http://i39.tinypic.com/jzcntl.jpg
http://i44.tinypic.com/4r93k1.jpg
http://i41.tinypic.com/2nl7140.jpg
http://i43.tinypic.com/2iswln7.jpg
http://i39.tinypic.com/29w0olz.jpg
Printable View
Heb jij een CT of 2 x 100 ohm gebruikt voor de gloeidraden?
Vind een uiteindelijk schema ook wel prettig. Layout niet zo, kijk wel naar de foto's. :)
Ik zit ff naar die HUM potmeter te kijken. Maar waar is de GND draad?
enne mooi zooitje antennes :)
Middenpot met wit draadje naar dichtsbijzijnde aardepunt (zo'n klein stripje met een schroef erdoor)
Wat bedoel je met mooi zooitje antennes? Al die lange lussen? Heb het juist wat ruim opgezet zodat ik draden kan verbuigen en verleggen als er bijgeluiden zijn. Dan kan ik horen hoe ze het beste liggen en naderhand op maaat maken. Dat was een beetje het idee.
Geen bodemplaat, gewoon 18mm mdfbehuizing en wat tolex. Kan er een 0.5mm aluplaatje voor kopen bij de bouwmarkt. Scheelt het als ik dat in het chassis plak en en zorg dat dat contact maakt? Dacht dat 18mm mdf wel dik genoeg zou zijn.
Of een rolletje alutape (50mm breed) en dan over elkaar plakken (bij de Pramma oid)
Die tape heb ik nog wel liggen denk ik. Bedankt
Strookje overdwars omslaan en plakken
Gaat nooit goed contact maken met lijm er tussen. Als je een busje spuitlijm neemt (ook bij pramma) kun je keukenfolie er zo tegenaan plakken en dan bestaat het uit één stuk. Je hoeft dan maar één schroefje er in te draaien.....ja draaien want solderen gaat niet hehhh. (damn wat ben ik toch een eigenwijze klootzak).
Frans, het kan wel prima denk ik, zoals ik soms in gitaren doe:
je plakt eerst allemaal verticale banen met kleine overlap. Aan beide kanten een horizontale strook die je in de lengte eerst omvouwt zodat een deel van de glimmende kant de verticale banen raakt, dan aandrukken met nog een strook.
dan het schroefje waar jij het over hebt.... Is het niet voldoende om het chassis er gewoon op te leggen en aan te trekken met de 4 bouten?
Bedankt jongens. Zojuist aluminiumfolie (gewoon dat keukenspul) op de bodem gelegd. Plaatje geperforeerd aluminium dat ik nog had liggen op maat gemaakt en erop geklemt. 4 gaatjes erin voor de chassisbouten en het probleem is weg.
Toch nog steeds een beetje het probleem. Lijkt me meer ruis dan brom en valt vooral op bij gebruik van de brightcaps. Wat is de snelste manier van het probleem in kaart brengen? Massaaansluitingen van de eerste trap verleggen? Mijn beredenering: Als het meer naar voren komt bij de brightcaps, dan moet het in of voor de eerste trap zitten.
Dat is ook het meest gevoelig :)
Tsss, ben ook heel gevoelig hoor
Maar......is het nou ruis of brom? Ruis ontstaat in slechte elko's, weerstanden, laswerk, printlekkage etc. Brom ontstaat meer door lek in (pre)amp buizen, slechte bouw en/of ontwerp, voedingsproblemen, aardlussen, verkeerd gekozen aardpunten, gebrekkige afscherming en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dat je de ruis beter waarneemt bij gebruik van een brightswitch is logisch. De karakteristiek van de amp wordt verschoven naar meer hoog, dus ook meer ruis.
Volgens mij is het echt ruis, geen brom.
Veel beangrijker is de signaal ruis verhouding. Het is logisch dat bij een keihard signaal veel ruis voorkomt. Stel dat je pickups een signaal afgeven van 100mV bij een ruis van 1mV. Je S/N ratio is dan 1:100. Na de eerste trap komt daar een beetje bij. Hoe meer versterking je hebt hoe meer de S/N ratio achteruit gaat maar het zal duidelijk zijn als je die 100mV wil versterken dat dit ook met de ruis gebeurt. Stel dat je een astronomische uitgangsspanning van 50V wil bereiken wil dat zeggen dat je ook een ruisspaning van 500mV kan verwachten. Dat geldt dan voor een niet bestaande ideale versterker die zelf niet bijdraagt aan de ruis.
Zo, ik speel er nu een maandje of 2 op en heb nog geen seconde spijt gehad dat ik niet de standaard kit gekocht heb.
Zoals Nico al voorspelde gaat ie niet super met humbuckers om. Gelukkig speel ik altijd op strats en daar gaat ie dus wel helemaal geweldig mee om. De 100pf brightcap is met een strat super. De 250pf cap uis echt teveel van het goede. Die ga ik aanpassen naar een lagere waarde.
De NFBknop behoeft een beetje aandacht. Ik vind het verschil tussen beide kanten van de potmeter te klein. Ik denk dat ik de waarde van de pot ga verhogen en de waarde van de vaste weerstand naar kathode ga verlagen om te kijken wat dat doet.
De indeling is nu:
Power on/off
GZ34 / Diode gelijkrichting
Powerscaling (hoogspanningsschakelaar) Standby / 1watt / 6 watt / 12 watt
Pilotlight
Miniswitch (2 standen) 47uf kathodecap op eindbuizen / 1 uf kathodecap op eindbuizen (soort van cleanboost met meer bas)
Miniswitch (3 standen) 250pf brightcap / geen brightcap / 100pf brightcap
Volumepotmeter
Miniswitch (2 standen) Neutraal / Fatswitch
Input 1 Hi
Input 2 Lo.
Even een heel oud topic boven water gehaald. Bovenaan de foto zie je inputs, van links naar rechts 4, 8 en 16 ohm. De instelbare negatieve feedbackpot zit alleen aan de 4 ohm uitgang.... ik kan toch gewoon de 3 aansluitingen links onder met elkaar doorverbinden ... dan pakt ie toch gewoon de negatieve feedback van de gekozen tab van de ot? Dan hoef ik niet perse met 2 8 ohm cabs in serie te spelen om hem te kunnen gebruiken....
Schema ???
Ehhh, ik had de boel heel grondig verbouwd en aangepast maar in principe dit:
http://www.ampmaker.com/infocentre/thread-92.html
Lagere weerstand, maar dan met pot in serie. Zie dat ie aan de 4 ohm tap hangt en dus heb ik 2x 8 ohm speakers parallel aan elkaar hangen, ik wilde de ngf aan iedere speaker output hebben, maar zie nu dat het geen ruk uitmaakt. Hij doet het altijd, ongeacht welke speakeruitgang ik gebruik.
Zeker, je krijgt voor de nfb gewoon verschillende niveau's. Scheelt 3 dB voor elke verdubbeling van de impedantie. Qua inpluggen van de speaker is het maar net welke impedantie je naar je eindbuizen wilt reflecteren. Zie de 4, 8, 16 ohm aanduidingen als een advies voor welke speakerbelasting je aansluit. Is meestal een hifi-achtige afweging van vervorming en maximaal vermogen. Sowieso, de impedantie varieert over het frequentiespectrum en exact is het niet.