Oke, dan is dat duidelijk. Die foto moet je dan een andere keer maar eens bekijken. Is echt een hele mooie vlam.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
Printable View
Oke, dan is dat duidelijk. Die foto moet je dan een andere keer maar eens bekijken. Is echt een hele mooie vlam.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
Kort vraagje tussendoor:
Ik wil binnekort graag een '62 strat' in elkaar zetten, bestaande uit Allparts body en neck. Omdat ik graag toch iets zelf zou willen doen, zou ik graag de neck stainen zodat hij dat vintage gelige kleurtje zou krijgen. Ik zou het graag met ColorTone van Stewmac doen... alleen weet ik niet welke kleur ik moet bestellen én of ik nog moet mengen of niet. De body zou ik graag ook stainen, maar dan het liefst in het wit. (eigenlijk hetzelfde zoals bij mijn classic 50's tele, die ik ondertussen niet meerheb :satisfie: ). Dus in de nerven iets donkerder, en de rest wit. Ik kan alleen geen witte stain vinden bij Stewmac :mad:
Alvast bedankt voor jullie hulp!
ik gebruik voor vintage yellow de amberstain van Stew, gewoon verdunnen met water en met een sponsje opbrengen
een witte stain bestaat ook niet echt, wat een leuk resultaat voor de doe-het-zelver oplevert is White wash beits (van cetabever geloof ik) deze kun je dan helaas niet hoogglans overheen lakken
ook kun je witte acryl (uit een tube) met een sponsje in het hout wrijven voor een semi transparant wit (en dat kun je en moet je ook aflakken)
om de nerf donker te krijgen zul je die eerst moeten vullen met een mahonie kleurige filler
Fred, de hals bijft een beetje te dekkend na het verwijderen met thinner, er blijft teveel stain op het hout achter om een groot kleurverschil tussen hout en nerf zichtbaar te maken.
Andere trucjes om tussen de nerven meer stain te verwijderen? Het vlamt niet echt.
als het echt te dekkend is dan schuur je de rest met 400 grit weg (er blijft genoeg verf in de nerf achter omdat je "gethinnerd" heb )
Oke, ff 400 papier halen. Nat of droog schuren?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
voor betere kleur controle droog (met nat lijkt het donkerder)
en oh ja als je dan met bijvoorbeeld oker ecoline of getinte lak er over heen gaat komt de tekening weer terug die verdwenen was met het schuren
bij de gitaarbouwmeeting zal ik wel wat materiaal meenemen voor voorbeelden (met verschillende materialen en verven)
dat hoop ik dan maar. Heb hem eerst donker gestaind, geschuurd en daarna licht gestaind. Denk dat ik hem nog eventjes heel licht ga schuren en dan ga lakken. Hopelijk komt het er gelakt een beetje uit te zien zoals de hals er nat uitziet.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
Ik heb nu met acryl ongeveer 7 "nevel" lagen aangebracht, en licht opgeschuurd met nat 2000 grid schuurpapier maar het slaat een beetje dof uit eigenlijk, en ik ben nu bang dat ik mijn verf laag gesloopt heb.
Is dit normaal en doe ik iets verkeerds of maakt het niet uit en moet ik dikkere lagen spuiten ?
die hoogglans komt pas weer terug bij iedere nieuwe lak laag of bij het polijsten, overigens hoeft je niet alle lagen te "nevelen" de kans is dan nl. groter dat je een sinasappelhuid krijgt
de bodies die ik nu aan het lakken ben zijn ook allemaal dof/satijnglans na het schuren en zeker met het weer wat we nu hebben slaat de lak wat doffer uit (maar dat komt dus weer goed zodra ik polijst )
Ik kwam net achter iets naars, bovenop mijn body, ter hoogte waar normaal een pickup switch op een Les Paul zit, zaten kleine (het leken wel worm vormpjes), ik licht schuren met 2000 grid nat, en er laat zo een heel stuk lak laag los van die body, het verf daaronder is ook stuk...maar ik wist niet dat Acryl zo makkelijk los laat...ik kon het er zo vanaf trekken, het leek wel plakband.
Was jij diegene met die Super Mario gitaar? Welke lak is die kleur die eronder zit?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dastard
Hoogglans verf van de gamma op terpentine basis.
Ik zie nu ook dat het precies op de plek zit waaronder kneedbaar hout zit gemengd met houtlijm, volgens mij is de lak dwars door de verf in dat spul getrokken...het is ook weer helemaal soepel geworden :-(
acryl is een makkelijke verf maar zeker geen sterke verf, en ook de aanhechting laat nog wel eens te wensen over, daarom gebruik ik altijd gesso als ik over een poly lak ga schilderen; dit geeft een sterkere hechting op de ondergrond.
btw ik weet niet of je nu helemaal opnieuw gaat proberen maar laat het kneedbaar hout nu eerst uitharden en seal het eerst met superlijm
kneedbaar hout is btw voor een hoop dingen geschikt maar niet echt voor gitaarbouw of het moet echt voor hele kleine gaatjes gaan, zodra je grote gaten gaat opvullen zijn er betere methodes (bijvoorbeeld 2 componenten plamuur of hout schuursel met superlijm of gewoon echt hout).
verder zou ik eerder een acryl lak zoals motip gebruiken voor een dergelijk project, dit reageert wat minder snel met overige lakken hoewel je nu wel de kans heb dat hij met de resten van je lak op terpetine basis reageert
Maar ik heb acryl lak van motip gebruikt...en het is alleen bij dat stukje met kneedbaar hout misgegaan, daar had ik ook veel kneedbaar hout ingestopt, gemengd met houtlijm...ik dacht dat het hard was...maar door de verf en de acryl waarschijnlijk niet meer.
