Tipje voor de studie -en inear baasjes onder ons:
http://link.marktplaats.nl/698173663
Niet duur volgens mij en volgens mij is dit een hele mooie modelling machine.
Printable View
Tipje voor de studie -en inear baasjes onder ons:
http://link.marktplaats.nl/698173663
Niet duur volgens mij en volgens mij is dit een hele mooie modelling machine.
Ze worden massaal op MP gedumpt ... zelfs nieuw in doos voor €499: http://link.marktplaats.nl/695871062
Precies, nog goedkoper inderdaad. Zo zie je maar weer hoe groter de hype hoe lager de prijzen 2 jaar later. Ik kan me nog herinneren dat in 2010/2011 hier op het forum bijna ieder profi aan de Axe FX en de Eleven rack moest, en nu.... dumpen die handel ! Als je studiomuzikant bent prima om goedkoop aan je spullen te komen.
Wel lachen dat iedereen weer terug naar de basis gaat en (kleine) buizen spullen koopt. Less is more....
Ik heb mijn huis vol met spullen wat vroeger high tech en high price was maar wat nu geen drol meer oplevert. Het enige wat zijn waarde houdt zijn stukken hout met snaren erop en apparaten waar buizen in zitten :)
Klopt volgens mij inderdaad. Ik ben zelf ooit ook een Axe FX gebruiker geweest en heb het ding héél snel weer verkocht. De hype en mijn verwachtingen waren te hoog, de prestaties van de Axe gewoon "oke", en het gebruiksgemak niet bestaande. De Kemper was het voor mij persoonlijk dan weer wél! Ben daar al een tijdje heel tevreden mee.
Maar al bij al stel ik me ook wel de vraag welke richting het nu zal uit gaan met alle gitaar gear. Ik heb er afgelopen jaar toevallig mijn thesis over geschreven (Aaronstonebeat en Barno; nogmaals heel erg bedankt!) en heb daarvoor o.a. een aantal verschillende gitaarfabrikanten gesproken. Er waren heel duidelijk 2 groepen: groep A stelde dat het giga-crisis is in de gitaarwereld en dat er eigenlijk geen ruimte meer is voor innovatie. Groep B stelde dat er net wél nog geïnnoveerd kon worden, alleen in een heel bepaalde sector. Namelijk de modelling sector.
Al bij al denk ik dat modelling en gewone buizenamps niet noodzakelijk hetzelfde publiek aanspreken. Modelling, als je het écht goed wilt doen, kost redelijk veel geld. Gemakkelijk even veel als een boutique buizenamp. De consument voor die dingen zal dus ook meestal de professional zijn die opnames maakt en optredens doet. Eventueel ook de amateur die écht goed spul wilt hebben.
Een andere groep consumenten (de recreatieve gitarist, of iemand die niet noodzakelijk allemaal duur spul nodig heeft) zal helemaal niet geïnteresseerd zijn in dure modelling apparatuur. Het is mijn ervaring dat die groep mensen de laatste allemaal teruggrijpen naar klassieke (buizen)versterkers, maar dan wel met beduidend minder vermogen en steeds minder toeters en bellen. Met andere woorden: de 5 à 15-watters.
Een 100-watt buizenbak lijkt dus steeds minder aantrekkelijk te worden voor die laatste groep. Maar ook voor de eerste groep consumenten die het beste van het beste wilt, zal in de toekomst misschien wel steeds meer naar modelling grijpen. Net omwille van het gebruiksgemak, veelzijdigheid en draagbaarheid. (Bij de Kemper zet je gewoon al je amps op een USB stick bijvoorbeeld)
Conclusie: ik zou durven zeggen dat, binnen een aantal jaren, de luide, zware buizenbakken véél minder of zelfs niet meer verkocht zullen worden. Het ene eind van het consumentenspectrum trekt immers naar kleine klassieke amps, het andere eind naar dure modelling amps. (Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat ze niet meer gebruikt zullen worden, maar het zal alleszins wel die richting uit gaan. Vergelijk het met digitale vs. analoge effecten bijvoorbeeld.)
/offtopic
Ik denk dat luide buizenbakken niet aan populariteit gaan inboeten. Het modelling gedoe is enerzijds leuk voor thuis, anderzijds voor djentbands live. Het low wattage gebeuren is ook leuk thuis, en voor rockbands met PA-systeem live (en een niet te hard meppende drummer tijdens het repeteren). 15 watt zou ik btw al niet meer bij low wattage rekenen, low wattage is naar mijn mening alles onder 5 of 10 watt.
De gemiddelde metalband zie ik niet afstappen van een 50 watt of meer Boogie, Engl, Diezel... Ook voor rockbands zie ik geen reden om afscheid te nemen van de 15 à 50 (of meer) watt Fender, Marshall, Vox...