Als genoeg mensen je onderwerp 'waarderen' bovenin. Ik heb het nu ook even gedaan, bij mij staan ze er nu in ieder geval wel.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Minda
Printable View
Als genoeg mensen je onderwerp 'waarderen' bovenin. Ik heb het nu ook even gedaan, bij mij staan ze er nu in ieder geval wel.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Minda
Bij mij staan ze er nu ook...
Oh, goody, ik heb nu ook sterretjes. Dank! (Ben ook eigenlijk net een klein kind...)
Nou vooruit, hier heb je er nog wat bij. 8-)
Tof topic! Ooit wil ik ook een PRS-achtige kopie maken, maar dan wel 7-snarig :o. 't Is natuurlijk wel een beetje vloeken in de kerk, maar ach... Zolang je zelf bouwt kan alles!
Hey Hugo!
Geweldige Topic man! Je zelfbouw ziet der enorm goed uit! Ik heb nu eenmaal een zwak voor PRS-achtige modellen. Alleen zo duur:nervous:!!! Ik wil der zelf ooit ook nog wel eens eentje bouwen, min of meer 't zelfde model als de jouwe. Mag ik je vragen waar je de CAD tekening vandaan hebt? Hoe ga je hem trouwens afwerken of lakken? Ik vind die transparante blauwe of rode lakken van PRS echt heel knap, maar ben een absolute verf-leek, dus als iemand weet hoe je doorschijnend rood, blauw of groen krijgt zodat je de textuur van het hout deronder nog ziet, zijn al die tips meer dan welkom!
Cheers,
Bart
Kijk hier even voor de tekening en eventueel een bijbehorend programmaatje.
Ik heb heel veel info gekregen van Fred Dons, ik ga binnenkort wat experimenteren op resthout. Het idee is stainen met een donkerder lak, opschuren en aflakken met (bijna) kleurloos. Dat stainen zou ook met rood of blauw kunnen, denk ik. Maar ik zal nog erg veel moeten proberen voordat ik het op mijn gitaar durf. Eerst maar eens de bouw afmaken en moed verzamelen. Ik heb gelukkig wel een compressor, dus een goede lakspuit zal er binnenkort wel komen.
Soms zit het mee, soms zit het tegen. En deze week zat het even stevig tegen… Dit wordt even een stukje proza, weinig tot geen foto’s geschoten deze keer.
Het begon met mijn idee om zelf een dubbelwerkende halspen te gaan maken. Ik maakte 2 stalen blokjes. Eén met 2 gaten met M5 schroefdraad en ééntje met 1 schroefdraadgat en één houder voor deze stelmoer:
http://www.rockinger.com/Media/Shop/090261.jpg
Die houder dus in plaats van het messing deel. Tussen de 2 blokjes maakte ik 2 zilverstaal asjes van 5 mm diameter, met op de uiteinden M5 schroefdraad. Met de bovenste as stevig tussen de twee blokjes en de onderste met het ene uiteinde in het achterste blokje en het ander in de stelmoet had ik inderdaad een dubbelwerkende halspen. Nog wat slijpen aan de blokjes en het leek best een compact geheel.
En toen ben ik met de hals aan de slag gegaan. Zonder al te veel te meten heb ik met een klein beiteltje de sleuf die ik al had gefreesd uitgediept en verbreed waar nodig. En dat was dom. Na een avondje hakken en schuren paste de pen, maar de schuifmaat leerde dat de sleuf op sommige plaatsen 15 mm diep was. Daarnaast had ik me ook ‘verhakt’ in de kop. Al met al een lelijke, verzwakte hals. Ik heb even aan de dikte van de uiteindelijke hals zitten rekenen (zie ook mijn post van afgelopen maandag over halsdikte en halspendiepte), maar er leek geen redden meer aan.
Uiteindelijk heb ik de volgende oplossing bedacht. Ik heb de hals over de gehele lengte voorzien van een gleuf van 12 mm breed en 15 mm diep. Het decoratieve tophout op de kop heb ik eraf gestoomd met een stoomstrijkijzer. Even shoppen in de houtwerkplaats van mijn overburen (bouwbedrijf) staan in de hoek restlatjes, daar heb ik een mooi oud stukje merantie uit gevist. Dat strookje heb ik met de diktebank op maat gemaakt. Dit latje is nu met een niet onaanzienlijke hoeveelheid Titebond en lijmklemmen in de sleuf gelijmd. Het stripje was nog iets te hoog, voor de zekerheid, maar wat schaven en schuren maakt de boel weer strak en vlak. En zo ziet het er nu dus uit:
http://home.versatel.nl/witsenburg/G... 049 klein.JPG
Eigenlijk zijn we nu weer waar ik begonnen ben; een hals waar ik een sleufje in kan frezen voor de halspen. Een dunne, smalle, gekochte halspen, wel te verstaan. Ik heb er net 1 bij Rockinger besteld, had ik eigenlijk meteen moeten doen. Maar ja, eigenwijs…
Ik wacht maar even totdat de bestelde halspen binnen is, voordat ik weer gleuven ga frezen en zo. Ik ben net begonnen met het maken van een toets radius freesslede à la die van Mattia, dus er is nog genoeg te doen.
Tot de volgende update,
OEH! Maar dat is dus het nadeel van quick en dirty he...
hij was niet quick n dirty....nu wel :p... mogelijk dat het helemaal geen verslechtering is, misschien wel een verbetering: 3 strepen zouden wel eens een stabielere hals kunnen opleveren.
harrald
Dat is jammer, zo'n setback. Maar je leert er wel van hé, en wij ook ;).