Jeezes man, wat prachtig ! Ik bewonder je geduld :)
Jeezes man, wat prachtig ! Ik bewonder je geduld :)
Mooi dat uitsnijden van het knoopwerk van de rozet!
hola, zelfs met de duidelijke foto's erbij snap ik niet juist hoe die rozet nu gemaakt wordt, wel dat het universitaire kost is... respect man!!
Ik vraag me trouwens af hoe het mogelijk is dat bouwers dit vroeger allemaal klaarkregen met kaarslicht
uh....overdag werken? ;-)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barno
nee man. Gewoon night vision goggles :cooler: . Word mooi allemaal !! Komen die duigen nou straks op een soort geraamte vast gelijmd? En hoe hou je dan de naden tussen de duigen mooi strak en aan elkaar? Wel grappig zo de obelix stijl :D
strak afwerken?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -geert-
ja uiteraard. maar hoe je ze aan elkaar verlijmd lijkt mij lastig om te doen want ze zijn maar 4 mm dik ofzo lijkt wel. een voor een lijmen met seconde lijm en dan maar hopen dat ze zijkanten aan elkaar blijven zitten? en op balkjes in de luit zelf denk. maar ken de constructie niet van zon luit.
Beetje geduld mensen, Javaca zal het terzijnertijd allemaal laten zien. En die duigen, die zijn geen 4mm dik, maar slechts 2, of in het gunstigste geval nog een beetje dunner (ik maak ze zelf soms wel eens 1,6mm).
Helaas door een kleine stroomstoring op kot vanavond geen toegang tot het internet gehad. Daarom nu maar een kleine update.
De duigen zijn 1,8 mm dik/dun, dat vond ik een mooi compromis tussen de in de beschreven 1,6 en door de leraar voorgestelde 2 mm.
Het voegen van de duigen is een apart stukje werk, wat makkelijker te beschrijven is met foto's erbij. Nog even geduld dus...:hippie:
Alles van de gitaar en luit zal gelijmd worden met warme beenderlijm. Dit spul stinkt alsof het al 400 jaar ligt te rotten, en is daarom historisch verantwoord. :p
Verder zitten er nog een aantal voordelen aan, bijvoorbeeld dat het een goede kleefkracht heeft, niet opvalt onder finish en later -bij eventuele reparaties- gemakkelijk, zonder schade, los te maken is.
De rozet ziet er misschien uit alsof het raketwetenschap is, maar dat valt best mee. Het is makkelijker dan het er uit ziet. Leuk rustgevend werkje eigenlijk. Na een tijdje werk je er eigenlijk zonder nadenken aan. Beetje zoiets als breien.
Vandaag op school verder gegaan aan de barokgitaar.
Omdat ik m'n nieusgierigheid niet meer kon bedwingen hier een impressie van hoe het wordt met de rozet er in.
http://i18.photobucket.com/albums/b1...8/DSC03485.jpg
Dit is slechts het ontwerp.
Uiteindelijk wordt het uitgesneden in gips. Hiervan maken we een afgietsel in kunststof (oorspronkelijk lood, maar dit gaat ten kostte van de klank) wat verguld wordt.
Het is zoals eerder gezegd overgenomen van een ets van Ferdinand Bol. Omdat in de rozet op het schilderij van Vermeer geen duidelijke lijn meer te ontdekken viel.
Zelfs dit compromis is historisch te ondervangen. De Duitse instrumentenbouwer Joachim Tielke gebruikte namelijk bestaande etsen als voorbeeld voor de inleg van z'n gitaren.
http://www.tielke-hamburg.de/images/251_gr.jpg
De engeltjes op de achterkant zijn afkomstig van etsen.
http://www.juliannavarro.com/images/guitarra1703.jpg
Nog een Tielke (omgebouwd van 5 koren naar 6 snaren). Over of het mooi is lopen de meningen uiteen. Het is iig een prachtig voorbeeld van het vakmanschap van de oude meesters.
http://www.pixton.org/TomsImages/Har...s/TomsRose.jpg
En een impressie van hoe een dergelijke rozet er uit zal komen te zien. Hier in het bovenblad van een klavecimbel.
Maar goed, we dwalen weer eens af.
Vandaag heb ik me op school bezig gehouden met de bebalking van het bovenblad. Hierbij heb ik een klein voordeeltje.
Bij het nabouwen van een bestaand instrument wordt je altijd geacht vast te houden aan het bebalkingspatroon van de bouwer. Helaas zijn dit niet altijd de beste patronen. Er werd veel geëxperimenteerd (de gitaar was tenslotte nog niet uitontwikkeld). Als je echter afwijkt van het bestaande patroon van de gitaar wordt dit je niet altijd in dank afgenomen. "Het is niet zoals de gitaar oorspronkelijk bedoeld was." Is een veelgehoorde dooddoener.
Bij deze gitaar heb ik echter de unieke kans m'n eigen goesting te doen. Waarom dan? Tot op heden is het enige wat we van deze gitaar hebben een schilderij. En op een schilderij kun je niet zien wat er onder het bovenblad ligt. :p
Voor het ontwerpen van de bebalking van deze gitaar ben ik plannen en rontgenfoto's van barokgitaren en snaarinstrumenten uit en voor deze periode gaan bestuderen.
Bij klassieke gitaren wordt de gitaar ontworpen met behulp van verhoudingen. Op de barokgitaar bleek dit ook van toepassing
De balken bleken bij vrijwel alle gitaren op 1/2e 1/5e en 1/8e van de lengte van de klankkast te liggen. Verder vinden we ook regelmatig een 4e balk die op 1/3e ligt.
Met dit gegeven ben ik aan het tekenen geslagen. Eerst was ik van plan een simpele bebalking te houden van 3 recht geplaatste balken. Maar de gitaren met deze bebalking die ik gehoord had (Voboam) waren in klank niet fantastisch.
Betere resultaten kwamen van de gitaren van de legendarische vioolbouwer Antonio Stradivari. In plaats van recht zette Stradivari de balken van zijn gitaren onder een hoek van 10 graden. Hierdoor krijgt de baskant meer ruimte en wordt de diskant strakker gehouden.