Heb je al wat foto's?
Printable View
Heb je al wat foto's?
Dit topic gaat tot nu toe vooral over de isolatie, dus het geluid naar buiten toe tegenhouden. Je vraag over laminaat gaat over de akoestische eigenschappen van de ruimte. Dat is ook weer een hele wetenschap, waar ik zeker niet in afgestudeerd ben.
Maar je kan wel simpele dingen doen. Ik heb als vuistregel: een zachte wand tegenover een harde wand. Je krijgt dan één reflectie, dat geeft een mooi levend geluid, en tegen de andere wand wordt het geluid gedempt. Dus als je een harde vloer neemt, moet je plafond dempen. Heb je twee harde wanden tegenover elkaar dan krijg je zo'n badkamer-galm of staande golven, dan krijg je je geluid nooit goed.
Ok, dat is info waar ik wat mee kan.
Gipsplafond tegenover laminaat met vloerkleden zou dus kunnen misschien.
Langs een van de twee lange wanden zou ik dikke (theater)gordijnen kunnen hangen.
Ja, volgens mij heb ik dat van dat beton al eens besproken, en toch ga je pallets gebruiken (niet echt stabiel overigens) met "groene" platen ;)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guhlenn
Ik zou die pallets achterwege laten. De groene platen op beton en daar laminaat op. prima vloertje heb je dan. (de groene platen zijn dan puur voor de demping van laminaat en dat het dan stabiel ligt). Je kunt eventueel, ivm vocht, een plastic laag op beton leggen.
Mijn punt, maar doe het dan wel goed ;) (meten is weten, gissen is missen)Citaat:
punt is dat ik liever wat extra moeite doe, dan later spijt heb.
Ontkoppeling? Ik neem aan dat je de totale verwachte massa al hebt berekend?Citaat:
De pallets gaan op het groene spul om een extra ontkoppeling te hebben, zo gewelidg is die ene laag groen spul niet. en het scheelt iets van 8 mm...
Lijkt me prima, overigens wat voor merk en type heb je in gedachten?Citaat:
Ik heb trouwens 8 cm glaswol gehaald, heeft exact de zelfde geluidsdempings factor als 11 cm.... heb ook niet genoeg ruimte om meer te gebruiken (er moet ook nog iets in het hokje passen ... ;)
De ISOfix is je ontkoppeling. Voor stabiliteit zou ik er dan eerst nog een laag MDF/OSB/Underlayment oid op leggen. 15mm minimaal. Die isofix is nogal wiebelig, zeker met laminaat. Nee, geen groene vloerplaten meer nodig.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ruezzz
Laminaat is een zeer prima keuze. Tapijt is een groter brand risico. Tevens absorbeert tapijt alleen in hoog frequent gebied. Dus het lijkt dempend en anit-reflectie. Echter, het LAAG blijft bestaan en je creeert dus een enorme bass-kast omdat alleen het hoog wordt gedempt. Laminaat is heel erg prima. Je beter later akoestische aanpassingen doen met extra absorbers. Met kleden kun je idd je studio "klankt" wat aanpassen. Zeker met drumkitje etc welke ook steviger staat op een kleed (schuiven etc)
Zijn er overigens mensen die bass-traps in de hoeken gaan bouwen in hun studio? (zeeeer aan te raden)
Met "zware" theater gordijnen kun je idd iets doen met de akoestiek. Ook hier geld, de bass blijft altijd over! (vandaar de basstraps)
Ok dan,
Als de ruimte klaar is wil ik een kenner even laten checken welke acoustische verbeteringen ik zou kunnen doen. Inderdaad een basstrap misschien (ook in de afluisterruimte denk ik).
(Niet aan de bassist vertellen natuurlijk, anders durft ie er niet in).
Ik zal het principe van de basstrap eens bekijken om formaat, constructie en plaatsing te bepalen.
Ondertussen eens kijken of ik mooi en goedkoop laminaat kan scoren.
Met de juiste basstraps zal het laag alleen maar beter worden, pieken en dalen zullen worden afgevlakt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ruezzz
precies, en juist de bassist zal dit zeker waarderen (betere transparantie)
overigens plaats je die krengen uiteraard zowel in de ControlRoom als de speelruimte (met name de speelruimte)
Betreft de akoestiek kunnen we later op terugkomen, nadat je ruimte is gebouwd. Doe het zelf absorbers zijn makkelijk met isowol te maken.
Wel foto's maken van je progressie eh :)
Hai Roman, ja dat hebben we toen besproken,. en de cvonclusie was dat het weaarschijnlijk maar weinig zou ontkoppelen, maar wel enigzins, zal het citaat even zoeken. wanneer het zinloos is doe ik het natuurlijk niet, maar ik meen me te herinneren dat omdat die betonnen vloer doorloopt (hij is gegoten tot in de woonkamer) de pallets mogelijkerwijs toch konden helpen. Tis een hoop werk, dus op zich voel ik er veel om het niet te doen... :)
Deze kan op twee manieren geinterpeteerd worden. ik dacht dat de eerste alinea zwaarder woog, jij niet?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roman
Overigens, een andere vraag, Ik zal het hokje volledig ionpakken met plastic aangezien de stenenwand water doorlaat. Is het nu verstandiger om eerstde wol + gipsplaten te doenen dan de plastic (ik heb één groot stuk) of eerste de wol, dan platsic en dan gipslplaat?.
optie één tast mogelijkd e gipsplaten aan, maar optie twee perforeerd de plastic, wat mogelijk dezelfde ellende geeft, maar dan kan het vocht ook gewoon verder de ruimte in.
Disclaimer; er is gewoonweg debiel veel informatie op internet tevinden, hierdoor word het , althans voor mij, erg moeilijk om de juiste keuzes temaken. De pallets moesten ook dienen als ondergrond voor de zijwanden (trouwens, hoezo niet stevig?) zodat ik dus letterlijk een compleet houten frame in dat hok kan monteren, nu dzuden de muren dus aan het plafond gemonteerd moeten worden, waardoor allse druk op het laminaat komt. Ik zou zeggen dat de ontkoppelende werkiung dan do0or de druk wegvalt, of het plafond moet alle gewicht dragen, wat me, gezien de staat van schuurtje, niet zo veilig lijkt. Je mening word iig erg gewaardeerd...