@pong: waarschijnlijk net zo goed, want het hoeft er maar even op te zitten. nadat het uit de printer komt haal je het fotopapier er weer af
Printable View
@pong: waarschijnlijk net zo goed, want het hoeft er maar even op te zitten. nadat het uit de printer komt haal je het fotopapier er weer af
dan blijf je wel nog met de residu van die pritt zitten. ik zou het niet doen.
enige idee van die trimmer in de mayqueen? (zie vorige post)
De trimpot by de May Queen is er om de Drain van de J201 te biassen. Deze zal waarschijnlijk 1/2 Vcc krijgen, uitgaande van een 9V voeding zal de Drain dus op ~4.5V uit moeten komen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valoosj
@hadv: kzou het gewoon een keer moeten proberen. Bedankt voor de tip iig!
is het dan niet makkelijker daar gewoon de goede weerstand in te steken? of verandert deze trimpot ook echt iets aan het geluid? Ik heb die term bias nooit echt begrepen, en een goede uitleg vond ik ook niet
Yup, dat kan natuurlijk ook. Bij RoG gebruiken ze een trimpot omdat de waarde van die weerstand afhangt van de gebruikte tranistoren. De ene j201 is de andere j201 niet. Voor de een kan een 2k2 de oplossing zijn, voor de ander een 5k6 of 10k. Het lijkt mij daarom logisch dat ze bij RoG zeggen 'gooi er maar een trimpotje van 10k in', dan kan iedereen het circuit bouwen en zelf makkelijk aanpassen.
Wat je zou kunnen doen: eerst ff breadboarden met een trimpot de juiste waarde zoeken. Vervolgens vervang je de trimpot door een vaste weerstand van ongeveer gelijke waarde.
Dit kan natuurlijk ook zonder breadboard, moet je ff solderen, los solderen en weer vast solderen (zo ging t bij mijn Neovibe...)
ik heb nu 3 springuren, dus kan wel even naar de electronica winkel, breadbordje kopen, en wat printplaatjes en een shitload aan solduur :D (50 neutrik jacks die binnenkomen...)
Ik wil zoiezo experimenteren om er tone en gain bij te krijgen, dus ik zal hem wel eerst breadborden. maar die trimmer mag gewoon blijven steken.
Maar wat doet dat biasen nu eigenlijk?
50 neutrik jacks! LOL
Als je toch naar de electro-boer gaat...koop dan niet t kleinste breadboard. Als je wat meer ruimte hebt, werkt t gewoon makkelijker. En die paar euro extra... vergeleken bij je 50 neutriks valt dat wel mee :D
Over t biassen. Ik ben verre van een expert, wat nu volgt is hoe ik t nu begrijp en hoe ik Het biassen past, over t algemeen, het voltage op een bepaald pootje van een transistor of IC aan. Veelal zoek je naar een voltage van 1/2 Vcc. Van 0 tot 9V zit 4.5V dus precies in het midden. Vanuit 1/2 Vcc gezien heb je dan naar boven toe nog +4.5V over en naar onder toe -4.5V. Dat is de 'headroom' die beschikbaar is voor de transistor of IC om zn werk te doen.
Als de bias niet goed staat kan het zin dat de transistor uberhaupt niet werkt, of maar in een beperkte range. Je krijgt dan (ongewenste) 'oversturing' van de transistor. Zoals bijvoorbeeld in de tonepad CE-2-kloon. Daar zitten wat trimmers op. Als die niet goed gebiast zijn, krijg je een vage, verstoorde chorus.
Hope this helps.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ponq
Dit helpt zeker. en ik heb wel t kleinst breadbord gekocht, na die 50 jacks + de rest voor al mn plannen was er amper geld over. komt ook nog is mn rijtaks binnen :sneaky:
klopt, fotolijm wrijf je er zo afCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valoosj
overigens, de lijm zit op de kant waar je de strijkbout opzet, kan dus op zich ook weer niet veel kwaad (ik gebruik deze bout alleen hiervoor, is al tig jaren oud)
Of gewoon ff een stukkie papier er tussen.
Ik heb laatst kaarsvet wat op mn jas was gevallen in een restaurant ook met de bout verwijderd. Wc-papier er over heen, dan een handdoek en strijken maar. Werkte super. Ongeveer op dezelfde wijze al het met die lijm ook wel loslopen.