http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:A...pF-NmrWK-LMWv4
Printable View
Als je je de schakelaar die je hebt besteld zo voorstelt:
1-2-3-C-4-5-6
gaan 1-2 naar het ene element zijn toonregeling, 5-6 naar het andere element en diens toonregeling, en de C naar de mastervolumeknop.
Sorry dat ik weer moet vragen hoor maar als ik nu dus 2 humbuckers heb dan moet ik dus het brug element solderen op 1 en de tone pot solderen op 4 en voor de nek element op 3 en 6. als de switch dus naar achter staat selecteer ik de brug in het midden selecteert hij beide elementen en naar voren alleen de nek element. Klopt dat zo ?
Alweer nee :makeup:
Je neemt één draadje en daarmee verbind je 1 en 2 met elkaar (soldeer één uiteinde over beide contacten); dat draadje gaat zowel naar de ene humbucker als zijn toonregeling.
Je neemt nog een draadje en daarmee verbind 5 en 6 met elkaar; dat draadje gaat naar de andere humbucker en zijn toonregeling. C gaat naar de mastervolume.
In stand 1 maken contacten 1 en 4 verbinding met de Common (C) en dus gaat alleen de ene humbucker (via de mastervolume) naar de uitgang. In stand 2 maken 2 en 5 contact met C en gaan dus beide elementen naar de uitgang; in stand 3 maken 3 en 6 contact met C en staat alleen de andere humbucker in verbinding met de uitgang.
hallo allemaal,
ik ben onlangs gestart met mn eerste project, het bouwen van een gitaar.
nu heb ik PAF Humbuckers van mijn oude gitaar en wil hiermee graag 'coil tappen' probleem is dat deze pickups maar 2 draden heeft ipv de 4 (5) die je nodig hebt voor coil tap. ik heb de pickup nu gemodificeerd, maar twijfel of ik het goed heb gedaan.. bijgaand een tekening,
http:///Users/Marten/Desktop/Scherma...m 22.13.34.png
kan iemand mij hier feedback op geven?
alvast hartelijk bedankt!
Marten.
Marten, gooi je plaatje eens op imageshack.us of photobucket.com anders zijn ze hier niet te zien. je moet in ieder geval een aftakking tussen de twee spoelen hebben voor een coilsplit en twee aftakkingen voor serie of parallel schakeling.
Welkom!
Bestanden op je eigen pc zijn hier niet zichtbaar. Je moet ze ergens naartoe uploaden en dan een link daarnaar plaatsen.
Voor een coil-split hoef je alleen de verbinding van de twee spoelen af te tappen, het midden van de humbucker als het ware. Als je die verbinding contact laat maken met de aarde wordt één van beide spoelen uitgeschakeld (de spoel die met de andere kant ook al aan de aarde zit).
hopelijk werkt het nu, in ieder geval bedankt voor de snelle reacties
http://img85.imageshack.us/img85/7796/humbucker.jpg
Uploaded with ImageShack.us
onderste is hoe het origineel zat.
www.imageshack.us > browse, > bestand selecteren, > op upload now klikken. Op plaatje klikken als het verschijnt (links boven) rechts op Embed this Image klikken, linkje waar het woord Forum voor staat in je tekst plakken en klaar is kees.
thanx Tabula Rasa.
Onderste tekening, zoals origineel, op dat afgedopte stuk een draadje dat je aan massa kan schakelen en je bent klaar.
Bovenste tekening staan de spoelen paralel (wel ff bij 1 van de 2 spoelen de massaverbinding aan de nadere kant zetten denk ik), Beide spoelen hangen met 1 kant aan de massa. Kan, maar in serie is lekkerder met meer output.. Zou de onderste tekening aanhouden met een extra draadje vanaf dat afgedopte stuk.
ok! en die kan ik dus schakelen met de aarde?
als ik bijvoorbeeld een Seymour Duncan-schema bekijk komen er meer dan 3 draden van de pickup af, of zie ik het nu verkeerd?
klopt. meestal 4 draden:
Massa > begin spoel 1 > rond de spoel > einde spoel 1 > begin spoel 2> rond spoel 2 > einde spoel 2 > schakelaar.
Met deze 4 draden kan je beide spoelen in serie of parallel zetten.
Als je einde spoel 1 en begin spoel 2 met massa verbind (dat zijn de twee afgedopte draadjes in je tekening) dan heb je coilsplit.
Allen hartelijk dank, ik heb de Humbucker aangepast en ga morgen weer verder met mn gitaar.
heb de pickup lekker bewerkt foto:
[IMG]http://img684.imageshack.us/img684/8618/mg9547m.jpg
Uploaded with ImageShack.us[/IMG]
Ik heb vandaag eindelijk de elementen in mijn zelfbouw gitaar kunnen installeren. Dit heb ik gedaan door middel van onderstaande schakeling. Nu doet hij het niet zoals ik gedacht had. Zouden jullie even mee kunnen kijken of ik iets over het hoofd zie?
