En dan hebben we het niet over de bands met de geweldige gitaristen, maar waarvan de vocalist absoluut niet kan zingen. :D
(kon het weer niet laten)
Printable View
Hehehe, effe happen: Onze zanger kan heel goed en zuiver zingen, maar dat vinden we niet bij alle nummers en teksten even goed passen. We hebben wel een aantal nummers met "normale zang" hoor en dan zal je horen dat het een prima vocalist is.
Ik neem even aan dat je het over mijn bandje had, omdat je het over een geweldige gitarist had en dan voel ik me natuurlijk meteen aangesproken...
Ik vind het een beetje jammer dat er zoveel mensen zijn die niet in staat zijn om samen te werken. Er zijn veel 'geluidsmensen' die er weinig van bakken, maar begrijp dan wel dat dit vaak goedbedoelende vrijwilligers zijn.
Van een professional mag je het een en ander verwachten, maar ook de meest doorgewinterde pro zal op een gegeven moment geen soep meer kunnen koken van de ingrediënten die hem ter beschikking worden gesteld.
De FOH man van Toto werd even genoemd en dat zijn mensen die bij de band horen, elk nummer van haver tot gort kennen en de muzikanten ook.
Ik heb het een jaar of tien gedaan en soms word je er moedeloos van, maar een kloof scheppen tussen de technicus en de muzikant is zo voor elkaar. Als je in een studio aan de gang gaat kom je er al snel achter hoe moeilijk het is om een mix te maken waarin elk detail goed hoorbaar is. Op het podium moet het in één keer goed zijn, er is geen herkansing mogelijk.
Samenwerking is het sleutelwoord en dat moet van beide kanten komen, waarbij ik opmerk dat de rookies geholpen moeten worden met kalmte en rust. Opgefokt doen werkt averechts.
Klopt helemaal, ik verbaas me soms over het gebrek aan kennis bij sommige technici, ook al ben je hobbyist, je hebt toch wel even de verantwoordelijkheid in handen voor een compleet evenement.....
Als er poep op het podium wordt geproduceerd kan zelfs de beste technicus er geen 5 gangen maaltijd meer van maken.
Wanneer zowel technicus als band het uitgangspunt hanteren dat het publiek een zo goed mogelijk geluid moeten hebben en daar samen aan werken moet het helemaal goed kunnen komen.
Overigens loop ik al wat langer met het idee om eens een dag te organiseren die in het teken van soundchecken staat.
Een zaal regelen, ik zet daar een dikke PA neer en vervolgens gaan muzikanten alleen maar spelen om een zo goed mogelijke sound neer te zetten, iedere muzikant krijgt een half uurtje tijd waarna de volgende aan de beurt is.
Zo kan iedere muzikant beide kanten beluisteren, vanaf het podium en vanuit de zaal. Dan hoor je zelf als gitarist bijvoorbeeld ook eens hoe moeilijk het is nog een goed zaalgeluid neer te zetten als alles overstemt wordt door gillende gitaren. Idee is ontstaan uit het feit dat veel zangers/zangeressen nauwelijks aan kunnen geven wat ze willen maar ook voor andere muzikanten kan het leuk en leerzaam zijn.
In één dag kunnen er op deze manier al snel 10 complete bands zonder de stress die bij een optreden gepaard gaat hun skills op dat vlak sterk verbeteren.
Als beginnend/intermediate gitarist vind ik deze discussie bijzonder interessant om te lezen. Zelf nog maar enkele keren opgetreden, en dat was dan meestal in een kraakpand-feestje oid (wel met pa en monitor voor de zang en bas, niet voor gitaar en drum). Maar ik merkte duidelijk dat het niet makkelijk was een goed gebalanceerd geluid te krijgen in de 'zaal'.
Ik heb wel het idee dat ik van jullie verhalen dingen oppik en ik hoop mezelf daarmee ten goede te doen. Vooral het podiumgeluid (zo laag mogelijk, alleen voor de muzikanten zelf) vs zaalgeluid (normaal volume) is een interessante gedachte. Vooral ivm de gitaar en basversterkers. Bedankt!
Hmm opmerking te snel gelezen,
excuses ;)
wel interessante verhalen hier...
Belangrijkste in een wereldsound:
Goede samenwerking (muzikant - technicus)
Goede bron
en:
beide het doel: gaan voor een 9 zonder de 7 te verliezen (soms is je zoektocht naar het waanzinnige geluid niet mogelijk en verlies je de 7...)
Wat vindt men hier van het idee om een soundcheck dag te organiseren?
Zaaltje regelen, PA neerzetten precies zoals tijdens een optreden vaste ritme sectie en gitaristen, zangers en zangeressen kunnen uitgebreid experimenteren met soundchecken.
Voor de muzikanten die niet op het podium staan minstens zo leerzaam omdat alle fouten die dag de revu waarschijnlijk meerdere keren zullen passeren.
En dan natuurlijk niet alleen voor ervaren muzikanten maar juist ook voor beginnende bands.
Klopt helemaal. Sommige beginnende bandjes moet je echt even aan de hand meenemen door het hele gebeuren wat live optreden heet. Even uitleggen wat je aan het doen bent en waar het voor nodig is. Vooral veel uitleggen en vertellen, zo zul je veel meer begrip kweken.
Klinkt interessant! En dan natuurlijk gepaard met de nodige tips & tricks voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de technicus-kant. Ik bedoel, ik heb zelf een paar jaar bij ons in de jeugdsoos het geluid geregeld, en meestal was de band en het publiek erg tevreden (zal vooral komen door de uitgebreide communicatie van mijn kant), maar ik wil wel meer dingen leren. Een acceptabel geluid maken en snappen hoe je de beste mix kunt maken zijn twee verschillende dingen.
Dit onderwerp wordt alleen maar nuttiger, grote klasse!
Even wat dieper in op de vraag: versterker op het publiek richten of niet...
Wij spelen best vaak op jazzpodia waar 100-250 man in kunnen. Publiek komt gaandeweg steeds dichter bij het (lage) podium staan, en bij de laatste set heb ik ze dan recht voor m'n neus. Vaak heeft zo'n zaal de PA uiterst links en rechts van het podium staan, vrij hoog, en in bijvoorbeeld jazzpodium DJS hangt er een speaker wat dieper de zaal in. Kortom: publiek vooraan krijgt vaak minder van het "zaalgeluid" mee dan van het podiumgeluid.
Ik heb in zulke situaties wel braaf de amp zacht en schuin gezet op verzoek van de technicus. Gevolg daarvan: publiek vooraan (toch het publiek dat de sfeer moet maken) hoort vooral drums en flarden monitorgeluid.
We kiezen er i.o.m. de technicus in die gevallen dus liever voor om gewoon een goed gebalanceerd geluid van het podium te laten komen, waarbij de PA dient om de mensen die wat verder naar achter staan te bedienen en om aan te vullen waar nodig.
Wat zijn jullie ervaringen/oplossingen met dit soort podia/situaties? Ik denk dat rockbands in kroegen tegen hetzelfde aanlopen...