-
net even gemeten, bij de IC's klopt de spanning ongeveer (mijn metertje is niet het beste ooit)
bij de buisvoet loopt het meteen mis
http://i69.photobucket.com/albums/i4...osj/buisje.jpg
9: +- 6V
8: 0V
7: 0V
6: naaldje bibbert, maar beweegt niet echt
5: 0V
4: 12V
3: 0V
2: 0V
1: 2V
Transistor :
B : 8V
C : 7V
E : 7V
tussen B en E ongeveer 1V
de schroevendraaier is voor morgen, het wordt laat. kan je hier al iets uit opmaken?
Ohja, mn pa zei ook na het bekijken van de print dat er een paar slechte soldeerpunten zaten, net als stukjes die verbonde ware die niet mochten (PCB was niet 100% gelukt toen ik die afhaalde, nog wat moeten doorsnijden) maar dat is nu ook opgelost normaal
-
De spanningen op je transistor kloppen absoluut niet: C zit aan de zelfde spanning als pen 8 van het IC. als daar ongeveer 11 V staat dan moet dat dus ook op de collector van de transistor staan. Tussen B en E moet ook geen 1 V staan maar max 0,7V
Als de spanningen van de IC's kloppen zijn die dus OK!!
Dan de spanningen op het buisje: die kloppen alleen als je meter echt waardeloos is. En met waardeloos bedoel ik dat je meter een hele lage eigen weerstand heeft waardoor de meter zelf de spanningen omlaag trekt over de weerstanden waarmee de buis is aangesloten. Maar dan nog is 2V op pen 1 wel heel erg laag! En op pen 6 had je iets meer moeten meten dan een bibberend naaldje.
Heb je wel steeds het zelfde punt gebruikt voor de massa tijdens de meting? Zo niet dan kan daar ook nog een probleem mee zijn.
Maak maar even foto's dan kan ik kijken of ik fouten kan ontdekken...
Mocht nu uiteindelijk helemaal niets lukken dan mag je, als je zelf de verzendkosten betaald, het ding wel in een doosje gooien en opsturen dan krijg je hem werkend terug.
Edit: investeren in een goede meter is echt de moeite waard als je vaker van plan bent dingen te bouwen. Op MP heb je ook veel 2e hands spullen zoals scoops etc. Een volt(multi)metertje met een Ri > 10M is nieuw ook niet erg duur.
-
Ik loop na het weekend wel even naar de winkel voor een goeie multimeter, of die van mn grootvader vragen.
Moet die transistor nu omgekeerd?
de IC's zullen wel kloppen vermoed ik nu
-
Of omgekeerd of hij is stuk of je hebt niet goed gemeten. In ieder geval moet op de collector dezelfde spanning staan als op pinnen 8 van de IC's. Dit zit namelijk met elkaar verbonden. Als dat bij jou niet het geval is zou ik eerst kijken of die sporen wel goed zijn en alles goed gesoldeerd is.
-
ok, dat is voor morgen als ik 5min tijd heb. nu mn bed in
alvast bedankt voor de hulp!
slaap ze
-
-
Wat is het type van de tor die je er in hebt geprikt??
-
tor?
als je de transistor bedoelt, waar ik nog niet van weet of ie goed zit, degene die op het plan van nijboer stond.
-
Stop er dan eens een BC547 in. Ik gebruik voor emittervolgers geen alternatieve torren als een 2SC1815.
-
die heb ik niet in huis. wat ik wel nog heb is t volgende
C546B W65
en
2N5088 - G53