Hoezo lukt dat niet?
Met high gain bedoel ik geen metaldistortion hoor, gewoon een vies kanaal en een cleane.
Hoe bedoel je de balans? Dit ivm de treble boost in een van de kanalen of zo?
Groeten van Geert
Printable View
Hoezo lukt dat niet?
Met high gain bedoel ik geen metaldistortion hoor, gewoon een vies kanaal en een cleane.
Hoe bedoel je de balans? Dit ivm de treble boost in een van de kanalen of zo?
Groeten van Geert
Normaal gesproken als je in beide inputs een jack steekt hoor je alleen het signaal van de eerst ingestoken jack, althans, bij mijn marshall jcm800. Een kleine modificatie maakt het mogelijk om wel beide inputs te gebruiken,je zou de signalen van beide inputs kunnen stapelen, maar dat lijkt me niet mooi.
Al zei het al, de inputs zijn niet in balans, de volumes verschillen. Als ik jou was ging ik die 800 van Skabouter eens uitchecken.
Bij jouw 800 kun je inderdaad niet beide inputs gebruiken. Bij de London City wel, ik heb het geprobeerd.
Stapelen hoeft van mij niet per se. Het gaat mij om de 2 aparte kanalen.
De volumes van de aparte kanalen verschillen op een 800 inderdaad, maar op een London City niet. Alleen kanaal 2 heeft meer treble.
Na laatst de London City vol open te hebben gehoord (met behulp van een Koch Load box) heb ik besloten dat ik niet meer gain wil dan dattie zo heeft.
Het enige wat ik nu dus wil doen is een dubbele master volume erin laten zetten, zodat ik voor elk kanaal de gain en het volume kan regelen.
Met een A/B box kan ik dan tussen 2 kanalen switchen, de een vies afgesteld en de ander clean.
Het ene kanaal zal dan iets trebliger klinken dan de ander, maar dat kan ik best even uitzoeken. Voor clean gebruik ik mijn p90 neckelement, en die is wel een end doffer dan mijn brughumbucker. Misschien kan ik die treble boost wel op het clean gebruiken. Als dat niet mooi is, doe ik het andersom. Moet wel wat op te vinden zijn.
Dit is de goedkoopste en simpelste mod. Als dit gedaan is ga ik eerst maar eens een tijd met de versterker spelen, aan de sound wennen en kijken of het bevalt.
Als ik dan nog eventuele verdere mods wil, weet ik tenminste goed wat ik wel en niet wil...
Geert
Gaaf! Veel succes met de mods enne, keep us posted!
Ik zie hier wel een probleem.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Teekens
Je kunt de versterker zo laten modificeren als jij in gedachten hebt, maar dat is zeker niet de simpelste en goedkoopste methode. Je haalt je nogal wat op je hals namelijk. Twee maal een stereo potmeter, een flink relais (4 maal dubbel om). Voeding hiervoor. Twee extra gaten in je front, en waarvoor allemaal?
Als jij het geluid wat de versterker geeft wanneer hij vol wordt uitgestuurd mooi vindt kun je dit alleen maar krijgen als hij ook vol wordt uitgestuurd... In dat geval heb je dus niets aan een mastervolume. Een mastervolume beperkt slechts het signaalniveau wat de voorversterker naar de eindtrap stuurt. Draai je hem dichter dan heb je geen vervorming meer.
Mocht je een clean geluid willen dan kun je een mastervolume plaatsen om de versterker clean te krijgen. Maar het grote nadeel is dat het volumeverschil tussen clean en vervormd dan zo groot wordt dat er niet functioneel mee te spelen is.
Marc
Ai! Ik blijf maar op nieuwe problemen stoten zo. Leuk is anders.
Maar, is het zo erg als jij zegt?
Ik ben zelf geen technicus, maar 2 stereo potmeter klinkt niet zo heel duur, een 4 maal dubbelom relais, waar is dat dan voor nodig?