Waar ik wel nog aan denk, ik had gisteren een bakje met water neergezet voor het schuurpapier en i.v. afwasmiddel, Andy eringegooid, dat is gewoon een allesreiniger voor in huis...misschien gaat dat wel mis met kneedbaar hout.
maar die motip heb je dus over die gamma heen gedaan ? daar zou het dus mis kunnen gaan
en andy kan in principe geen kwaad hoor, alleen als je kneedbaar hout wateroplosbaar is zou je dat kunnen aantasten maar meestal is het het oplosmiddel in de lak die dat spul aantast
maar wat kan ik dan beter gebruiken, als ik inderdaad met verf op terepentine basis werk ?
Fred,
Ik heb net de 259 posts door zitten lezen, maar blijf met een paar vraagjes zitten.
De hals staat nu in 5 lagen nitro-cellulose van Clou (dag 1 = 2 lagen, dag 2 = 2 lagen en dag 3 = 1 laag). De lak heb ik aangebracht met het zachte gedeelte van een schuursponsje, in een stuk panty geknoopt (werkt perfect, geen losse stukjes etc in de lak).
Door het gebruik van een "sponsje" zijn de lagen redelijk dik en zal er nog wel behoorlijk wat geschuurd moeten worden. Nu is mijn vraag: zodra ik ga schuren weet ik al dat de kans groot is dat de lak zacht wordt door de warmte/wrijving.
Hoe weet ik dat de lak hard genoeg is om te beginnen met schuren? Er moet namelijk nog een decal op, en daarna nog een paar laagjes lak. Kan ik het aan de lak zien dat ie klaar is voor het schuurwerk? De komende 3 1/2 weken doe ik niets aan de hals, maar is die periode lang genoeg?
cellulose kan (veel) meer wrijving aan dan acryl dus daar zou ik niet bang vor zijn
en voor nekken lakken wacht ik eerlijk gezegd geen 3 weken maar polijst ik al na een week en wel hierom:
- de lak wordt door het ronde oppervlak van de neck al "glad" getrokken
- maple zuigt veel minder lak op zodat er meer lak aan het opppervlak is blijven liggen en je dus uiteindelijk minder lak nodig heb
- meestal schuur ik de neck met 1000 grit mat omdat ik dat fijner vind spelen en maak ik alleen de kop hoogglans
cellulose kun je na een dag al schuren (en vaak tussen lagen door schuur ik al na 2 uur)
hallo fred,
heb een vraag aan jou.
neem een flame maple(riegel) top.
gebruik je ook wel eens voordat je hem kleurbeitst eerst zwarte verf om de houttekening er beter der uit laten te komen(meer diepgang)?
hoe gaat dat proces en waarmee ook alweer?
denk dat ik je wel eens lang geleden iets over heb zien posten maar kan er niks over vinden.
bvd.
n.v.t
zeer bedankt voor de PM,fred
Voor de geïnteresseerden die geen 17,50 of 12,50 € willen betalen voor hun celluloselak; http://www.delta-twello.nl/
Verschillende dekkende kleuren: zwart, wit, goud, zilver
Verschillende doorschijnende kleuren: eiken, noten, kersen,...
8 € voor een 500ml spuitbus (minstens 12 stuks)
(Dit is geen spam :) , ben Belg en zou niet weten waar Twello ligt)
Hopelijk is iemand hier iets mee!
Ik had net een alkyd laagje gespoten en daar direct doorheen een acryl laagje, ik moet zeggen, het resultaat is verrassend, het leken wel een soort barsten...was wel mooi
-edit: (8 uur later), het ziet er nog steeds "speciaal" uit maar het was niet wat ik zocht :-D, dus weer kaalschuren die handel maar voor de mensen die van vreemd soort barsten in hun lak houden, ik kan het je aanraden.
Heb je een porienvuller nodig als je je gitaar in de olie zet?
dat ligt er aan, als je een houtsoort met grove porie gebruikt dan kan een donkere porierenvuller mooie staan omdat je dan de tekening van het hout mooi accentueert maar omdat je toch niet voor een spiegelglad oppervlak gaat met een geoliede body is het niet "verplicht" (maar het helpt dus wel voor een gladder oppervlak)
en moet dat dan een 'sealer' of een 'vuller' zijn, weet het verschil namelijk niet zo.
ook een vraagje in die sfeer:
ik heb mijn essen body nu al twee lagen poriënvuller gegeven. Zal er nog een laag opzetten, maar ik vermoed dat ik dan nog steeds licht hier en daar poriën zal voelen. Ik ga hem helemaal dekkend lakken. Nu, ik moet sowieso enkele krassen wegplamuren. Wat soort plamuur gebruik ik het best, en kan ik daarmee heel de body bewerken om elke porie te effenen? Of doe ik dat best met enkele lagen primer?
thx!
