Hoe is het met het geklik van de schakelaars?
Printable View
Hoe is het met het geklik van de schakelaars?
Volgens mij is dat geklik bij elke hook schakelaar naar verloop van tijd weg. Zeker na een week veel schakelen. Daarna hoor je het af en toe zacht als de versterker net aan staat.
De hook vergeeft inderdaad fouten niet. Dat heeft inderdaad zijn voordelen. Zeker als je snel speelt, dan hoor je elke noot afzonderlijk zeer duidelijk. Ik denk dat Haaksma een zeer transparant geluid heeft waarbij je altijd de noten zeer goed hoort. Je merkt wat dat betreft echt dat hij de versterker ontwikkeld heeft. Het heeft ook zeker zijn nadelen. Een fout wordt behoorlijk afgestraft.
Ik heb het geklik weg laten halen bij Haar, ik moest toch de update doen....
Wat mij opviel met het geklik is dat het vooral hoorbaar was als je al spelende van een kanaal naar een ander kanaal ging... De boost had er bij mij geen last van...
Na de update was het schrikken omdat ik toen nog een plop hoorde... maar dat lag aan de aarde... ik had geen geaard stopcontact waar ik de top aangesloten had :S
Nu na veel optredens nergens last van :)
Over de fouten:
Ik vond het heerlijk!! Een eerlijke versterker, laat alles horen, al je fouten .... dus ik ben weer aan het leren, elke keer als ik optreed!! En oei wat maak ik veel fouten!!! :D
Waar dat mee te maken heeft weet ik niet omdat ik dat wel met meerdere toppen heb gehad...
Harm
Er zijn veel discussies over point-to-point en invloed op geluid etc. Waar het min of meer of neerkomt:
-PtP is makkelijk aan te werken voor reparaties of modificaties
-Printplaat is makkelijker en vooral goedkoper in massaproductie
-Een versterker op een goed ontworpen printplaat is qua geluidskwaliteit net zo goed als een goed ontworpen ptp.
Goed printontwerp is erg moeilijk en veel massaproductie versterkers van nu zijn slecht ontworpen; daar komt de slechte reputatie van printplaten vandaan. Maar andere op dit forum kunnen hier vast veel meer over vertellen.
De transparantie en defintie van het geluid komt van een goed ontwerp (schema) en veel experimenteren met componenten. Twee condensatoren met exact dezelfde waarde (Farads), maar andere constructie (bijv. elektrolytisch tegenover keramisch) gedragen zich afhankelijk van de frequentie, voltage toch net even anders, wat invloed op het geluid heeft. Om een voorbeeldje te noemen.
Voor een goede werking is het noodzakelijk de bedrading naar de buisvoeten kort te houden. Dit ivm instabiliteit en weergave van hogere frequentie's (denk aan harmonischen) Om deze reden kan een goed ontworpen print alleen bestaan als de buisvoeten ook op de print zijn gemonteerd. Echter buisvoeten op de print verkort de levensduur van de print aanzienlijk en geeft eerder storing dan PtP montage. Ik ga dus voor PtP.
Frans.
Veel boutique merken kiezen voor een combinatie: de potmeters, inputs / outputs en buisvoeten niet op de print (dus ook de anode en cathode weerstanden bijv.), maar het grootste deel van het circuit (kanalen schakelen, toonregelingen) wel op een printplaat. Lijkt me een uitstekend compromis tussen massa-productie en kwaliteit. Voorbeelden: mesa, bogner, diezel, brunetti customworks ...
Lengte bedrading is imho minder belangerijk dan de uiteindelijk layout (hoe en waar de bedrading zit) en de juiste montage van bepaalde onderdelen (op/aan buisvoet ipv. op de print of het eyeletboard).
Voordeel van pcb zou zijn dat de produkten constanter (meer hetzelfde) zijn te bouwen dan bij ptp/eyeletboards door minder ervaren assemblagepersoneel.
Sound/feel is afhankelijk van de hele keten, circuit dus, trafo's, "juiste keuze" specifieke parts op specifieke plekken*, spanningen op diverse punten, etc.
* Bepaalde condensatoren werken bijvoorbeeld "beter" op bepaalde plekken in het circuit of in 'n bepaald ontwerp dan andere typen die dan weer beter werken op andere plekken.
Het hoeft trouwens absoluut niet zo te zijn dat ptp makkelijker/sneller te servicen is dan PCB; bij 'n post '83 Marshall 22204 zijn alle onderdelen makkelijker bereikbaar/vervangbaar dan bijvoorbeeld 'n jaren 50 Gibson LP versterker waarbij de helft v/d onderdelen aan de onderkant v/h board is geplaatst......
Voor zover ik het begrepen heb stond dat ook in het Wiki-artikel.
@Ieme/Harm: Ik heb het geklik alleen als de EFX (= FX-Loop) uit staat, en ik dacht ook alleen bij het schakelen v.d. kanalen, dus niet bij de boosts.
Het maakt volgens mij ook niet uit hoe lang de amp al aanstaat.
Ik heb al contact gehad met Erik (v.d. Haar) en mag het binnenkort (misschien a.s. zaterdag al, hangt van mezelf af) laten verhelpen.
'k Zal 'm dan ook vragen in wat voor band hij speelt.
Harm, welke updates zitten er nog meer op jouw HOOK?
ptp heeft een verkoop meerwaarde
hoeft niet beter te klinken
is makkelijker te servicen
Dat de amp zo direct is heeft met het karakter van de amp te maken als je bv een jcm 900 ter vergelijk of een koch pakt die zijn gemakkelijker vergevings gezinder.
Vind zelf de meeste fendertjes ook redelijk makkelijk te bespelen
Als je een hook of bv een matchless pakt die zijn zeer direct
Klikken bij schakelen is opgelost dus kan je gewoon voor langs gaan bij ...haar