-
mijn ervaring met geluidsmensen is matig
1 -ongeacht of ze wat kunnen vragen ze netto 200 tot 300 euro. Op zich niet erg... maar 99% is het NIET waard!
2 -99% hoort niet of van die drie synthesizers of die drie blazers er eentje niet aan staat. Als er twee gitaristen staan te spelen en eentje staat uit.... duurt het tot de solo dat ze merken dat al die tijd die knetterharde sologitarist als enige aanstond. Slaggitaristen spelen geen solo= dus hoor je ze niet...
3 -als er iets bromt, een setup complexe problemen heeft (meezingende tonen oid) dan horen ze het niet. en als je erover begint hebben ze geen clou wat je bedoelt.
voor drum, bas twee keer gitaar bands die ook geregeld rock spelen is er een ruime keuze aan geluidsmensen. Zodra je daarvan afwijkt is de mix meestal ruk.
wij hebben budget en kunnen zelfs dan maar een handjevol mensen noemen die de band bekwaam kunnen mixen. Maar meestal sta je een paar honderd euri af te geven aan gasten die niet eens horen of ze hun toppen moeten draaien wegens faseproblemen in de zaal.
-
Gisteren hadden we een gage-loze gig op het Matanze Festival in Terwolde.
We zouden 45 min spelen, van 19.00 - 19.45.
De geluidsman was ingehuurd door de organisatoren v.h. festival, en gooide alle snoeren willekeurig over het podium. :mad:
Ik heb ze allemaal opgepakt, en voor zover mogelijk allemaal achter de backline gedumpt. :D
We hebben even snel gesoundcheckt, en waren precies op tijd begonnen en gestopt.
Toen kwam de volgende band, die uitgebreid gingen soundchecken, en bijna allemaal een in-ear-monitor afgesteld moesten hebben.
Die soundcheck duurde, en duurde, en op het moment dat ze eindelijk begonnen met spelen, moesten ze er eigenlijk ook alweer mee kappen. :seriousf:
Tja, wie doet het dan fout.
Na een dik half uur kwam de violiste van de laatste band met haar vioolkoffer in de hand naar het podium, om te vragen of ze er nu eindelijk mee wilden stoppen, want zij waren aan de beurt.
Na afloop nog gezellig met die 2e band staan kletsen, maar die waren duidelijk behoorlijk pissed.
Ik heb ze mijn mening ff gegeven; Er was maar een kwartiertje ombouw-tijd, dus op zo'n amateuristisch festivalletje, wat trouwens prima georganiseerd was, moet je gewoon inprikken en spelen, niet te moeilijk doen.
Ze hadden het naar mijn mening zelf "verprutst".
Dan kun je wel in discussie gaan, en alles perfect voor elkaar willen hebben, maar dat werkt niet in dit geval, dat weet je van tevoren.
-
Haha mooi is dat. Wij spelen wel eens zonder soundcheck. Gewoon opbouwen, ff aflopen om om te kleden en gaan! Monitors is toch nooit goed, dus als je zorgt dat je jezelf hoort komt het wel goed. En als je jezelf slecht hoort moet je alsnog kunnen spelen vind ik. Maar het is altijd relaxter om jezelf te horen en even goed gesoundchecked te hebben.
Op onze CD-release volgende week donderdag hebben we echt een goeie monitor- en geluidsman. Daar hebben we ook ruimschoots de tijd om vooraf alles neer te zetten en sound te checken, dus dat gaat wel goed komen denk ik!
-
Daar loop ik met Dream Theater coverband ook tegenaan. We spelen allemaal met inear en nemen onze eigen mengtafel mee om de monitormixes te maken. Dat scheelt tijd en gezeik.
Daarnaast is het cruciaal dat de mix zo goed mogelijk is, want de muziek van Dream Theater valt of staat met een goeie mix. Elk bandlid behalve bassist speelt in de zaalmix stereo, dus de overleggen met de geluidsman is cruciaal.
De fans van Dream Theater zijn heel kritisch en dat zijn wij ook, vandaar dat het zo perfect mogelijk moet zijn. Als het eenmaal begint, doen wij ons best, genieten we van het podium en publiek en hopen we dat het publiek dat ook doet :)
Kortom, soms moet je een "mindere" geluidsman even bij de hand nemen en goed overleggen wat je wil, hoe het in zijn werk gaat en dat je hem waardeert dat hij dat wil doen.
-
Dan moet je ook niet boeken op kleine festivalletjes, want dan weet je van tevoren dat je geen tijd hebt voor een goed geluid. Daar doe je jezelf als band alleen maar een plezier mee.