Sealer = afdichten, zodat er geen lak of stain of wat dan ook meer het hout in kan dringen.
Filler = porien (dus: gaten, in wezen, al zijn ze erg klein) vullen.
Epoxy can beide dingen in een keer doen. Schellak + pumice politoeren eigenlijk ook wel. Maar het zijn twee verschillende zaken.
Zelf gebruik ik meestal schellac als sealer.
Euh, als je nog krassen ziet, en je wil transparant lakken en dat ze niet meer zichtbaar worden, gewoon nu stoppen, en gaan schuren totdat er geen krassen meer zichtbaar zijn. Goede truk: met alcohol/thinner hout natmaken, goede lamp erop, vanuit allerlei hoeken bekijken. Als je krassen ziet, ben je nog niet klaar. Werkt ook voor filler: als je porieen ziet, ben je nog niet klaar, doorgaan met vullen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barno
Je bent klaar voor vullen, etc. als er nul krassen zijn. Je bent klaar met fillen als je geen porieen meer ziet.
(dit zijn dus de redenen dat ik finishing een van minst leuke karweitjes vind, en dus mensen niet snap die voor de lol veel refinish jobs doen :) )
Voor een geoliede body is een vuller dus niet noodzakelijk voor de finish. En hoe zit dat met een sealer dan? En ik neem aan dat sipo mahonie grove poriën heeft?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
Sipo heeft middelmatig grote porieen. Groot, da's essen of wenge. Klein is bijv. echte mahonie, de afrikaanse soorten zijn ietwat groffer.
Sealer is bij olie ook niet nodig, je moet voor optimaal resultaat alleen wel tot een korrel of 800-1200 schuren (ja, het hout). Dit is anders dan bij lak, waar je maar tot 320 hoeft, misschien 400 (bij maple tops soms wat meer, maar dat is dan techniek-gebonden).
Verder: filler kun je bij allerlei soorten finish gebruiken. Of niet. Heb je hout met zichtbare porien en wil jee glad afgewerkt resultaat, ongeacht finish soort? Vullen.
Ok, het is allemaal duidelijk nou ;). Bedankt voor je hulp!
hoi,
ik ben met mijn eerste projectje bezig en nu vroeg ik mij het volgende af. de voorkant van de plank wilde ik beschilderen met acrylverf. gewoon de verf die ik ook op doek gebruik. is dit aan te raden? en met welke lak moet ik dit dan aflakken?
alvast bedankt
Ik zou zo een effect willen krijgen( het zijn nog allemaal ideetjes, ik weet nog niet juist wanneer eraan te beginnen). alleen zal het geen maple top zijn, maar gewoon een essen body.
ziehier de foto
http://www.espguitars.ru/images/guit...iper-200fm.jpg
en mag de filler ook gewoon kneedhout zijn of is er daar een speciaal soort voor?
Bedankt
Pueblo aka Jan
die is zeer geschikt hiervoor, acryl uit een tube of potje (aibrush verf) reageert niet met de lak die je er over heen spuit, dus of het nu acryllak, alkyd of cellulose je hoeft niet bang te zijn voor enge reacties in de lak, als je acryl uit een tube gebruikt wel even verdunnen met een beetje water omdat de acryl anders te dik wordt opgebracht en lang zacht blijftCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pim raaijmakers
als je een donkere filler gebruikt (bijvoorbeeld mahonie kneedbaar hout) in combinatie met zwarte inkt (beetje verdunnen met wat druppels water) is een soortgelijk effect in essen wel te krijgen waarbij dan de donker gefilde nerf de rol van de vlam in het esdoorn overneemtCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pueblo
in combinatie, is dat erna of vermengen met het kneedhout?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
ik veronderstel daarna, na opdrogen van het kneedhout?
vraagje over lakken en binding
op mijn zelfbouw zijn de cream bindings gezet. de body wordt wijnrood (volledig dekkend) gelakt. Omdat ik nog wat heb geplamuurd, heb ik uiteraard eerst een (rode) primer gebruikt. Bindings afgeplakt, maar bij het schuren daarna schuur ik natuurlijk stuk over de binding die dan door het schuurpoeder rood worden.
Daarna weer hele tijd bezig om die bindings terug mooi cream te krijgen.
Straks ga ik de kleur lakken :ik plak de bindings dan wel af maar zal dan ook regelmatig tussen de lagen schuren waardoor de bindings weer wat kleur zullen pakken: is er een truukje om te vermijden dat ik telkens die bindings moet gaan schoonschuren?
Of kan ik dat bindingschuren tussen de lagen achterwege laten en enkel na laatste laag ze schoonschuren (lukt dat dan nog?)
thx
Schrapen (Schraapstaal of razor blade), niet schuren. Blijft 't mooi schoon.