jij geloofd ook alles wat je leest heh:seriousf: Vooral de tegenstrijdigheid...... Ik kan geen verschil horen.... en een zin later.... minder ruis en meer punch/definitie.....
Printable View
Ik geloof niet alles: van tevoren was ik al sceptisch en vond het zonde om de (dure) F&T's in te zetten voor caps die "pas" 20 jaar oud zijn (1993). Die in mijn JMP 2204 uit 1980 zitten zijn al 32 jaar oud. Op veel meer plaatsen vind je dat LCR's beschouwd worden als goede caps die je pas moet vervangen als ze problemen leveren. Ik heb geen scope, dus kan de voedingsrimpel niet meten en een paar procent verschil in punch ga ik waarschijnlijk ook niet merken.
Of denk jij dat die F&T's daadwerkelijk een hoorbare upgrade zijn voor de LCR's? Ik kan overigens geen specs vinden van de LCR's over ERS e.d.
Ik zou mij niet zo zeer druk maken over de rimpel. Een verse elco heeft een kortere laadtijd waardoor hij sneller de ontrokken stroom aanvult. Een oude elco kan best heel lang meegaan. Absoluut. Maar het is net als een auto... je kan de service beurten altijd overslaan en wachten totdat het te laat is en de schade echt groot is. Zo ook voor een amp. Je kan wachten totdat er iets stuk gaat en hopen dat de zekering zijn werk goed heeft gedaan. Let wel, de meeste zekeringen zijn al oversized en daar blind op vertrouwen ... wat je wilt.
Daar integen is de huidige productie ook niet alles als het op levensduur aankomt. Immers daar is in deze vervangings maatschappij geen behoefte aan. Of je hebt echt pech en je koopt een setje elco's uit het chinese schandaal van een jaar of 10-11 geleden... die spatten gewoon open.....
En aan de buitenkant zal je het niet zien.
Specs van dit soort elco's uit het verleden zul je vermoedelijk niet vinden. Toen hadden ze geen internet:cheerup:
Wil je daarmee zeggen dat ik voor bedrijfszekerheid en betrouwbaarheid toch beter de LCR's kan vervangen, ongeacht een (mogelijke) verbetering van punch/dynamiek en het gewoon als het vervangen van olie (waar nog best wel wat kilometers in kunnen zitten) moet zien?
Zoals gezegd ligt de amp nu voor me en liggen er 3 fonkelnieuwe F&T 50+50 caps naast.
dit zou hem wel eens kunnen zijn.... http://www.datasheetarchive.com/RD37D-datasheet.html#
Jep: RD37D staat ook op de caps! :ok:
ESR: n/a :(
Maar ...
Als ik 0.2 vervang door de 0.15 van de LCR dan kom ik op 6,4 Ohm * 0.75 = 4.8 Ohm uit, wat nog altijd 2.4x de ERS is van de F&T caps.
Qua specs zijn de F&T's dus beter(/anders) dan de LCR's en ook nog eens 20 jaar jonger ...
Omdat ik steeds "banger" werd dat ik er spijt van zou krijgen dat ik niet eventjes de moeite genomen had om de caps te vervangen zitten er nu 3 F&T caps in. :ok:
Ik had gelukkig net genoeg draadlengte overgelaten om dit te doen. Een 2e keer zou niet zo makkelijk meer gaan, maar ik gok dat deze caps nog wel een aantal decennia blijven zitten ;)
In mijn AC30 laat ik ze zitten (LCR 32+32uF, 1983), hoewel punch en minder ruis niet verkeerd zou kunnen zijn:D.
En hier een fototje van de huidige staat.
http://img.sait.nl/1987x/1987_mvs.jpg
Links, naast de power switch zit de PostPIMV, de blauwe en groene draden gaan naar de PrePIMV en helemaal rechts zit de Normal Volume.
Ziet er goed uit!
En hoe klinkt het, laat de oversturing zich goed instellen met al die volume regelaars zoals je hoopte?