Ja minus 1 cm ong.
De zadels staan niet allemaal op gelijke hoogte afstand bij mij, dus ik dacht...
Printable View
Ja minus 1 cm ong.
De zadels staan niet allemaal op gelijke hoogte afstand bij mij, dus ik dacht...
@Pasqual: tot de gaatjes door de brug/body.
Het komt dan toch uit op 65cm tot de zadels.
Uhm vraagje, heeft hier iemand ervaring met die Squier Strat's met bruggen die de beide kant op gaan? Lijken een beetje op wilkinson / ibanez-SAT bruggen, 2 van die punten waar hij aan schaniert
Ik heb er zo1, en ik hoef er nog maar naar te wijzen of alle snaren onstemmen al
Ik vroeg me af, komt dat nou vooral door die trem? Omdat men daar wel eens over klaagt bij fender-modellen :P
t gaat btw om een deluxe hotrail strat, waar k n og foto's van zou plaatsen, maar die pokke kabel is nogsteeds kwijt xD
(Topkam is nog niet helemaal perfect ingevijld, dus dat zal ook nog wel wat helpen, maar was toch benieuwd, want als het daar ook aan ligt wil ik er weer vanaf, want dit is echt hel, vanmiddag al 8 keer gestemd, en niet een beetje ook)
Ohja, ik gebruik hem trouwens niet die trem, zo heel af en toe maar vandaag helemaal niet
maar je kunt met deze pokke trem's ook niet fatsoenlijk palmmuten, want dan raak je nog wel eens de brug aan,. en als je hem ook maar aanraakt druk je alle tonen al op, erg verlept.
cheape tuners? dunne verse snaren?
Een paar extra stugge veren aan je tremolo blok zetten zodat hij tegen de body aan zit. Daarna ff opnieuw afstellen.
Enige nadeel is dat hij dan niet meer omhoog kan.
zat k ook wel aan te denken, zitten nu 2 in, heb er nog 1 bij, zal 3 genoeg zijn? of nog even 1 halen? (zijn er verschillende veren qua stugheid? heb eerder gitaar gehad, nooit een strat xD)
Die schanierpunten (hoe ze ook heten) heb k ook een inbus voor, de brug kan dus daarmee ook nog wel omlaag, staat ie wat minder scheef.
Edit: op deze kan je de brug goed zijn
(heb m zelf in het wit :P)
Ik zou hem dan gewoon ff door n pro laten afstellen en dan hem vertellen dat je je tremolo tegen de body aan wilt laten zetten.
3 veren is meestal genoeg, anders ook nog de verenklauw iets verder naar binnen draaien. dan komt er ook meer spanning op te staan. 2 veren is wel te weinig. voor je je gitaar verkoopt, probeer dan eerst dit: het bovenstaande wat Realeigo en OJJVZ al zeiden en je topkam ietsje ruimer maken, je stringtrees vervangen voor roller-trees en eventueel betere tuners.
ik heb dit allemaal op mijn strat gedaan en heb zelfs mijn tremelo zwevend afgesteld en kan er zonder ontstemmen op spelen. ik moet dan niet overdrijven met mijn tremelo maar het is dan ook geen floyd rose.
groeten Pasqual.
Mijn 'black strat' is eindelijk af, een Fender Strat Japan uit 1991, '54 Reissue. Er zitten nu Am. Vintage '62 mid en neck pups in, de brug pup is nog stock. Het solderen was echt een ramp, uiteindelijk heb ik hem maar naar de gitaarwinkel gebracht :satisfie: .
Morgen zal ik wat foto's nemen (en plaatsen).
Ok nice, zou m ook niet zomaar verkaufen hoor, maar t zuigt nu wel
k dacht dat (squier) strat trems toch altijd wel verlepter waren dan anderen
Okay, dat is t proberen waard, maar eerst maar ns laten afstellen, vooral invijlen, evt graphtec nut oid, stringtrees zijn ook nog cheap, liever dat dan goeie tuners want k ben ongeveer blut xD
De mooiste Strat ontbreekt natuurlijk nog :D
http://i256.photobucket.com/albums/h...seTights04.jpg
Naja....misschien niet de mooiste, maar wel erg functioneel, zeker met een Lil Killer in de brug...
