@MSNL, ik ben nog niet klaar, de bedrading is klaar op het voedingsgedeelte na, moet de achterplaat nog maken en de switching, gaat zeker nog wel een maandje duren, als het werkt kunnen we wel een keer afspreken.
Gr. Hugo
Printable View
@MSNL, ik ben nog niet klaar, de bedrading is klaar op het voedingsgedeelte na, moet de achterplaat nog maken en de switching, gaat zeker nog wel een maandje duren, als het werkt kunnen we wel een keer afspreken.
Gr. Hugo
en dat toch maar een fototje van de laatste stand van zaken, bij de volgende amp ga ik de draden op de buizenvoetjes wel allemaal isoleren met krimpkous, ze maken geen contact maar scheelt niet veel, ook massieve kern draad is minder geschikt hiervoor.
http://img232.imageshack.us/img232/3713/p1010082rg0.jpg
Ik vind de ssound toch behoorlijk verschillen. Soldano is scherper, rauwer. Meer marshall.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bentium
Recto is boomy, iets losser, net iets meer saturated sound.
dat komt toch grotendeels door de gebruikte eindtrap? soldano heeft toch el34 en (de meeste) recto's 6L6
soldano gebruikt ook 6l6
Leuk zon discussie:)
maar vind de bouw veel interessanter
@aart
nog 2 weekjes geduld denk ik, dan komt er wel een draadje met onze progress. natuurlijk gaan we allereerst zorgen dat alles min of meer werkt voor we met het project naar buiten komen. nu spelen we nog voor J.K. Rowling en maken we mensen alleen bekend met het feit dat er een projectje aankomt. kan al wel verklappen dat simon op vakantie is, ik overmorgen een week wegben, maar de behuizing al binnen is... btw gehaald bij thomann... 44 euri en dan heb je wel een alu voorplaat.
tja, de x88 is een cool project, no doubt about it. er zijn echter ook andere mogelijkheden, dingen waar je niet zo vlot aan denkt wellicht. wat dat betreft is Simon de creatieveling die met dit idee kwam... maak ik mensen al nieuwsgierig?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hugo
Harrald
Flauw hoor, net als JK Rowling.
En @ Bentium; de recto preamp is idd nagenoeg zoals de SLO, duidelijk een ripoff maar ze klinken wel degelijk erg verschillend.
Er zitten een paar toevoegingen in de recto preamp (wat extra filtertjes)waardoor ie anders klinkt. Je zou die toevoegingen idd schakelbaar kunnen maken.
De eindbuizen zijn niet echt de oorzaak, Soldano gebruikt 5881's wat eigenlijk een soort 6L6-en zijn. Wel heeft de recto geen feedback in de eindtrap in de scheurmodus en de slo altijd waardoor een recto veel meer bas produceerd en daardoor wat lomper en bruter klinkt dan de slo.
@ Hugo; Ziet er goed uit man!
Ben het schakelgebeuren aan het bekijken, wat ik alleen niet begrijp is de functie van de optocoupler OI1A en OI2A, voor respectievelijk het lead en crunch kanaal. Waarom moeten er 2 gebruikt worden ipv 1 aan het einde zoals bij het clean kanaal?
Thx Hugo
Die zitten daar om die kanalen stil te houden als je het cleane kanaal hebt geselecteerd anders krijg je last van overspraak.
Ik had ze in mijn SLO ook eens weggelaten en toen hoorde ik het scheurkanaal zachtjes door het clean piepen, erg vervelend. Nu mute je het signaal voordat het gaat scheuren en dan kan het ook niet het clean verstieren.
Het cleane kanaal heeft het niet nodig omdat dat signaal zo klein is ten opzichte van het overdive kanaal dat eventuele overspraak nauwelijks opvalt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ibanez RuleZ
Ik ben zeker nieuwsgierig, maar het wordt niet groot, 1he behuizing maar...(€44 bij thomann?)
Ow oke thanxCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geronimo
zo, ik ben weer terug.
@aart, tis 2 HE
@hugo, lekker he die bedrading! keep up the good work
@allen, ik stel voor de x88r cloning praktijken hier te blijven bespreken en andere meuk komt nog wel. sorry dat er enigszins werd ge-topic-hijacked (oid) :)
Ik ben wel erg benieuwd als die vergelijking tussen Hugo z'n clone en de x99 preamp van MSNL daadwerkelijk plaatsvind!!
ik ben voor ;-).... sorry voor de kaping
Harrald
Waar blijft de info over jullie preamp Harald en Simon?
we hebben nooit gezegd wanneer er info komt. ik zei alleen wanneer we gingen beginnen ;).
we zijn wat voorzichtig met de info, eerst het zaakje werkend krijgen denk ik voor we gaan beginnen met posten. dan is er gelijk een mooie fotorapportage beschikbaar. we zijn al wel begonnen, dat kan ik wel verklappen. er zal nog een nieuw topic worden geopend.
