kan je niet een spelen met een andere slagplaat, ff van papier ofzoo.
want ook al doe je wat stijn zegt, in mijn mening past de slagplaat gewoon net niet helemaal mooi bij de body.
iig succes :)
Printable View
kan je niet een spelen met een andere slagplaat, ff van papier ofzoo.
want ook al doe je wat stijn zegt, in mijn mening past de slagplaat gewoon net niet helemaal mooi bij de body.
iig succes :)
zo sta je nog op de eerste pagina, en zo ben je verdwenen...
maar goed, eigen schuld, veel te lang niet geupdate...
wat heb ik in de tussentijd gedaan? niet zo heel veel maar toch wel wat...
de toets met binding was al klaar maar toen ik de gaatjes voor de side dots geboord had, zag ik dat je de dots aan de voorkant door de binding heen kon zien. ik had nl iets grotere dots dan doorgaans genomen waardoor het randje binding dat nog om de dots heen zat wel erg dun was geworden.
Dus besloten om de binding maar weer los te halen. een nieuwe binding gelijmd maar ja, die moet ook weer geschraapt worden om hem mooi gelijk te krijgen met de bovenkant van de toets. En als je zo ongeduldig bent als ik en de frets er al op hebt zitten, is dat lastig...
dus, les geleerd, pas fretten als alles klaar is. Maar goed, doordat ik de frets weer moest verwijderen, kon ik nog wel een inlay doen op de 12e positie. Ik wilde uiteindelijk toch 1 inlay ondanks dat ik geen positie markers wilde..
maar de "@" is toch een beetje mijn "trade mark" geworden.. en nu kon het weer. Ik moet alleen de toets behoorlijk schuren omdat bij het verwijderen van de frets er hier en daar toch wat hout mee is gekomen ondanks dat ze niet gelijmd waren.
http://img.photobucket.com/albums/v1...inlaytoets.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v1...nlaytoets2.jpg
Om te voorkomen dat er epoxy in de fretslots zou komen, 2 dunne plaatjes teflon gezaagd en in de slots gepropt...
als dit straks geschuurd is, maak ik nog een gaatje in de "a" en die vul ik dan nog met dit lijm/hout mengsel.. ik had eerst een "@" die aan elkaar zat maar tijdens het zagen brak. en later nog eens... ik vond dit ook wel wat hebben... bovendien had ik geen mop meer... :sssh:
Verder heb ik de " EJ" inlay op de headstock gedaan. Ben er tevreden over ondanks dat de "E" niet helemaal egaal van kleur is.. De epoxy gemengd met houtschuursel om kleine openingen te vullen wilde ook genoeg stainen.
http://img.photobucket.com/albums/v1...c/inlaykop.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v1...inlaystain.jpg
Verder ben ik begonnen met de gitaar voor mijn vriendin. de pup gaten zijn gefreesd en de cavity voor de controls is uitgezaagd. Gelijk maar het randje voor het deksel gefreesd.
als laatste heb ik een kanaaltje gefreesd en een gat geboord voor de bedrading .
Uiteindelijk komt er een topje op van spalted flamed maple. daar heb ik al eens een foto van geplaatst.
Ik heb helaas nog geen tijd gevonden om een plaatje koper te scoren. Vanaf a.s. maandag ben ik werkloos en heb ik dus alle tijd! aan de ene kant is dat natuurlijk een raar gevoel dat je na 15 jaar bij dezelfde baas opeens niet meer aan het werk hoeft maar aan de andere kant kan ik me nu voorlopig op het bouwen storten... en dat ga ik doen ook!
Inmiddels heb ik al wel een bedrijf gevonden hier in de buurt die in metalen handelt dus dat wordt maandag mijn eerste klus! De uitslag van mijn " poll" op de vraag wat voor pup ringen ik ga gebruiken is dus mijn oorspronkelijke ontwerp. Ik vind gewone ringen te gewoon. Dus helaas voor alle tegenstanders maar ik doe dus wel mijn pick guard/ring. En nogmaals, over smaak valt nu eenmaal niet te twisten!
ik hoop volgende week foto's te kunnen laten zien van een gepolijst koperen exemplaar...
gr
@je
Ik lijm m'n parelmoer altijd op een plankje, voor ik begin te zagen, dat heeft wat meer stevigheid, maar eigenlijk vind ik parelmoer best wel stevig, en moeilijk te breken als je voorzichtig bent.
Probeer het parelmoer eens te zagen op een plankje met daarin een sleufje dat niet veel groter is dan de zaag.
Je zal zien dat het minder snel breekt omdat het overal steunt.
Je moet ook altijd in beweging blijven met je zaag. Als het parelmoer vast zit op de zaag, wilt het zeggen dat je zaag getorst is, en dus met de tanden in de zijkant van de gezaagde sleuf bijt. Laat het parelmoer los: je zal zien dat het terug draait, zodat de zaag terug recht is. dan kan je weer verder je bocht nemen.
En tja ... een andere kleur. Het is een natuurproduct, hé...
s.
Ik moet ook bekennen dat ik wat gehaast was. mijn vriendin zou me komen halen en ik wilde het nog even snel doen... en haastige spoed is nog steeds zelden goed...