Nek element doet het goed, zodra ik naar brug schakel komt er haast geen geluid uit. Net of mijn volume pot bijna helemaal dicht staat.
Ik heb even gemeten en dat klopt wat weerstandswaarden betreft wel. Misschien dat er iets niet klopt met de aarding waardoor er een soort voltage deling ontstaat ergens? waardoor het lijkt of mijn pot dicht staat?
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UUCQLCYK.jpg
Ik moet zo weg dus ik heb nu geen tijd om het helemaal uit te pluizen. Ik zie wel wat vreemde dingen.
Volumeregelingen voor individuele elementen moet je sowieso anders aansluiten bij serieschakeling anders krijg je bij combinaties de volle weerstand van de potmeter in serie in het circuit.
Welke contacten zijn de commons van de vijfstandenschakelaar?
De rechtse twee contacten zijn de common in dit schema. Zag dat het in real life anders was maar daar heb ik met het bedraden in ieder geval op gelet.
EDIT Neckvolume lijkt een soort van mastervolume omdat het aan beide commons verbonden is.
Neck volume heb ik zo geschakeld dat hij geld voor midden en neck positie. Brug volume is apart. Wanneer ik dus op midden volume selecteer zorgt de ene kant van de 5way switch dat de gitaar input wordt verbonden met de neckvolume, en de andere kant van de 5way switch zorgt ervoor dat vanaf de potmeter gekozen wordt tussen neck en midden pickup.
Tsja, schema lijkt wel te kloppen. Is je schakelaar helemaal fris in de stand van het brugelement?
Wat bedoel je met fris? schoon? Morgen ff checken. Misschien even met wat contactspray de contactjes schoonmaken, misschien dat er ergens vuil op gekomen is of hars van soldeertin.
Het schema lijkt inderdaad te kloppen bij nader inzien. Leuk bedacht!
Het werkt inmiddels, waarschijnlijk toch de hars van solderen geweest. Heb de switch en potmeters schoongemaakt met wat contactspray en werkt prima. Vooral clean klinkt het lekker. Overstuurd wordt het toch al snel te modderig omdat de single coils net wat te ver uit elkaar zitten voor een lekkere brug-humbucker sound.
Ik had de vraag al elders gesteld maar ik denk dat die daar niet echt is opgemerkt.
Als het gaat om condensatoren, met name zoals gebruikt in de passieve toonregeling op gitaren, zijn er altijd puristen die beweren dat type zus of zo superieur is. Via het onderwerp waar ik de vraag eerder stelde, kwam ik erachter dat Gibson voor zo'n 60 euro per stuk 'Bumblebee Reissues' verkoopt (en daar schijnt dan een generieke component in te zitten die voor zo'n twee dollar per stuk op de markt is).
Ik heb ooit een assortiment van 240 keramische condensatoren gekocht voor 14 euro, dat is een kleine zes cent per stuk; ik ben al een paar jaar heel gelukkig met die verzameling en ik kan er waarschijnlijk nog jaren mee vooruit.
Ik vond op het web een test van een reeks condensatoren op dezelfde gitaar en het echte verschil in geluid ontgaat mij. Wat ik wel goed kan horen, is verschil in capaciteit.
Als er verschil is in de 'klank van condensatoren', waarin zit dat dan en hoe hangt dat samen met de constructie en de gebruikte materialen?
Er schijnt wel verschil te zijn in condensatoren en de sound maar of dat in de gitaar ook goed hoorbaar is weet ik niet. Het verschil zit vaak in het materiaal van het omhulsel. Je hebt polyester, polyetheen, ceramisch. En als ik me niet vergis heeft de silver mica ook een ander materiaal tussen de connectoren.
Dit is wel een goede site om het een en ander te weten te komen over condensatoren, hoe ze opgebouwd zijn enzo:
http://www.electronics-tutorials.ws/...tor/cap_1.html
Ik weet wel hoe verschillende condensatoren zijn opgebouwd en welke materialen er worden gebruikt; en ik kan me goed voorstellen dat er allerlei niet-lineaire effecten zijn afhankelijk van materialen en constructie. Maar hebben die echt invloed op het geluid in een passieve toonregeling? Zit het 'm in parasitaire gelijkstroomweerstanden en/of inducties?
Of maakt het allemaal eigenlijk niet uit en is het de capaciteit die telt?
Ik heb pas geleden een testje gedaan met een aantal verschillende type condensatoren.
Heb 6 verschillende soorten 22n condensatoren (poly,ceramisch,mkt,mica,paper,mmk)uitgezocht met waardes die niet meer dan 1% afwijken.
Ze in een tstschakeling gezet. (500k volume, 500ktone met 22n naar gnd)
Daarna eerst door de frequentie analyser gehaald. resultaat minder dan 1% verschil.