:strat:
Om aan mijn verplichtingen te voldoen post ik ook maar mijn strat, een Fender Highway 1 (tevens mijn allereerste electrische gitaar):
http://members.lycos.nl/kitsuneonno/DSC01959.JPG
Een blackie kan zo'n huge headstock nog wel hebben.:)
Normaal vind ik die dingen afschuwelijk maar bij deze heeft het wel wat!
Zwarte finish bah, grote 70's headstock YUMYUM! :satisfie:
Vandaag deze Japanse gekocht bij We-Music in Eindhoven
http://i36.photobucket.com/albums/e2...1/100_0824.jpg
http://i36.photobucket.com/albums/e2...1/100_0822.jpg
De pickup switch is niet aangesloten, het selecteren gaat met de drie switches die me trouwens flink in de weg zitten, ik ga een andere slagplaat er op zetten met de schakelaartjes op een andere plek
http://i36.photobucket.com/albums/e2...1/100_0825.jpg
Als je deze non trem strat omdraaid krijg je te zien dat ze ooit wel degelijk een tremolo brug had.
http://i36.photobucket.com/albums/e2...1/100_0826.jpg
Geen serie nummer wat haar volgens mijn Ibanez boek een hele vroege maakt, op zijn minst was haar geboorte datum in 1972.
ik zou er op nette manier weer er een gewone strat-trem van maken. verder, mooi ding, ben benieuwd hoe ze klinkt
Gisteren een HW1 Strat met Rosewood neck bespeeld, mijn god, wat een droom gitaar zeg. Ik vond de hele feel van de gitaar gewoon erg lekker; Slides die op mn Les Paul niet lukken doe ik gewoon in 1 keer, laddertje er achteraan tikken was makkelijker dan op mn Les Paul.
Onversterkt klonk hij wel minder dan de Tele (thinline, dat dan wel) probeerde, maar versterkt voor mij mijlenver beter (gespeeld op een blues deluxe en een vox AC30). Erg toffe versterker trouwens die deluxe.
Daarnaast is het gewoon echt een prachtgitaar, zeker in de 3 tone burst die ik in mn handen had en die donkere toets. Vond daarentegen de andere kleuren wat tegenvallen.
Als ie er vrijdag nog hangt dan istie van mij.
Heeft iemand trouwens enig idee of de tas die je bij de HW1 krijgt goed is? Ik ben eigenlijk iemand die sneller een koffer er bij neemt, maar als die tas goed is.... Of is er iemand stiekem nog opzoek naar de tas waar de HW1 in word geleverd :dance:
die gigbags van Fender zijn niet slecht neen, maar een koffer is beter :D
in de aankomende 2 weken, ga ik een Fender AM. Strat halen.
Rosewood toets / blonde body.
Iemand ervaring? Ik vind hem overigens echt super klinken.
ik wilde haar toch nog 1 keertje posten:
http://94.100.113.185/370150001-3702...75_6_16nl.jpeg
http://i174.photobucket.com/albums/w...tluc/strat.jpg
Dit is m'n oude strat 68.
Ik heb een vraag voor jullie. Wanneer ik het outputvolume van de strat vergelijk met m'n andere gitaren is er echt een groot verschil. Ook bv. t.o.v. m'n LC Comet, die toch ook single coils heeft. Zijn nieuwe gitaren dan allemaal zo anders? Of hadden die oude strats echt zo weinig output.
In de jaren 70 heb een kleine voorversterker laten plaatsen (zonder de gitaar te beschadigen, enkel klein schakelaartje onder de volumeknop en een losse batterij in de body) om de output op te krikken. 'Kenners' zeggen mij alles origineel te houden en die er dus uit te gooien. Maar dan moet ik behoorlijk wat volume bijgeven op m'n amp of nieuw presets maken op m'n Boss GT6.
