dat zou je zelf wel moeten kunnen uitvogelen...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
In Db:
Gb - Gbm - Db
Edit: hieronder gaat Peter er wat dieper op in :D
Printable View
dat zou je zelf wel moeten kunnen uitvogelen...Citaat:
In Db:
Gb - Gbm - Db
Edit: hieronder gaat Peter er wat dieper op in :D
Gb - Gbmin - Db.Citaat:
Daarbij spelen violen zachtjes in de hoogte eerst een kwint en dan een sext op zowel het Gb als Gbmin akkoord: Db-Eb-Db-Eb aldus.
Zodoende zijn de akkoorden: Gb - Gb6 - Gbmin - Gbmin6 - Db
Is een heel beroemde klank die je oa op deze manier op je gitaar kunt spelen:
x x x x x
2 4 2 4 6
3 3 2 2 6
4 4 4 4 6
x x x x x
x x x x x
Edit: te laat.
Db = des es f ges as bes c
D = d e fis g a b cis
ik vertaal em ff naar D, das makkelijker denken
I = d fis a
IV = g b d
IVmd = g bes d (dus een verlaagde 6e toon, b6 van D)
ok, ik snap em
edit: wat is G6 dan? een alteratie?
toevoeging van de 6e noot, geen alteratie, maar toevoeging.Citaat:
Dus: G-B-D-E
En laddereigen btw, dus onmogelijk een alteratie.
ik riep ook maar wat :satisfie:
wat voor toevoegingen zijn er nog meer toegestaan, en op welke trap?
en kunnen jullie een voorbeeld geven, een progressie waar deze toevoeging in praktijk wordt gebracht
ps. ik ben alle info hier aan 't verzamelen, komt straks allemaal in één mooie post
Je gaat tertsen stapelen, dit is essentieel!! 9's, 7's, 13's, 11's zijn allemaal tertsen doorgerekend vanaf de grondtoon!!Citaat:
In C:
C-E-G dan is de eerste toevoeging de 7: maj7: B, daarna de 9: D, daarna evt. de #11 (F#), omdat de 11 een F is en die klinkt erg lelijk tegen de E (terts van het akkoord), vandaar dat je die verhoogd. Die zit dan al niet meer in de toonladder, dat is dan dus een alteratie.
Daarna de 13: A.
Nog steeds in C, maar dan de vierde trap:
F-A-C, krijg je zonder problemen ook maj7 (E) en 9 (G), maar de #11 (B) zit gewoon in de toonsoort! #11 op de IV is dus GEEN alteratie...
etc. etc.
Uitzonderingen: de 6, dat is geen tertsenstapeling. Ook wel genoemd: six ajouté (franse term). Sus-akkoorden, maar daar kun je ook boekjes over volgschrijven, dus eerst maar eens de tertsenstapelingen. En de b10 (ook wel #9 :stop:)
Mooi uitgelegd, alweer! Mag ik vragen van wie je theorie en harmonie hebt gehad?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix
En idd: #9 :stop:!
Haha, ik noem het ook altijd b10, omdat het om de spanning van de kleine tegen de grote terts gaat, de Blues in een akkoord gevangen zeg maar... :D
Goed verhaal Jimi...
Toevoegingen zijn inderdaad meestal niet veel meer dan tertsenstapelingen binnen de toonsoort (al of niet in verschillende liggingen of inversies), of het zijn vervangingen van een noot binnen een akkoord...
Bijvoorbeeld Sus akkoorden waar de terts door de grote secunde of de reine kwart vervangen wordt en septiem akkoorden waar het septiem door de grote sext vervangen wordt etc. etc.
kunnen jullie wat praktijk voorbeelden geven?
zoiets als: Am7 D9 Gmaj7 Cmaj7 F#m7b5 B7 Em7
met een klein uitlegje waarom D9 ipv Dm7 ofzoiets