_lg.jpg
leek wel op deze (had dan witte slagplaat en gouden hardware), maar
de lak zat meer in een soort burst, net zoals de Gibson die ik te koop zag staan op GM... Owh jah, hij had witte slagplaat...
http://www.gitaarmarkt.nl/photos/p101240n1.jpg
iemand enig idee welke fender strat dit geweest kan zijn?
denk dat hij bugget wel zal overschrijden met heel veel procent maar toch ;)!
alvast bedankt!
p.s. heb helaas geen foto!
Antigua-stratocaster?
http://farm1.static.flickr.com/93/24...c432eacb46.jpg
Die overigens wel ERG mooi is!
hij was echt doorzichtig wit/creme, zodat je de tekening van het hout kon zien...
hardware was dus goud, witte slagplaat, potmeter-knoppen en pups... Dat kan natuurlijk bij elke gitaar anders zijn...
OWH JAH, vergeten, hij had een maple neck/toets.
ben de vorm van de headstock helaas vergeten :(
bedankt iig voor 't nazoeken, en deze is ook niet verkeerd, maar mist net de elegantie ofzo (helemaal die zwarte hardware :s)
Klinkt als een strat in de uitvoering die bekend is geworden door Mary Kaye en sindsdien ook wel 'Mary Kaye-strat' wordt genoemd.
http://namm.harmony-central.com/WNAM...e-Strat-lg.jpg
Is dit 'r? :)
Vulvasonic :D
ik ben er eigenlijk wel zeker van... heb het idee dat die ik zag wat meer een soort van burst had in deze kleur, maarzeker :D
dit is 'm!!!
bedankt en zeer gaaf :D!
3900 euro? slik! is er geen jap of mex versie van ofzo ;)!
Ik ben er trouwens uit...mijn probleem ligt niet in mijn Strat! Het is echt de GT Pro (of eindtrap, maar dat lijkt me stug!)
De reden dat het met de Les Paul wel goed klonk lag hem in het simpele feit, dat er veel minder gain overbleef. Met weinig gain heb ik ook geen fuzzy geluid!
Ik ga dit eens verder uitzoeken in het rack forum!
De gitaar die ik hierboven heb gepost komt van de Custom Shop van Fender. Ik meen dat ze daar een productie run van gedaan hebben (misschien nog steeds - weet ik zo niet uit mijn hoofd).
De originele strat waar Mary Kaye op speelde zag er identiek uit en kwam uit 1957 op de markt als een 'deluxe versie'. Feitelijk hetzelfde als het gewone productiemodel van die tijd, maar dan met 14 karaats goud opgelegde hardware en een 'blonde' kleur, die voor stratocasters afwijkend was, maar standaard op andere modellen.
In zekere zin is het ook een soort burst. De zijkanten zijn namelijk NIET transparant, om de doodeenvoudige reden dat anders de naden tussen de drie delen essen te duidelijk zichtbaar zouden zijn. En dat is tevens de reden waarom een 'normale' sunburst aan de zijkanten zwart zijn. Van bovenaf gezien zie je de naden amper lopen, dus daar kan het transparant.
Tussenstand
http://i257.photobucket.com/albums/h...6/DSC08490.jpg
Wat een rauw geluid komt er uit nu, niet te geloven.
Niets zoals een LP maar strat is ook ver te zoeken.
Heel vet
De draaiknoppen worden vernieuwd deze had ik nog liggen en zijn
een jaar of 20 oud...de pots bedoel ik niet de hats, die zijn nieuw.
Ik moet toch een nieuwe 5 standen schakelaar kopen dus dan ook gelijk
de pots maar..
'kvinnum cool:rockon:[/QUOTE]
Waarom laat je de 5 standen schakelaar niet zitten en zet je er niet 3x een
3 -standen mini switch in. Dan heb je helemaal legio mogelijkheden...
Zie ook mijn plank met 2x SC en 1x Humbucker
http://rooockstar.com/useruploads/Gu...onalphoto2.jpg
Nee, het is geen custom shop finish. Het is zelfs jarenlang de standaard afwerking geweest op telecasters. Je kunt echter niet zomaar meer elke kleur krijgen die je maar wilt. Fender wijzigt het aanbod aan verkrijgbare kleuren ieder jaar opnieuw en dat aanbod varieert van model tot model en van type tot type.
Je bent dus volledig afhankelijk van Fender, tenzij je de body ergens anders wilt laten maken (als je het tenminste enigszins betaalbaar wilt houden).
Ik had die van jou ook al gezien maar
Dit is nu de bedoeling. Nog wel iig
maar dat kan zo weer veranderen.
stand 1 v 5= Brug (splitbaar door mini switch)
stand 2 v 5= Brug +mid (elk splitbaar door separate ms)
stand 3 v 5= mid (splitbaar door ms)
stand 4 v 5= mid +hals (splitbaar door separate ms)
stand 5 v 5= hals (splitbaar door ms)
Dit houd het voor mij overzichtelijk
In de vroege eighties waren dat veel voorkomende modificaties (totdat de superstrats hun intrede deden) en gelijk de reden waarom er zoveel gehakt is in vintage strats. Anything goes natuurlijk maar tis toch opvallend dat al die gemodificeerde strats van het toneel verdwenen zijn, d'r moeten er miljoenen van zijn.