Daarna in mn gitaar geschroefd en luisteren maar. Ook daar merkte ik nauwelijks verschil.
De keramische c leek wat feller in het brugelement dan bijvoorbeeld de poly of de mkt of de mica met de tone regeling halverwege.
Ik denk dat dat komt omdat de ceramische c 40v types zijn en de anderen 600v. De response van de hoge spannig condensatoren is wat langzamer dan de lagere spanning c.
Overal conclusie. Met dezelfde waarden condensatoren nauwelijks verschil te horen. In het regelgedrag lijkt wat verschil te zitten(marginaal). geluid in de uiterste standen van de potmeter hetzelfde.
Daarna met een 12 standen draaischakelaar testje gedaan met verschillende waarden condensatoren. (10n 12n 15n 18n 22n 27n 33n 39n 47n 56n).
Hier zijn de verschillen natuurlijk veel groter.
Mijn mening. koop de goedkoopste condensatoren die je kan vinden(keramisch). maar een paar verschillende waarden om de standaard waarden heen, en probeer ze allemaal. Kan als je de juiste waarde gevonden hebt altijd nog een dure silver mica of een orange drop kopen van die waarde.
Hartelijk dank, Loef! Dat is nog eens een concreet antwoord :ok:
Ben vandaag weer wat aan het rommelen geweest met me zelfbouw stratje. Omdat mijn vorige schakeling toch niet helemaal was wat ik er van verwachte had ik via marktplaats een SD hotrails op de kop getikt. Nu heb ik die volgens onderstaand schema in me gitaar gesoldeerd, maar het hele zooitje klinkt schel en dun. Als ik de single coils serie zet valt het wel mee. maar singles los en in parallel is het vreselijk schel, net of je wahwah aan staan helemaal naar voor.
Nou is het niet heel netjes gesoldeerd dus ik ga het binnenkort allemaal even loshalen en opnieuw doen. Op de een of andere manier wordt bij mij die bedrading altijd een grote tering bende. Nou is twee push pulls ook wel aardig wat draad in een kleine control cavity maar toch.
Maar zijn er mensen die misschien in het schema iets zien wat niet goed staat? elementen die elkaar tegen werken ofzo?
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HMFQ67ZV.jpg
Hals- en middenelement zijn nog dezelfde en het brugelement heb je door een Hot Rails vervangen?
Klinken de twee oorspronkelijke elementen nu anders dan voorheen, in hun eentje?
Het schema lijkt wel te kloppen, net als de vorige versie.
effe een kort maar krachtige vraag...is het nodig om mijn elementen te shielden?
het worden 2 humbuckers voor mijn zelfbouw SG,
Welke humbuckers het worden weet ik nog niet.
Hoe was je van plan om je elementen te shielden?
Kapje erop, de elementdraden shielden of de volledige cavity?
Ik denk wel degelijk dat het zin heeft.
Een vriend van me vroeg me laatst om zijn tele eens onderhanden te nemen want ondanks dat er humbucking pickups in zaten was hij alles behalve stil.
De boel geshield en de brug fatsoenlijk geaard en nu is hij doodstil.
---
Ik was laatst wat aan het denken over wat er allemaal mogelijk is wat betreft het bedraden van gitaren toen het volgende hersenspinsel voorbij kwam:
Een potmeter heeft 3 pootjes en wat hij feitelijk doet is het signaal van het eerste pootje voor een gedeelte doorsturen naar het tweede pootje en voor een gedeelte doorsturen naar het derde pootje. Door aan de potmeter te draaien kan je bepalen hoeveel van het signaal naar het tweede pootje en hoeveel naar het derde pootje stroomt. (kort door de bocht gezegd)
Zou het ook niet andersom kunnen?
Nu wordt één signaal verdeeld over twee wegen, maar zou je ook twee signalen 'samen kunnen voegen' (ik weet niet of dit wel zo goed term is) tot één?
Dan zou je dus 2 pickups kunnen aansluiten (op het tweede en derde pootje) en met de potmeter bepalen hoeveel van welk signaal krijgt.
Gevoelsmatig denk ik dat ik iets over het hoofd zie, maar ik weet niet wat en ik kom er, met mijn beperkte kennis, niet uit.
Iemand?
kan. Ik heb zelf via een potmeter mijn hals en brugelement verbonden. Ik kan de verbinding helemaal dicht tot helemaal open draaien.
Ik dacht om de uitsparingen voor mijn elementen dicht te plakken met koperfolie...zo ook mijn slagplaat (onderkant) en de ruimte achterin waar alle electronica zit.
@ Tabula Rasa: en wat is het effect daarvan? Kan je door te draaien bepalen hoeveel je van elke pickup in je geluid krijgt of schakel je ze zo in serie?
@ angel-eyes18: Je kan beter aluminiumtape gebruiken. Dat is goedkoper en schijnt ook beter te werken.
Succes ermee!:ok: