Dat worden ze bij lange na niet. Ik twijfel of je er een ei op kunt bakken. Op zich wel een aardige test zonder er een IR(?) warmtemeter voor te kopen ;)
Printable View
Ik heb overigens uitgevonden waar de brom vandaan kwam: mijn geluidskaart heeft sowieso moeite met alle inputs waar de aarde niet extern verbonden is. Zou dat kunnen komen omdat hij alleen een USB-aansluiting heeft (en dus geen adapter) en zodoende geen goede referentie naar GND heeft?
Heeft er toevallig al eens iemand hier naar gekeken?
http://www.richardbrice.net/speaker_sim'.gif
http://www.richardbrice.net/hot_lamp.htm
Compressie d.m.v. een gloeilampje :)
Ooit wel eens gezien als tweeterbeveiliging in een luidspreker: een gloeilampje in serie met de tweeter. Als er dan een te hoge spanning naar de tweeter gaat en een mogelijke overbelasting vormt, gaat het lampje branden, neemt de weerstand van dat lampje toe en komt er door de spanningsdeling minder spanning over de tweeter te staan.
Hou je er wel rekening mee dat als het lampje doorbrandt (en dat gebeurt een keer), het akelig stil wordt en je amp onbelast is?
Verder schiet sowieso tijdens compressie de impedantie omhoog. In deze schakeling is de boel gedimensioneerd voor 20V RMS (50Watt @ 8Ω).
Lampje gaat vroeg of laat verrot. Misschien een idee om een warmtelementje te gebruiken ofzo? Elementje uit een soldeerboutje van 20 watt ofzo? Geen idee, is maar een brainfart.....
Nee joh, da´s veel te traag...
En verder:
Overigens wordt zo´n lampje als tweeterprotector best vaak gebruikt.
In het geval van dat hotlamp- schakelingetje denk ik, dat het lampje zowat het eeuwige leven heeft,
omdat het slechts bij heftige signaalpieken zal oplichten. Autolampjes zijn zeer robuust & gemaakt om
de rotste omstandigheden te doorstaan. Ben je bang voor 'n onbelaste uitgang bij een stukkend lampie,
dan zet je gewoon een 100 ohm/10W weerstand parallel aan de input van het ding.
Ziet je amp tenminste altijd nog wat, mocht ooit het licht uitgaan...
Impedantiegedoe zou ik me niet druk om maken; dat is bij een lampje prettiger, dan bij een luidspreker.
Wèl jammer is, dat die Lundahl trafo'tjes zo helse duur zijn!