Oorspronkelijk geplaatst door
Michael AE
Even over het probleem dat gitaristen de boel vaak te hard zetten; ik merk ook regelmatig dat technici de gitaren erg onduidelijk in de mix hebben zitten.
Als technicus snap ik waarom het vervelend is dat een amp naar de benen van de gitarist en de oren van het publiek staat te blazen.
Als gitarist begrijp ik dat de duidelijkheid van mijn sound erg belangrijk is en dat een droger geluid met veel midden vaak beter werkt dan een wollig geluid met te veel effecten en gain.
Als ik moet optreden laat ik altijd onze zanger uitleggen dat de gitaar belangrijk is in onze muziek en dus duidelijk in de mix aanwezig moet zijn. Dit werkt vaak beter dan wanneer ik het zelf zeg, omdat het dan vaak als arrogantie wordt gezien. Toch is het regelmatig zo dat mijn gitaar bijna onhoorbaar is als ik het volume naar aanwijzing van de dienstdoende tech afstel. Ik ga altijd even luisteren en schroef mijn gitaar meestal wel weer iets op, zodat de balans op het podium in ieder geval goed is (meestal door meer midden in mijn sound te draaien ipv meer volume, maar goed...) , of ik geef aan dat de gitaar te weggefrommeld is in de mix.
Zijn gitaristen en technici zo uit elkaar gegroeid dat er een eeuwigdurend conflict ontstaan is? Luisteren gitaristen niet goed genoeg naar de aanwijzingen van de tech? Houden technici niet van het geluid van een gitaarversterker? Zouden drummers het gevoel hebben dat de drums altijd te zacht staan in de mix?
Dit is een gitaristenforum, dus ik denk dat het best eens leuk is om wat tips te geven uit het oogpunt van de technicus, om misschien in de toekomst de relatie tussen gitarist en tech weer iets te verbeteren. ;)
Ik hoop wat aanvullingen te lezen!