Ik herinner me de band Kiem, die hadden als eerste nummer het fraaie lied 'It's working', een nummer waar één voor één de instrumenten erin kwamen. Als het nummer uit was, was ook de soundcheck gedaan. Briljante oplossing!
-
Tjah.. ik had van de week een geluidsman die, als het aan hem lag, de elektrische gitaar wel ff via de line out v/d versterker wilde pakken. We speelden in een klein kroegje en volgens hem was 1 OH mono en een kick wel voldoende. Waarom mono als je ook met het zelfde gemak ff een stereo soundje kunt neerzetten.
We hadden ook een videoclip die we lieten zien. De sjaak zette ook niet even de 2 kanaaltjes, links/rechts, ff stereo met de pan, maar liet alles mono. Van die kleine dingen waarvan ik denk.. een 'professionele geluidsman', zoals hij zichzelf noemde, doet niet zulke dingen.
Hij had ook bijvoorbeeld op de stemmen de locut filter niet aanstaan, gevolg, allemaal van die rare lage brommen bij een 'p' woord. Hij wist ook niet hoe hij de reverb aan de praat kreeg, ik heb hem uiteindelijk maar voor hem aangesloten en toen werkte het. En hij wilde onze cellist micen met een kick-microfoon, werkt ook niet. Na een half uur rondzingen en gekloot met de soundcheck gaf ik hem maar een SM57, gelijk goed..
Tjah, van die kleine dingen waarvan ik denk: dat noemt zich allround geluidsman met 'heeel veel ervaring' ?
-
1) in een klein kroegje IS 1 OH mono en een kick wel voldoende. Sterker nog. Voor 200 man kan het vaak nog voldoende zijn.
2) Waarom mono als je ook met het zelfde gemak ff een stereo soundje kunt neerzetten. Omdat je in een klein kroegje met stereo niet veel toevoegd maar wel extra kabels en statieven door de kleine ruimte gaat gooien.
We hadden ook een videoclip die we lieten zien. De sjaak zette ook niet even de 2 kanaaltjes, links/rechts, ff stereo met de pan, maar liet alles mono. 3) Als je het bronmateriaal niet kent kan het zijn dat bij narration een kroegtijger bij de verkeerde speaker zit en niets meekrijgt. Veel amateurvideoproducties hebben beroerde computereffecten op de muziek. (heeee een surroundspatiaalknop, eens proberen) Die met looptijdverschillen enorme fase-ellende kunnen geven. Knopje mono voorkomt veel problemen en maakt verstaanbaar.
Van die kleine dingen waarvan ik denk..
En hij wilde onze cellist micen met een kick-microfoon, werkt ook niet. Na een half uur rondzingen en gekloot met de soundcheck gaf ik hem maar een SM57, gelijk goed..
4) Een goede kickmike klinkt mooier bij een chello dan een SM57. De SM57 heeft geen fractie van het laag wat in een chello zit. En de huidige kickmikes hebben ook gewoon hoog tegenwoordig. Maar dat lijkt er op dat hij geen rockmixerwas. Maar chello's in een cafe uitversterken.... op niveau dat er SM57's gebruikt moeten worden?
Misschien geen ervaring in knallen met chello's in cafe's. De aanpak is erg jazz / theater.
-
Inderdaad, stereo is helemaal niet zaligmakend. In veel kleine zaaltjes klinkt mono veel beter.
En dat kickmicrofoonverhaal, welke kickmicrofoon? Er zijn goeie en slechte. Een 57 voor een cello zou in ieder geval mijn laatste keus zijn.
Misschien was die gast best wel een prutser, maar niet al zijn keuzen waren verkeerd.
-
Goed punt wat hierboven gemaakt is over je eigen verwachtingsniveau als band. In een klein kroegje waar de techniek niet zo geroutineerd is, ga je voor een snelle en simpele oplossing zonder teveel afbreukrisico's. Wij hebben net een paar van zulke optredens: kroegentochtfestivals. Dan zetten we bas en gitaar niet eens over een PA, drums als het niet echt nodig is ook niet, en letten we gewoon zelf heel goed op de plaatsing en volumes van onze versterkers. Eerlijk gezegd vind ik het vaak heerlijk spelen, what you hear is what you get.
-
Voor wie maar niet genoeg krijgt van deze discussie:
http://www.padrick.net/LiveSound/KillSoundmen.htm
Een leuk stukje proza dat weer een aantal reacties oproept bij de lezers. Veel herkenbare dingen voor beide kampen.