En we zijn er nog niet, de twin stack mod en de bias mod mogen nog
Printable View
En we zijn er nog niet, de twin stack mod en de bias mod mogen nog
Twin stack mod vond ik toch wel een hele fijne, heeft een relatief grote invloed op de werking van de toonregeling. Maakt de amp veel fijner af te stellen.
Het iedere keer uitbouwen van de print is wel een klus en ik hield iedere keer m'n adem in met die grijze multi-kabels tussen de prints die je best ver naar beneden moet buigen om de shafts van de pots voldoende vrij te maken om de print eruit te krijgen. Volgens mij best een potientiële bron van storingen, op een gegeven moment gaat er ergens een kabeltje breken natuurlijk.... ik wil de daarom de print zo min mogelijk hoeven uit te bouwen. Dus rond zoveel mogelijk alles in één keer af zou ik zeggen. Vervang daarom ook gelijk de input jacks. De originele zijn allerbelabberts, de schroefdraad gaat direct kapot als je de moer er ook maar een beetje scheef op draait.
Ter inspiratie, zo heb ik de bias pot geplaatst:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...86687f62e6.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...83d2932dbf.jpg
Thanks! En klopt. Hij ligt nu nog open voor de laatste ronde. Ik had dez gekocht, kan het daar ook mee?
https://www.tonefactory.nl/miniatuur-potmeter-10k
Jeetje, die ken ik eigenlijk niet. Zal vast wel, maar je zult iets moeten verzinnen om ‘m te bevestigen. Zijn die niet voor bevestiging op een print?
Ik zou ‘m denk ik met een zo’n terminaltje bevestigen:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...805fb14404.jpg
Ik doe niet anders. Leeg plekje op de print zoeken en gaatjes boren, 0.8mm. Aan de andere kant de pennetjes omvouwen en draadjes aan solderen. Ik zoek altijd de printbanen op en boor daar de gaatjes in of vlak naast. Soms kun je volstaan met de aanwezige print maar als het niet anders kan een stukje dun draad erbij plakken.
Ik heb hier ook nog ergens een nooit gebruikte complete pcb set van een Fender liggen. Geen idee welke het is maar uit een combo. Toch misschien leuk om eens aan te beginnen. Helaas wel met flatcables dus misschien beter om die dan direct te vervangen.
Vermakelijk dit weer, haha :D
Ik werk wel eens aan soortgelijke amps, en ze zijn inderdaad niet moeilijk. Zolang je gestructureerd en zorgvuldig te werk gaat... Zeker een uitgekauwde mod uitvoeren is gewoon handwerk, komt niet echt heel veel grijze massa bij kijken.
Waarom zou je flatcables vervangen? Die dingen werken prima. Je bent niet verplicht om amps te bouwen zoals ze dat 60 jaar geleden deden he. Tijden veranderen. Voortschrijdend inzicht.
Het is inderdaad een vermakelijke thread die ik met interesse volg. Ik weet zeker dat ik in een dergelijk geval m’n trots omtrent m’n stoffige natuurkunde had ingeslikt en met hangende pootjes in een kwartiertje naar Frans was gereden en de amp bij hem had neergedonderd voor een vakkundige reparatie / mod. Maar goed, misschien is dit ook een gevalletje van zelf-kennis 😜
Update, zoemetje in de reverb is verholpen. Shield zat niet goed. Werkt nu weer naar behoren.
Dat is wel gek, dan zijn ze echt verkeerd toegepast. Het vertinde deel (=uiteinde) moet voldoende ondersteund worden door bijvoorbeeld een dikke klodder hot glue en wellicht nog wat plastic of een connector om te voorkomen dat het vertinde uiteinde gaat buigen. Een vertinde koperlitze breekt veel sneller dan een kale.
Pak maar eens een katoenen doek en drenk een stukje in secondelijm. Zodra de lijm droog is zul je de doek bij het harde stuk makkelijk kunnen breken. Waar geen lijm zit gaat dat veel lastiger.
Jazeker, hij begint echt lekker te klinken. Kreeg eergisteren nog een goede oplawaai van de versterker. Krijg er steeds meer ontzag voor 😂
Haha, inderdaad. Zelf van scratch bouwen die ik nooit meer. Modden wel, maar is toch pittiger dan verwacht 😉
Ik weet niet hoe oud je bent maar als je volwassen bent zou ik stoppen met kloten aan amps. Als kind heb ik wel eens een oplawaai gehad. Twee keer geloof ik. Als je opgroeit dan word je zorgvuldiger dus dan kun je dit soort hobby's aan.
Als je als volwassene de zorgvuldigheid niet hebt, dan gaat die er ook niet komen. Dan kun je het dus maar beter laten.
Nou dan kan ik er wel mee stoppen zeker, ik word wel een aantal keer per jaar opgeladen door een flitsende opneuker. Niet dat ik het niet voel hoor maar na al die jaren raak je er aan gewend
Al 47, maar Lars was al vergeven dus werd het larsje, vond ik wel geinig....
Wellicht te vaak verplaatst of zo. Het is de flatcable tussen preamp pcb en die van de eindbuizen. Sowieso wellicht beter om die laatste te vervangen door buisvoetjes op het chassis. Aangezien ik er geen trafo's bij heb gelijk overstappen naar 2 x 6V6 hooguit.
