Check deze website eens... ! Staan een aantal zeer interessante modificaties op voor je versterker.
http://www.tone-lizard.com/Ultimate_JCM800.htm
Printable View
Check deze website eens... ! Staan een aantal zeer interessante modificaties op voor je versterker.
http://www.tone-lizard.com/Ultimate_JCM800.htm
Je zal het vast niet zo bedoelen, maar doordat je ging lezen, heb je besloten hem weer terug te zetten, en geconcludeerd dat dat beter klinkt? Beetje vreemd. :???:
Ik heb die eerste idd verwijderd. De 2e heeft dus niet zo'n gunstige invloed volgens jou?
Het is trouwens bij lagere preamp volumes, wat ik begrepen heb v.d. diverse fora.
Thx, interessante site, met goede illustraties.
Misschien dat ik er nog 's wat mee ga doen.
preamp op 10 = bypass v.d. bright cap, had ik ook al gelezen ja.
Ik heb hem eruit gesoldeerd daarnet, en het lijkt erop dat dit het voor mij is, minder bright, wat vollere toon, maar wel een subtiel verschil. Misschien komt dat doordat ik de preamp op 6/7 heb staan, dat is misschien net de grens waarbij de bright cap z'n werk wat subtieler doet.
Het is een iets ander beestje dan mijn JCM 800 2204, wel het zelfde karakter, maar toch anders.
Dat is natuurlijk ook wel logisch, zit zo'n 12 jaar verschil in bouwjaar, en ook de buizen zijn van andere makelij.
Zowel de voor- als eindbuizen zijn van Koch, althans, er zit een stikker op van Koch.
Valt daar nog veel te verbeteren misschien?
Ja, ik heb wat verschillende preamp buisjes geprobeerd, maar hoor eigenlijk geen verschil.
Afgelopen week heb ik hem op mijn 4x12 cab (met G12-65's) gebruikt tijdens de repetitie van mijn coverband, maar dat viel eigenlijk erg tegen. De amp heeft weinig dynamiek, klinkt wat directer/platter, en minder vol.
Misschien dat het toch wel een goed idee is om de filter caps en/of de eindbuizen te vervangen.
In mijn oefenkeldertje, op laag volume, klinkt ie wel lekker met mijn Goudie FX tubescreamer, met veel gain dus, instant old skool Metallica, super strak, dus dat is wel lekker.
Ik wil hem a.s. maandag dan ook eerst 's testen met mijn rock/metal band in de oefenruimte.
Wat me verder nog opviel, is dat ie i.c.m. mijn pedalen (10 stuks waarvan de helft TB) nogal heftig reageert wat betreft tonesuck.
Zonder pedalen klinkt ie beter.
Daar hebben mijn JCM 800 en Stiletto minder last van.
Nog iets vreemds; met mijn toenmalige combo (2104?) en mijn huidige JCM 800 reageert het master volume anders dan bij deze JMP.
De JMP kan ik rustig op 2 à 3 zetten, terwijl dat bij die andere amps met 1 of 1,2 ophoudt, maar misschien is dat gewoon een andere potmeter?
Het lijkt toch alsof er iets niet goed is met dat ding. Onze andere gitarist heeft een JMP en een JCM800. De JMP klonk eerst niet geweldig, weinig volume, moest inderdaad vrij ver open. Na een goeie service-beurt klinkt ie beter dan de JCM800, vetter. Kan ook aan buizen liggen natuurlijk. Maar hij is nu ook "normaal" wat betreft volume, terwijl ie eerst bij ons wel op pre en master op 7 moest om mee te komen (heb het ding een poosje gebruikt toen mijn versterker kuren had). Nu is het goed als ie op 2 staat, net als bij de JCM800.
Die bright cap neemt inderdaad op lagere pre-amp standen laag weg. Ik had hem in mijn JCM800 destijds ook verwijderd. Dan kan het ding ineens clean ook lekker dik klinken. Verder zou het vervangen van pre-amp buisjes toch wel hoorbaar moeten zijn imho. Misschien toch ook een teken dat er iets niet helemaal goed is?
Hoi Rinze, bedankt voor je post, kan ik wel wat mee denk ik.
Mijn vermoeden is een beetje hetzelfde.
Ik heb echter in het verleden wel 's vaker buizen (ook eindbuizen) verwisseld, ook bij andere amps, en ik hoor maar erg weinig verschil.
De verhalen van mensen die wel grote verschillen horen, neem ik dus met een korreltje zout.
Ik heb mijn JCM 800 destijds laten verbouwen door een bevriende amptech. Mijn JCM klonk altijd erg goed, met een enorm volume en hij had veel gain ten opzichte van andere 800's. Ik wilde er toen nieuwe voorversterkerbuisjes in hebben, we hebben het een voor een geprobeerd en steeds geluisterd. Al snel kwamen we tot de conclusie dat we niets moesten wisselen. De op dat moment twintig jaar oude buisjes klonken verreweg het beste. Zelfs als we ze van plaats lieten wisselen werd het geluid direct minder. Waarschijnlijk een toevalstreffer in de buisjes die er vanuit de fabriek waren ingezet.
Maar ook met andere versterkers heb ik de ervaring dat het merk, type en exemplaar voorbuis uitmaken. Let wel: in een band, zeker met twee gitaristen, zul je er minder van horen dan bij een droge test in je eentje. Maar ik heb het verschil wel ervaren.