Elco's zijn ook al weer 28 jaar oud (als ze nog origineel zijn). Scoop heb ik niet en een proefelco ook niet.
Mains op 220v: 353 * 1.4 = 494.2 en ik meet 480, een verlies van 14v dus.
Tijd voor nieuwe elco's?
Welnee joh, ik zou me hier niet zo druk over maken, het is iig niet de oorzaak van je bias halvering. In de praktijk meet je altijd lager dan de berekende waarde. Ik ben bang dat je nu op een spook aan het jagen ben. Stel hem gewoon in op de juiste waarde maar hou dan wel in de gaten dat hij niet ineens oploopt. Kom je er niet uit neem je hem maar een keer mee.
Zo, eindelijk mijn JMP 2204 een keer mee naar huis genomen om nieuwe buizen in te zetten.
Spanning tussen pin 3 en 8 gemeten: 396V
Daarna de oude buizen terug er in en bias meten. DMM op 200mV DC en van standby afgehaald. WTF? -808mV? :???:
M'n oude multimeter er aan: slaat eerst uit naar 400mV om na een 3-4 tellen naar 50 te zakken. Pfew!
Nieuwe batterij in de DMM gedaan, opnieuw meten en jawel, die staat nu ook netjes op 50-ish.
Extra gratis tip van de dag: zorg dat er een goede batterij in je DMM zit als je bias gaat meten!
Iemand een idee hoeveel Watt Sovtek 5881/6P3S-e's leveren? Ik lees van alles tussen de 17 en 30 Watt ...
http://www.upscaleaudio.com/product_...33557_zoom.jpg
Buizen leveren geen watts. Zij laten stroom lopen van de kathode naar de anode. De oppervlakte van de spanningsswing (primaire impedantie van de OT * stroom door de buis) x 2 (bij een PP) is de hoeveelheid vermogen (=Watts) wat in de OT gaat. In de OT verlies je wat dus zeg 90-95% komt uit de speakers. De juiste impedantie (voor maximaal vermogen) wordt bepaald door voedingsspanning op de anodes komt en het punt waar de knik in de curves zit. Die lijn is de beste impedantie. Zit je voor of na de knik verlies je vermogen.
Ehm, ja. Ik heb geen scope en wat er verloren gaat in de OT kan me ook niet zoveel schelen ... ik moet gewoon weten hoe ik de ruststroom in moet stellen van die 5881's.
Volgens deze datasheet is de max anode dissipation 20.5 Watt. Dat is toch waar ik naar moet kijken?
Ik zou onder de 70% van dat Wattage moeten blijven, dus de max bias is dan (0.7 * 20.5/511VDC) = 28mA.
Overigens claimen een hoop mensen op het Internet dat de 6P3S-E zeker 25 Watt dissipation (=verspilling?) heeft.
Ook meer dan 500VDC?
http://www.drtube.com/datasheets/6l6gc-jj2003.pdf
De meeste buizen kunnen meer hebben dan aangegeven. Een 6L6GC kan zowieso meer hebben dan de 6881.