Ik heb al eerder parelmoer gezaagd en nog veel kleiner dan dit en dat ging ook zonder problemen...
volgende x beter!
gr
@je
juist tof dat het parelmoer van kleur varieert. heb het in mijn recente inlays ook fel. een inlay heeft zelfs een abalone schijn, ik heb een haast viscerale afkeer van abalone maar onbedoeld kan het wel voor mij :)
zo zie je maar weer, wat de één juist mooi vindt, vindt de ander niet zo geslaagd... en andersom natuurlijk!
gr
@je
Hoi ziekdier,
Ziet er goed uit .
De variatie van kleur geeft idd juist extra charme aan het inlegwerk,ik kijk altijd voor ik een stukje ge inleggen,hoe de lichtval is op het parelmoer,en bepaal dan hoe het stukje erin gaat komen,altijd de ghele inleg van 1 richting uit bekeken.
Ook moet je er rekening mee houden,dat door het schuren het effect kan veranderen,ik leg het dus altijd zo in,dat ik zo weinig mogelijk moet schuren na het inleggen.
En idd,geduld is in dezen een schone zaak :)
succes verder,groetjes Charlotte :lp:
Gelukkig dit weekend toch nog een paar uurtjes vrij kunnen maken om wat te doen..
ik heb de gleuf voor de truss gefreesd met mijn nieuwe frees! nou ja, niet helemaal nieuw maar dat mag de pret niet drukken! waar een sluiting van je werk toch niet goed voor is... zo heb ik ook een mega grote kolomboor gekregen in ruil voor een rondje gebakken vis.... niet gek toch?
Op de frees zitten een kapje om wegspringende spaanders tegen te houden én een kapje om een stofzuiger op aan te sluiten.. ( die ik overigens ook van mijn (ex)-werk heb meegenomen.. daardoor kon ik moeilijk zien wat ik aan het doen was. vooral met de eerste aanzet van de frees. Op zich is het frezen wel gelukt maar hier en daar een klein hapje extra... nou ja. je ziet gelukkig niks meer van straks...
Met de lintzaag de kop en hals uitgezaagd, net iets buiten het lijntje..
Verder heb ik het bookmatched topje voor de kop gelijmd en gevlakt. Het hout was een mm of 7 dik, veel te dik dus als fineer voor een kop. Dus eerst een paar keer onder de safe t planer door gehaald maar ik vond het risico toch een beetje te groot worden omdat dat spalted hout vrij broos is. Het breekt zo af dus ik heb het eerst maar op de kop gelijmd.
Een nadeel was alleen dat toen ik de helften op de kop lijmde, ze naadloos op elkaar aansloten maar naarmate ik er meer af afhaalde, er hier en daar wat kiertjes ontstonden. lang leve de gupa! is vrijwel onzichtbaar opgedroogd. Er komt geen stain op, alleen blanke lak! en dat spalted maple heeft niet 1 kleur maar allerlei tinten dus dat kwam goed uit!
Het topje is nu zo'n 1,5 mm dik. er komt waarschijnlijk een dunne zwarte binding langs... ligt een beetje aan hoe de rand eruit gaat zien na afwerking...
Omdat ik toch bezig was heb ik 1 helft van de top voor de body gelijmd. Om de body komt sowieso een binding. Ik moest daarvoor wel de dikte van de top een beetje aanpassen. De top was iets dikker dan de bindinghoogte. Ik wil de zijkant van de body naturel laten en dan is het natuurlijk geen gezicht dat er een heel dun randje van de top onder de binding uit komt. Dus lang leve de safe t planer! Het oppervlak moet nu nog wel even met de vlakschuurmachine gedaan worden omdat er wat speling in mijn boorhouder en boormachine zit. En daardoor neemt de planer dus niet overal evenveel hout af. Maar dat mag geen probleem zijn gezien de hardheid van het hout.
Zoals bekend is deze gitaar voor mijn vriendin, ze begon een beetje te klagen omdat ik alleen maar met mijn groene bezig was ( terwijl ik eigenlijk eerst die van haar zou maken) maar ik heb nog een klein beetje aan mijn toets kunnen doen. Ik heb de inlay vlak geschuurd met een 12" radius schuurblok. Ziet er goed uit. Ook de kleine naadjes tussen het parelmoer en hout zijn mooi gevuld en bijna niet te zien.
Na het schuren heb ik nog wat parelmoer weg gefreesd in het midden van de "@" en weer opgevuld met een mix van hout en epoxy.. volgende keer foto's!
Zoals te zien op de laatste foto ontbreken er hier en daar wel wat stukjes hout door het verwijderen van de frets. ( nog gevuld met schuurstof) Hopen dat ik dat ook nog kan herstellen...
Jammer toch dat er altijd zo snel een eind komt aan een middagje knutselen..
Vanaf dinsdag kan ik paar dagen full time aan de slag dus dan moet het met sprongen vooruit gaan..
dus nieuwe updates komen er asap aan!
gr
@je
vandaag een plaatje messing gekocht voor mijn pick guard/ pick up ring...
25x 35 cm... 27,50 euri EX btw!
daar schrok ik wel even van...:eek:
ik had bij de firma conrad ook wel wat gevonden maar ik verwachtte dat die wel duurder zou zijn dan de plaatselijke groothandel...
niet dus!
nou ja, weet ik dat ook weer...
morgen aan de slag! kijken hoe dat staat op mijn groene project!
gr
@je