proxxon ks230 met sleetje voor slots
Een wat goedkopere oplossing voor het stewmac slotsysteem.
Voor mij is het handig omdat ik veel toetsen maak in verschillende mensuur.
ik heb een proxxon ks230 (goedkoopste zaagtafeltje, nieuw ca. 100 euro, gebruikt ca. 50 euro) waar een 0,5 mm cirkelzaagje in past. Deze is niet in hoogte verstelbaar, dus ik heb een sleetje gemaakt waarop ik een toets kan leggen (sleetje loopt door de sleuf van de aanslag), zodat de zaag een sleuf van ca 2 mm diep maakt als ik de toets eroverheen haal.
Ik teken de slots af (mbv print van fretcalculator) en haal ze een voor een over het zaagje. Het gaat heel snel, de slots zijn allemaal even diep en kaarsrecht.
Voordeel is ook dat je het zaagtafeltje ook nog voor andere doeleinden kan gebruiken (zagen binding, brug, headplate etc).
Hou wel rekening met het volgende:
1. alles is nogal klein (sleuf voor aanslag is maar 8 mm breed bijvoorbeeld), dus het is lastig om een heel stabiel sleetje te maken. Ik heb voor alles hardhout gebruikt en tot nu toe is het stabiel genoeg om kaarsrechte slots te zagen.
2. de kans op doorbranden van (iets in) de motor (bij mij een keer een smoorspoeltje) als het zaagje vastloopt (hoe harder het hout hoe eerder ie vastloopt, bij rosewood gaat het makkelijker dan bij ebben). Dit kun je voorkomen door een slot in twee delen te zagen en in ieder geval een scherp zaagblaadje te gebruiken (ca. 9 euro). Overigens is het repareren niet zo lastig.
Ondanks het bovenstaande werkt het toch wel ok.