2 extra gaten hoeft niet, ik kan 2 van de inputs gebruiken. Ik ga toch niet alle 4 gebruiken.
En over het mastervolume. Een technicus die ik ken vertelde me dat als je de master na de fasedraaier zet, dat je een groot deel van de eindtrapoversturing behoudt op laag volume, omdat de fasedraaier in dit soort amps voor de meeste vervorming zorgt.
Ik ga wel eens goed informeren bij een aantal technici en kijken wat er te doen valt.
Ken jij een goede ampmodder, liefst in de regio Dordrecht/Rotterdam?
Dit geldt trouwens voor alle forumleden.
Wie is een goede ampmodder in de regio Dordrecht/Rotterdam?
Geert
Geert,
Dat relais heb je nodig om tussen de twee stereopotmeters (de mastervolumes) te kunnen schakelen. Ik maakte trouwens in de vluggigheid een kleine vergissing. Het moet een dubbelpolig 2x om relais zijn.
Ook al zet je de mastervolume na de fasedraaier heb je geen eindtrapoversturing. Dat de meeste vervorming hieruit zou komen is onzin. Het geluid wat jij gehoord hebt en wat je mooi vond komt echt uit de eindbuizen. Het eventuele rafeltje wat je misschien gehoord hebt met het volume op 10 is wel de fasedraaier.
Maar probeer het eens voor jezelf. Koop een stereopotmeter van 1M Ohm logaritmisch en sluit deze met 6 draadjes aan. Weet je meteen het verschil tussen eindtrapoversturing en voorversterkeroversturing.
Ik ken helaas geen goede 'ampmodder' in die regio. Ook geen gewone trouwens.
Marc
Hoi Marc,
Maar voor het schakelen wilde ik een AB box gebruiken die in de 2 kanalen ingeplugd zit ipv een schakeling in de versterker zelf.
Weet je het zeker van die fasedraaier en de eindbuizen? Mmmm, iedereen spreekt elkaar tegen in de versterkerbusiness, begin ik te merken. Nu weet ik niet meer wie ik moet geloven.
IK ga het niet zelf proberen. Dat kan ik helemaal niet en ik wil die top niet kapot maken.
Jammer dat je geen ampmodder kent. Ik weet het, beetje raar woord, maar je moet wat he?
Geert,
Ik begrijp nu je opzet. Dus 1 mastervolume en een AB box.
Maar hiermee krijg je een behoorlijk volumeverschil tussen je clean en vervormd geluid.
Ik ken trouwens genoeg 'amp modders' (er zijn Nederlandse termen maar die zal ik hier maar achterwege laten :wink: ) maar die zitten alleen niet in de door jou gevraagde regio.
Ik weet dat Dolf Koch in Amersfoort het type versterker wat jij hebt tot een prachtige 2 kanaals versterker kan ombouwen. Het is alweer meer dan 10 jaar geleden dat ik één van zijn creaties zag maar wat ik me ervan herinner is dat hij één ECC83 erbij plaatste. De prachtige toon is me wel goed bijgebleven.
Het ging in dit geval om een Marshall Super Bass 100W welke ooit van mij was. Ik heb hem indertijd verkocht aan een kennis die hem toen heeft laten ombouwen.
Je kunt eens bij hem informeren, over prijzen weet ik overigens niets...
En over die fasedraaier weet ik zeker. Ik heb er genoeg mee gewerkt :D
Marc
Hee Marc,
Nou, mijn opzet was het liefst 2 master volumes en een AB Box. Zodoende heb ik beide volumes in de hand. Is dat makkelijk te doen?
Ik heb Dolf Koch gemaild, maar die heeft het zo druk met zijn eigen produkten dat ze dit soort werk niet meer doen.
En over die fasedraaier; Mmm. Dan moet ik ook wel nagaan of die tech die ik nu voor ogen heb wel een goede is! Of dat jij liegt natuurlijk, haha!
Zijn er andere forumleden die hier een mening over hebben?
Groeten van Geert