hallo,
een rosewood toets moet die eigenlijk nog afgewerkt worden? Zo jah, olie of lak? Ik weet dat ebben dat niet heeft maar rosewood ook?
grt. Arjan
Printable View
hallo,
een rosewood toets moet die eigenlijk nog afgewerkt worden? Zo jah, olie of lak? Ik weet dat ebben dat niet heeft maar rosewood ook?
grt. Arjan
nee hoeft niet, je mag regelmatig een druppeltje olie op de toets doen maar rosewood is vanzichzelf vet genoeg om zonder olie of lak te kunnen
Ja, ik heb deze faq gelezen. En de rest van het forum afgestruind, maar toch deze vraag omdat hier wat weinig over bekend is...
OK,
Een vriend van me gaat zijn steelstring-zelfbouw-gitaar lakken met cellulose. De porien zijn al gevuld met cellulose-poriën-vuller. Nu wil hij gaan aflakken met een verfspuit.
Op de cellulose die die heeft gekocht (cetabever) staat: verdunnen 0-5% met thinner.
Nu de vraag:
Moet er verdund worden? 5% lijkt mij erg weinig voor een verdunning (ik neem hierbij aan dat ze dus 5% verdunner toevoegen bedoelen. Dus 5ml verdunnner op 100 ml lak)
Elders in een van de posts lees ik dat iemand 1-1 verdund. Dit lijkt me weer een beetje te gek.
Wie weet raad? Is verdunnen nodig? geeft het een mooier resultaat? Spuit het makkelijker?
Laat maar komen.
Hangt van de lak af, de spuit, etc. Ik verdun bijna nooit. Meestal direct uit het blikje spuiten, hooguit 5-10% verdunner erin. Maar ik ken ook mensen die 1:1 verdunnen, ja.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ernieman
Gebruik bij cellulose lak alleen thinner om de spuit te reinigen(geen verfverdunner).Ik verdun het niks niet want celluloselak is al zo dun,helemaal opgedroogd.En heb je een loper met een beetje thinner heb je hem zo weg,
JJ
Hoi luitjes,
Ben momenteel mijn gitaar aan het spuiten met blanke celluloselak,dit met een spuitinstallatie. Ben hier maar gewoon aan begonnen zonder echte kennis van zaken. Nu is het zo dat ik op veel probleempjes stuit . Wie oh wie weet wat meer te vertellen over het gebruik van een spuitinstallatie in zijn geheel.vb onder hoeveel bar kan men spuiten ,,moest ik een waterafdrijver gebruiken ??had zo de indruk dat mijn pistool sputterde ,,een afzuiging ?? want ik kamp met nevelneerslag .of weet iemand hier een site over dit onderwerp ? Ik heb een compressor van 80 l grt Jos,
Simpel gesteld: waterafdrijvin, liefst wel, ja. Je wil schone lucht hebben. Verder zorgen dat het nergens lekt, dat je pistool GOED schoon is, en dan, tja, helaas wordt het spelen. De beste druk, de beste 'feed rate' van hoeveel lak je moet gebruiken, dat verschilt per verfmengsel, per temperatuur (verwarmen, dus in een bak heet water zetten van het te spuiten goedje kan helpen omdat het de viscositeit wat verlaagd) en per verfspuit. Ik heb een HVLP unit, wordt aangeraden rond de 2 bar, maar veeel luchtvolume. M'n vroegere, goedkope pistool moest het dubbele aan druk hebben.
Afstand tot je werkstuk is ook belangrijk; veel meer dan 20-25cm, en ik krijg orange peel. Minder, en het gaat vaak uitzakken.
Dus: oefenen. En niet meteen op gitaren.
Qua afzuiging werk ik zelf 'gewoon' buiten; een afzuiging voor cellulose MOET explosie-bestendig zijn (expliciet), en da's dus duur. Huis-tuin-keuken ventilatie units vind ik absoluut niet veilig genoeg.
Bedankt Mattia voor de informatie . grt, jos
Hallo!
Ik ben eindelijk bijna toe aan het spuiten van mijn body. Maar ik heb toch nog even 1 vraagje. Er zit een les pauls style bridge en tailpiece op. Wat is nu de beste manier om dit te montere. en spuiten.
eerst de gaten boren voor de bridges, dan de binnenwerken van de brug en tailpiece erin en daarna afplakken en spuiten. Of boren dan spuiten en daarna die dingen erin. Want als ze er eenmaal in zitten krijg je ze er moeilijk uit lijkt mij. Maar ik zou hem wel graag eerst testen of alles goed uitgelijnt is en of alles het doet voordat ik ga spuiten.
Mvg Reinier van Ommen
ik boor en schroef alles erop voordat ik ga lakken omdat indien ik opnieuw zou moeten boren een mogelijk ongelukje kan wegwerken met het lakken. probeer de posts in ieder geval niet geheel shocking klem in de body te rammen om dat ze er zonder juist gereedschap weer moeilijk uitgaan