Harrald
Haha, sorry, maar ik ben gewoon heel erg nieuwsgierig. Simon heeft me al een beeetje ingelicht. Ik zal proberen geduldig te zijn :harmony:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ibanez RuleZ
Even een zeer kleine update helaas, nog niet heel veel kunnen doen de laatste tijd, van het schakelgebeuren heb ik een PCB-ontwerp gemaakt. Ik wil het graag een keer proberen om een PCB te klussen en snapte weinig van het ontwerp van floris.
Daarnaast heb ik ook nog wat cools gekocht voor het volgende project:
http://img69.imageshack.us/img69/125/p1010089lj4.jpg
Scheelt een hoop gedoe!!
Hee huug, waar heb je die gekocht, die wil ik ook nog wel een keer bouwen.
Of heb je ze bij smashguitars vant slocloneforum?
Groeten sebas
VET :p
Harrald
Schiet nou maar eerst eens op met die CAE+ van je, je bent nog nergens aan begonnen! Daar ben je nog wel even zoet mee, geloof me.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sebastiaan88
@Hugo; er was weinig aan te snappen. Gewoon namaken, als het niet werkt mag je me uitschelden :D
Het was maar een poging die versie van jou wat compacter te maken. Met een PCB zou het nog efficienter kunnen, maar is wel veel meer werk.
HAhahaha,
Wraf geronimo... fijn dat er dominante mensen op dit forum zitten zodat ik het niet laat sluren, maar deze week gaat de bestelling eruit, ik heb gisteren met mn vader alles even door zitten nemen, en er zijn dingen dat ik zoiets heb van WOW, maar mn pa zegt aajoh eitje,
We'll see, binnenkort even mn originele CAE3+ trafo ophalen:D:D:D
hoe ga je de componenten monteren? zoals dat hier veel werd gedaan op van die strips, eyeletboard of turretboard?
Harrald
wow Hugo, wat een immens brede banen op je SLOClone PCB!
Het signaal pad iig op turret, op het Tubetown forum is DR. Norres klaar, hij moet nog wat kleine dingetjes modden, en ik hou me grotendeels vast aan zijn schema, alleen hij gebruikt 6,3V gloeidraad, en ik ga 12,6V gebruiken, ik heb met Meneer Suhr gemailt en die gebruikt 12.6 in de CAE vertelde hij mij, Dus zal die trafo waarschijnlijk die tap hebben, maar ik ga binnenkort een Topic hierover openen, zodat dit een beetje X88r clonetopic blijft
weet wat je roept...Citaat:
Ooo sorry, bedoel gloeidraad :$ stomme fout
Idd! Opschieten! (ik moet eigenlijk niet lullen want ik heb ook al jaren niets meer gemaakt, maar ik zeg ook niet dat ik van alles ga bouwen)Citaat:
Maar ik weet niet wat jou pa doet maar het zal nog best wel een klus worden.
Eindelijk weer wat gedaan, heb toch maar besloten om Floris zijn versie voor het schakelen te bouwen, zo'n PCB is wel cool, maar moet nog zoveel doen, en snap toch niet hoe die hele preamp werkt kan het schakelen er ook wel bij. Floris, ik heb bij je schema een aantal aansluitingen geplaatst, kloppen die zo?
http://img237.imageshack.us/img237/7...efboardst1.jpg
en zo ziet het eruit in real-life, had alleen 1 2n7000 tekort, maar die haal ik van de week wel
http://img525.imageshack.us/img525/1347/p1010096oj5.jpg
http://img525.imageshack.us/img525/7774/p1010099cn6.jpg
Nu moet ik nog de achterplaat afmaken (dat wordt dinsdag) en dan de trafo aansluiten en het schakelgebeuren, en dan waarschijnlijk eindeloos opzoek gaan naar de fouten.
Ja klopt helemaal! Relaxed dat je het erbij hebt gezet, ik was er te lui voor.
Alleen R 2, 4 en 6 moeten ook 180 zijn, omdat je geloof ik allemaal VTL5C1's gebruikt en niet die TLP227 dingen als ik het goed heb toch?
En werkt het eigenlijk goed? Ik heb het nog niet gebouwd en dus nog niet getest.
En wat een fokking huge elko's heb je daar, hadden ze geen kleinere?
Ziet er netjes uit verder.
Nou peeps bijna alles is binnen van mn CAE3+se soort van amp.
Ben vanavond begonnen met wat tekenwerk voor het turretboardboorplan. Ik zit even met wat vragen over het schakelen. Ik zie hier dus ook relais/opto's maar ik hoorde op het tubetown duitse forum dat vtl5c1's snel voor overspraak zorgen en dat je beter AQY's kan gebruiken (geen idee wat het verschil is) mensen die mij hier wat uitleg over kunnen geven want ik snap dat gedeelte nog niet helemaal
Groeten sebas
ja ik heb alleen VTL5C1 gebruikt, shit dat had ik zelf ook wel kunnen zien, pas ik nog wel even aan.
