Ik bedoelde ook eigenlijk meer de binnenlijnen van de sleuven. Misschien eens kijken hoe tapse sleuven staan?
Printable View
Zoiets als de kop van de fleta?
http://i475.photobucket.com/albums/r...a/DSC08452.jpg
Misschien geen slecht idee.
Heb ondertussen al 3 gitaren met zo'n kop gemaakt.
Het idee is ontstaan bij de kop van De panormo kopie, de allereerste echte gitaar die ik ooit gebouwd heb.
s.
Misschien het 'dakje' een iets vloeiender vorm geven door middel van een ogief, Stijn?
https://lh3.googleusercontent.com/-t.../s576/Head.jpg
(Persoonlijk blijf ik het zoeken naar een 'goeie' vorm leuker vinden met potlood en papier, alle teken- en photoshop programma's ten spijt. Ik heb er geen verklaring voor, maar het lijkt me ofdat de 'evolutie' bij het zoeken met een potlood 'natuurlijker' verloopt dan het gepriegel met puntjes, kruisjes en lijntjes op een computerscherm)
Tee.
Ik ben ook beter met papier en potlood dan met de pc.
Ik zou het graag willen gebruiken om het definitieve ontwerp proper te kunnen uittekenen, maar als ik de reacties hoor over mijn pentekeningen, dan denk ik echt dat ik het zo laat.
Hoewel A0 papier wel super groot is, en dus veel plek inneemt tijdens de ontwerp fase ...
Hoewel die gimp fotobewerking wel goed gelukt is, moet ik zeggen, voor een beginneling !
Er moet zowiezo nog meer hout boven de sleuven ik vind het nu echt te magertjes, dus we gaan verder met het ontwerp.
Uw tekeningen geven wel stof tot nadenken.
s.
Binnenkort eens aan die kop beginnen, want het is veel te droog om de dwarsbebalking op het klankblad te lijmen...
Toch een kleine progressie:
Kleine aanpassing aan de bebalking, ik was vergeten dat de toets natuurlijk niet helemaal tot aan het rozette loopt ...
http://i475.photobucket.com/albums/r...e/DSC00821.jpg
De patch voor onder de rozette:
Afgetekend met de ovaal mallenset, en daarna met de hand uitgezaagd.
http://i475.photobucket.com/albums/r...e/DSC00831.jpg
Daarna alle langs balken gelijmd.
Er komt zoals gezegd geen pliage in het blad, maar het staat wel zeer bol.
De balkjes zijn geschaafd en erna geschuurd op een mal van 6 mm !!! (ipv 2mm !)
http://i475.photobucket.com/albums/r...e/DSC00832.jpg
http://i475.photobucket.com/albums/r...e/DSC00833.jpg
s.
En het was droog / vochtig genoeg deze zaterdag !!!
Dus tijd om alle verlijmingen te doen, die dwars op de nerf van het klankblad staan: dwars balken, midden strip ...
http://i475.photobucket.com/albums/r...e/DSC00887.jpg
http://i475.photobucket.com/albums/r...e/DSC00891.jpg
http://i475.photobucket.com/albums/r...e/DSC00889.jpg
Een goede truuk om ervoor te zorgen dat je balkjes "mooi vlak blijven" bij het schuren:
http://i475.photobucket.com/albums/r...e/DSC00888.jpg
Ik schaaf ze eerst +/- in vorm, daarna schuren, maar je gaat altijd een ronding schuren als je uit de losse hand schuurt. Als je ze bijeen klemt, dan vergroot je de oppervlakte, en is kwikkelen geen optie meer !!!
Volgend weekend geen les, maar ik heb wel hout voor een hals, dan zullen we daar maar aan beginnen zeker !!!
s.
Stijn, ik volg het Selmer-project met grote interesse. Naar mijn mening ziet het er bijzonder goed uit.
Als je zegt 'geschuurd op een mal van 6 mm !!! (ipv 2mm !)', bedoel je dan dat de langste brace een verschil heeft van 6 mm? (Centrum t.o.v. de uiteinden.) En dus vanzelf hoe korter de brace hoe minder bol? En van wat is dan jou normale 2 mm de bolling?
Zijn jou zijwanden in een radius geschuurd, en hoe groot is die dan?
Op het forum van Benoît de Bretagne, legt er iemand uit hoe hij zijn pliages maakt: Bovenblad op tafel en ter hoogte van de plooi vastzetten met een metalen lat. Dan stomen met water en verfstripper, en er geleidelijk aan een spie onder duwen. Tot je een hoek van 15° hebt die dan met springback tot zoiets als 6 a 7° te dwingen is.
Bij mij werkte dat perfect, en very easy. Ik moet wel toegeven dat er met mijn triplex bovenbladjes weinig op het spel stond. Als ik er nog eens aan toe kom uit te pluizen hoe ik een foto moet uploaden laat ik het zien.
K.
Het is een schuurschijf die over een lengte van 50 cm een holling heeft van 6 mm.
Dus het uiteindelijke hoogte verschil is net iets minder over de langste balk.
De bolling blijft hetzelfde bij alle balkjes, het is nog steeds geschaafd en geschuurd op een mal die een facet is van dezelfde bol. Maar ook hier weer is het verschil telkens iets minder.
Ik heb zo'n grote bolling genomen om de pliage op te heffen.
Ik zag het niet zitten om de 2 kanten van het klankblad eerst op dikte te schaven, daarna te plooien, dan alles gelijk te schuren, en dan te lijmen.
Hout technisch is dit eigenlijk niet mogelijk, er komt redelijk wat kracht op de lijmnaad te staan, en door onderzoek is het geweten dat een geschaafd oppervlakte een betere verlijming geeft dan een geschuurd. (Ik heb hier jammer genoeg een gitaar met gespleten bovenblad staan, langs 1 kant is het gelukkig neit van een klant, maar langs de andere kant blijft het jammer)
De verbinding klankblad zijkant is inderdaad in een radius geschuurd: 6mm
En de rug is met een 8mm schijf geschuurd.
Het verloop van hiel naar staart is, uit het hoofd, +/- 2 cm. Van 90 naar 110 mm.
s.
P.s. Foto's plaatsen doe je door ze bijvoorbeeld te uploaden op photobucket.
Daarna kan je ze gewoon hier plaatsen als je de "img code" kopieert.
s.
Niet dat je er iets aan hebt... maar toch:
http://www.youtube.com/watch?v=WeSo66p7G_8
En je weet dat de brug uitgehold is langs onder?
http://www.frets.com/fretspages/musi...elmerfix19.jpg