Lordi - Devil is a loser (laat de reacties maar komen) en enter sandman.
Lijkt harder op mekaar dan welke 2 nummers ook.
Printable View
Lordi - Devil is a loser (laat de reacties maar komen) en enter sandman.
Lijkt harder op mekaar dan welke 2 nummers ook.
Metallica - four horsemen - Megadeth - Mechanix
Volgens mij meegenomen door mustaine
het mooie stukje piano uit "Join me in death" van HIM is een paar jaar eerder gebruikt door Jay Z in "dead presidents II". Het lijkt me een sample. Jay Z zal het ook ergens vandaan gepikt hebben?
ik heb het ook een keer geflikt, ik kwam er later pas achter, had het hele nummer nog nooit gehoord (schaam schaam)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroensnake
http://www.youtube.com/watch?v=1kyrkXafLb8
origineel: outro Hi Hi Hi, P. Mccartney
plagiaat: outro Iceberg, 10 CC
origineel: Because, Beatles
plagiaat: A Wolf at the door, Radiohead
origineel: He's so fine, Chiffons
plagiaat: My sweet Lord, George Harisson
origineel: Taxman, Beatles
plagiaat: Sound affects, Jam
origineel: Run through the jungle, Creedence Clearwater
gejat: old man down the road, John Fogerty
Die laatste was grappig aangezien Fogerty ook het origineel geschreven had maar de rechten behoorden aan iemand anders.
De uitspraak was evenwel dat niemand zichzelf kan plagieeren.
Soundsamples in rap is natuurlijk geen plagiaat. Daar worden doorgaans gewoon de rechten over samples betaald.
Citaat:
Origineel gepost door drap
Heb je wel eens gehoord van pentatonisch? Hoeveel pentatonische solo's wil je hebben wat dan kennelijk weer terug te voeren is op een reeds bestaande? Ik weet werkelijk niet op welk stukje jij doelt in de solo en ik ken echt beide, maar mocht het overeen komen, dan is dat dus helemaal niet zo vreemd en waarschijnlijk geen opzet.
maar de intro van purple haze is echt hetzelfde als die steeds terugkerende 4 noten in de solo van dani california ;) niet dat dat verder uitmaakt, ik vind dat tof; subtiele verwijzingen naar andere goede muziek.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hendrix2
en chuck berry heeft ook 100 keer zijn eigen intro's geript, haha elk nummer begint hetzelfde, echt grappig als je een cd luistert!
Misschien niet gejat maar bij 'Sick sick sick' van Queens Of The Stone Age heb ik altijd de neiging om 'All My Life' van de Foo Fighters mee te brullen.
Maar ik vind het volkomen logisch dat er nummers op elkaar lijken (in elk geval stukken van nummers). Maar het mag niet overdreven zijn.
Ik meen me ook nog iets te herinneren van een lief van Madonna dat ze gewoon heeft overgenomen van één of andere Belgische band. Die gelijkenissen waren er gewoon over. Iemand een idee van welk liedje?
jep, chuck speelt het steeds hetzelfde riffje alleen de ene keer wat hoger dan bij bijvoorbeeld johnny b. goode. zijn akkoorden zijn ook hetzelfde, net als little richard met rip it up and long tall sally..Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fiercevictor
het rifje van chuck b is ook "geleend/gejat" door de beach boys voor "fun fun fun" en de beach boys verwerke ook teksten van the who in nummers van hun zelf.
Ik denk dat ongeveer 99.99% van de akkoordenschema's in de popmuziek als eens gebruikt zijn.
Een van de meest gebruikte is I-V-vi-IV (bijvoorbeeld E B Cm# A). Daar zijn al ettelijke dikke wereldhits mee geschreven:
Country roads (John Denver - Chorus)
Let it Be - Beatles
With or Without you - U2
So lonely (police)
Green Day - Basket Case
Glycerine - Bush
No Women no cry - Bob Marley
Skater Boy - Avril Lavigne
Torn - Nathalie Imbruglia
Under the Bridge (Peppers, Chorus).
Going Nowhere - Therapy
No one else - Weezer
Big City Life - Mattafix
Enzovoort, enzovoort
Je kunt daar zelfs stand up comedy mee maken (uitkijken tot het einde!):
http://nl.youtube.com/watch?v=JdxkVQy7QLM
Papa Roach zijn de grootste Iron maiden fans die er zijn.
Ze hebben het riffje uit Infite dreams gekopieerd naar Last Resort.
En ze hebben het riffje uit Prowler gekopieerd naar Between Angels and insects.