Die elco zijn inderdaad een tikkie oversized, radio twente had alleen 35 Volt, had eigenlijk 16 volt moeten hebben, maar wil het nu gaan afronden dus dan maar tie-rappie eromheen.
Testen gaat nog niet ik zou ten eerste niet eens weten hoe en ten tweede mis ik nog een transistor, maar ik verwacht deze week het zover te hebben dat we kunnen testen.
Haha tsja je kan niet alles hebben he...Citaat:
Het boeit ook verder niet zoveel, het viel me alleen op.Citaat:
Gewoon spanning erop, 6,3 V, en dan die schakelaar omhalen en dan even meten met een MM.Citaat:
Je kan er ook even wat ledjes aanvast knopen ipv de meter.
Het kan namelijk zijn dat de spanning te laag is voor dat IC. Het verschil moet namelijk minimaal 2 volt zijn.
@ Sebas; ik weet niet wat AQY's zijn. Maar overspraak kan je altijd krijgen, ook als je bijvoorbeeld relaitjes gebruikt. Je moet goed opletten hoe je je versterker bouwt, waar je draden liggen en dergelijke dingen.
Er zitten in het originele ontwerp ook extra optocouplers om het lekken van het ene kanaal in het andere tegen te gaan.
Ik zou gewoon eerst eens proberen het goed na te bouwen, en als je dan problemen tegen komt los je het dan gewoon op.
Ik heb ook geen schema van jou amp, dus ik kan je ook niet verder uitleggen hoe het werkt. Je zal misschien zelf eens proberen uit te puzzelen hoe het werkt.
Ik heb de weerstanden in de schakelprint vervangen, wacht alleen nog op een 2n7000, die is vrij lastig te krijgen, maar volgende week moet hij binnnenkomen, de achterplaat is ook klaar, maar moet wel de transformator verschuiven. Moet je voor de powerswitch een DPST of kan ik ook een SPST gebruiken?
Fijn weekend,
Hugo
ik gebruik in mijn eigen amps meestal DPST, maar in heel veel versterkers worden gewoon SPST schakelaars gebruikt, kan prima.
kun je die niet vervangen voor een andere uit die serie? Zelfde specs behalve max spanning/stroom(? ) (dácht ik!)?Citaat:
@Negk3fan, thx gebruiken we de huidige
@Simon, zou goed kunnen, maar ben al niet zo expert dus neem lievere het zekere voor het onzekere, radio fortuin bestelt ze nu komen volgende week binnen en kosten iets van 60 cent ofzo, is ook prima.
Ga vandaag weer eens lekker solderen, de schakelprint is klaar moet alleen nog verbonden worden met de leds en de optocouplers. Bij aansluiten moeten de draden naar de + pool van de leds en de optocouplers (pootje 2). Ik neem aan dat alle negatieve contacten van de optocouplers en ledjes verbonden moeten en teruggebracht worden naar de negatieve pool van het switching board. Klopt dit?
Er staat ook op het schema duidelijk bij dat de "floating" ground van het switching board niet verbonden moet worden met de signal ground, dat is dan de ster-ground.
Als dat gebeurt is kan na een grondige check worden begonnen met spanningmeting.
Ik heb alle pootjes van de negatieve pool van de led-kant van de optocouplers verbonden, buizen erin en er komt geluid uit, maar alleen het crunch kanaal doet het en veel te zacht, ik heb in de effects-loop van een 15 watt buizenamp (A15mk1) gestopt en het is zachtjes hoorbaar met de gain en volume op 11.
Ik verwacht dat het probleem in de schakelprint zit, ik hoor wel de relais uitschakelen als ik de spanning eraf haal maar er branden geen ledjes, en het schakelen doet ook niks (geen verandering van geluid of led), ga nu even wat eten er dan vanavond nog eens rustig naar kijken.
Spanning is trouwens iets lager dan verwacht 400V i.p.v. 420 V. heb nog niet de trafo wisselspanning gemeten waarschijnlijk is die ook iets lager dan 300 V.
Nog even wat foto's, toch altijd leuk, het is nog zooitje binnenin, zodra alles werkt wordt alles vasgezet en met elkaar verbonden.
http://img212.imageshack.us/img212/3305/p1010116fl3.jpg
http://img404.imageshack.us/img404/4373/p1010120sy5.jpg
Als iemand suggesties waar ik moet gaan zoeken, hoor/lees ik het graag.
Thx,
Hugo
Ben al iets verder maar in welke richting is de vraag, ik krijg 2 ledjes brandend en het crunch kanaal doet het redelijk op volume, ik denk dat het probleem in de schakelprint zit, is het mogelijk met een losse voeding die 5 volt levert de opto aan en uit te zetten?