Hahahaha ach ja, ik ben ook geen expert in wanneer zo'n schok nou echt dodelijk is. (Ja ok iets van 30 mA door het hart was het toch?)
Maar ja soms lees je hier dingen waar je toch een beetje van gaat fronsen.
Wat voor de een veilig is is voor de ander een ware shock. Ik ben 63 en heb in mn leven zoveel opneukers gehad dat ik er allang niet meer zou moeten zijn. Als jochie van 12 had ik een tv chassis op tafel liggen en zat dan vonken te trekken van de 17kv. Dat gaf zo'n lekkere ozon geur. Moet er nu toch niet aan denken dat mijn kleinzoon zulke dingen uitvreet. Ik denk ook dat "de angst voor" een factor is die meespeelt. Bij mij is het gewoon nonchalance. Vind het niet fijn maar lig er ook niet van wakker. Stel je voor als ik aan het werk ben en bij elke actie de stekker er uit moet trekken en de elco' ontladen, nee ik werk lekker onder spanning hoor.
2 doorgebrande weerstandjes vervangen, weer de PCB kaputt, draadje en hij doet het weer. Die grijze, ja wat is het eigenlijk, kabel die aan V1 zit is niet helemaal tof meer. Als ik daar een tik op geeft hij een goede kraak (was erger toen die twee kapotte weerstanden er nog in zaten). Gevoelig spul. Maar de amp begint echt lekker te klinken. Morgen nog even in die twin stack mod duiken. Bias denk ik nog even over na.
Kraken van die kabel is normaal
Gelukkig 🤓
Oh ja lampje werkt ook nog steeds niet. Nieuwe erin, maar blijft uit.
Zou ik die bias ook zo kunnen monteren door de weerstand R87 eruit te knippen. En vervolgens de pootjes gebruiken (dier nog inzitten om de potmeter aan te monteren. Ik wil eigenlijk dat grote board er niet meer uithalen......
Dat kan maar hierin schuilt een groot risico. Ten eerste is de bias bijna niet af te stellen omdat je de spanning kan regelen tussen 0 en max negatief. Dit grote gebied valt dan helemaal over de regelaar en het minst geringste dat je hem afsteld geeft een grote zwaai aan de bias. Daarnaast ben je ook in staat de bias helemaal op 0 te zetten en je buizen in no time verbranden.
Daarbij is een dergelijke montage een vies gezicht en ook nog eens mechanisch zwak = onbetrouwbaar.
Frans samenvattende: niet doen :-D
😎😎😆😆
Ik heb net een nieuwe bias berekening gemaakt met die voltage drop methode. Ik meet qua weerstand 56 ohm op buis 1 en 59 ohm op buis 2 tussen B+ en pin 3 van de eindbuizen (nadat de versterker was opgewarmd). En ik meet een voltage verschil van 1,12 VDC op buis 1 en 0,96 VDC op buis 2 t.o.v. B+. Dan kom ik uit op 20mA op buis 1 en 16mA op buis 2. De spanning op B+ is 478VDC. Dit kan toch niet kloppen? (en ik zal het vast fout berekenen....)
d'r is ook iets mis met het vermogen van de amp nu. Als ik hem vol aan zet kom ik echt niet aan die 65 watt. Net ter check even mijn 18 watt aan de speakers gehangen en die ging veel en veel harder. Ik ben niet zo'n opgever, maar het groeit mij een beetje boven mijn hoofd geloof ik....
Misschien ben ik een eikel maar hier kan ik niet veel mee. Voor mij gelden alleen meetgegevens (wel binnen zekere grenzen natuurlijk). Als het zo overduilijk is dat je vermogen te kort komt kan dat betekenen dat je het vermogen niet kan leveren maar ook dat je gewoon te weinig gain hebt. Het laatste lijkt me gezien jouw akties het meest aannemelijke.
Wat heb je nu weer verkloot volhouwer :hide:.
Als ik in DH zou wonen was ik al lang langs gekomen. Maar als je nog wilt helpen op afstand graag.
ik heb net mijn pre amp van een andere amp aan de eindtrap gehangen. Dat maakte geen verschil.
Ben niet te beroerd om te helpen maar zou ff niet weten hoe zonder jou in gevaar te brengen. Kijk ik weet waar ik mijn vingers in kan prikken onder spanning maar bij jou wil ik dat risico niet nemen.
Je kan proberen een signaal toe te voeren aan de "amp in' jack. Kijk of dat een beetje volwassen klinkt, desnoods met een pedaaltje ervoor.
edit:
te laat, je hebt het net gedaan.
Dus je verwacht het probleem in de eindtrap.
Punt is dat de fasedraaier er ook nog is, daar kan het ook fout gaan.
edit:
Moest ff 24 pagina's terug voor het schema :sssh:
Ik denk dat je eerst maar eens een lijstje moet maken van de instellingen.
fasedraaier pin:
1
3
6
eindbuizen pin:
3
4
5
Ach van die spanning, ik kijk wel een soort van uit. Bij die biasmeting heb de multimeter kabels, etc. vastgezet. Ik zit niet meer met twee handen in de amp
Weet je wat mij nou nog het meest verbaast;
je hebt pas 1394 berichten op je naam staan. :dontgeti:
Haha! Dit is de laatste keer Frans. Hierna is het gitaarnet een stuk rustiger