Wat denken jullie?
Ik kan niet voor anderen spreken maar je Strat is uit een tijd waar fender niet al te beste gitaren maakte, het is best mogelijk dat de elementen van je strat hun magnetische kracht hebben verloren over de jaren, dat klinkt gek maar het gebeurt wel. Als dat het geval is dan moet je de elementen opnieuw laten wikkelen.
Een andere optie is gewoon de elementen vervangen door bijvoorbeeld Fender's Texas specials. Je gitaar is toch niet meer origineel dus wat maakt het uit? Het gaat er om wat JIJ wilt horen uit die gitaar, niet wat je hoort uit de monden van zogenaamde kenners.
Buiten dat alles, mooie gitaar.
wouter, je spreekt jezelf tegen. magnetisme heeft niks te maken met de windingen, maar met de kracht van de magneten! ik neem zelfinductie niet mee, en de magnetische kracht van de spoel zelf als er stroom door loopt, maar hoe het ook zei: rewind heeft niks te maken met magnetische kracht. daarnaast, alnico's zijn ontworpen om geen verlies te lijden in veldsterkte, voor de komende 10000 JAAR.
daarnaast, ouwe pups hebben vaak weinig output. vroeger deed men niet moeilijk wat dc values betrof. 'oh dit is wel ongeveeeeeer 10k'. en dan bleek het 5k te zijn. gebeurde zeer regelmatig. bij fender en gibson.
Ja, wat Orph zegt klopt, het natuurlijke verlies van de kracht van de magneten is te verwaarlozen. Wat wel kan is dat je magneten gedemagnetiseerd worden door invloed van een ander elektrisch veld maar zolang je geen optreden gegeven hebt in een krachtcentrale...
Fender pups uit die tijd zijn gewoon tussen de 5.6 en 5.9 kohm, dat is redelijk normaal. Als je een weerstand meet die beduidend minder is, dan is er iets aan de hand. Metertje kost een paar euro, kan je zelf elke element mee opmeten.
Dat je strat niet uit een goeie periode komt is ook onzin, tussen 76 en 81 zitten relatief veel maandagochtend exemplaren, een 68 is nog gewoon volgens CBS specs met pickups die door een specifieke karakter (hendrix, Gilmour) hun fans hebben. Een origineel exemplaar is de 10.000 dollar grens allang gepasseerd.
Maar andere pickups er in gooien is mogelijk. Soldeer de contacten van de output los en vervang de slagplaat en electronic met nieuwe. De oude slagplaat moet je ongemoeid laten. Als er aan gesoldeerd is scheelt dat een paar duizend dollar bij verkoop.
Ohja, als de de pickups meet, doe dat niet alleen via de output maar ook direkt van de draden, misschien is je potmeter vuil of kapot, dan kan je ook minder signaal krijgen.
Ik heb er totaal geen verstand van, maar is het niet 'normaal' dat het verschilt per gitaar?
zelf heb ik een gibson les paul, en nadat ik op een bepaalde versterker had gespeeld, plugde iemand anders zijn SG in, waarna het lokaal werd weggeblazen, zoveel volumeverschil zat ertussen
ik ben nogal electronica moron dus kan niet meepraten. kennis van me, pathologische vintage freak, legde zijn pups onder een oude frigo (koelkast that is:), waarom deed ie dat, ik dacht dat ie iets zei over demagnetiseren, of had ie ook iets horen waaien dat nergens op slaat?
Het verschilt per gitaar natuurlijk. Grofweg zou je kunnen zeggen dat de zachtste pickups de Gretsch hi lo trons zijn, dan de danelectro lipsticks, Fender Mustang, strat, tele, Gibson paf, high output aftermarkets, aktieve...
Misschien zaten er op de SG dirty fingers en op die van jou seventies pafs, dat kan maar een pre amp lijkt me waarschijnlijker als dat verschil zo groot is.
Ik ken alleen het verhaal van Duncan dat de telepickups van Summers gedemagnetiseerd waren omdat hij zijn gitaar naast de turbinemotor had gestald tijdens een lange treinreis. Het kan dus blijkbaar. Maar waarom je je pickups wil demagnetiseren is mij een raadsel. Gezien de lange looptijd van de magneten mag je veronderstellen dat oude pickup magneten nog als nieuw zijn. Dezelfde Duncan heeft een "magnetisch verouderings proces" op zijn antiquities losgelaten maar iemand als Lawrence moet daar hard om lachen. I am with Bill.
Zo, ik heb mijn Ibanez Strat opengemaakt om te kunnen zien hoe ik een andere slagplaat er op kan zetten zonder al teveel werk.
http://i36.photobucket.com/albums/e2...1/100_0827.jpg
De body, de vorige eigenaar heeft heel wat gedaan om deze strat te shielden, er zit koperfolie in de omtrek van alle holtes, de body zelf blijkt van mahonie.
http://i36.photobucket.com/albums/e2...1/100_0828.jpg
De slagplaat, hetzelfde verhaal veel werk aan de shielding.
http://i36.photobucket.com/albums/e2...100_0828-2.jpg
Een close-up van de electronica, ik had het kennelijk fout, de drieweg elementen schakelaar is wel degelijk aangesloten al heb ik geen idee wat voor doel hij nu heeft, ook duidelijk zichtbaar is de draai schakelaar op de plek waar eerst de tone voor het hals element zat. Deze draai schakelaar werkt een beetje als het ritme circuit van een jazzmaster en alle standen geven je een andere mate van dofheid of helderheid.
Al met al een aardig ingenieus systeem maar het zal wel verrekte moeilijk worden om dat alles naar een andere slagplaat om te zetten. Wellicht is het beter het zo te laten, de klank zal er zeker niet minder op worden.
Het eerste probleem is natuurlijk dat de draden van de pickups via de onderkant lopen ipv het midden.
Dat de frezingen kleiner zijn is een ander probleempje. Of dat de slagplaat niet goed gaat aansluiten tussen brug en hals....
Die japanners waren nog aan het leren he, een paar jaar later hadden ze de specs beter voor mekaar dan de amerikanen zelf. Daar heb je weinig aan helaas.
Dat die Ibanezzen vrijwel altijd origineel zijn heeft een oorzaak, zo blijkt.
Die brug is niet origineel, dat zou zo maar een mighty might kunnen zijn. Eind zeventig woei er een "alle hardware moet brons zijn" windje.
Bekijk mijn gitaar maar eens van achter...
http://i36.photobucket.com/albums/e2...1/100_0825.jpg
Overigens lijkt deze brug heel erg veel op die van de Les Paul Gold top van DirkDeWaard
http://i76.photobucket.com/albums/j3...p/DSC04484.jpg
Je bedoelt dattie wel origineel is? Dat men voor louter jolijt een trem cavity gefreesd heeft?
Volgens mij is dit een Ibanez 2375W, die kwam met een trem.
Die koperen/bronzen brug is echt eind zeventig begin tachtig, ik denk zelfs afgeleid van de brug van een fender "the strat". Die op de goldtop van Dirk is natuurlijk ook niet origineel he.
Nee, die foto was juist als ondersteuning dat hij niet origineel is, ik wou je laten zien tot welke lengtes die vorige eigenaar is gegaan om er een non-trem strat van te maken
Ook dat weet ik, er hoorde eigenlijk een trapeze brug op die te gekke Les Paul van Dirk te zitten. Maar het is min of meer de zelfde brug.
@wouter
wat ik er van zie, in de gauwigheid, is dat die toggles faseswitches zijn, en dat de schuifschakeklaar de pickupkeuzeselector is.