http://www.diystompboxes.com/pedals/debug.html
dit is mij net voorgesteld om het audio signaal te volgen en zo te zoeken naar fouten. de moeite waard?
Printable View
http://www.diystompboxes.com/pedals/debug.html
dit is mij net voorgesteld om het audio signaal te volgen en zo te zoeken naar fouten. de moeite waard?
Dat kan veel eenvoudiger:
sluit het pedaal aan op je versterker en zet beide aan.
Pak een schroevendraaier zonder isolatie en prik met die schroevendraaier op punten van de signaalweg. (houd het metaal van de schroevendraaier vast)
werk van achter naar voren: begin dus bij de uitgang en werk zo naar de ingang. (volume en drive van de overdrive open natuurlijk en ook de volume van de versterker. Pedaal niet op bypass natuurlijk)
Prik de schroevendraaier op de uitgang van de overdrive. hoor je brom dan maakt de uitgang goed contact zo niet dan zit deze niet goed. (waarschijnlijk is die goed want je hebt wel signaal als je de od bypassed)
prik vervolgens op de ingang van de transistor. hoor je brom dan is deze goed aangesloten, hoor je niets dan moet je hier naar kijken...
etc etc net zolang tot je bij de ingang bent.
ik zou trouwens eerst spanningen meten en kijken of de transistor wel goed geplaatst is (en niet net als de diode omgedraaid moet worden)
is er ook een manier om te testen of je IC's kapot zijn, en je elco's ook nog hun werk doen?
Die elko's zou ik me niet te druk om maken. Als je ze goed hebt aangesloten gaan ze niet stuk en sluit je ze verkeerd aan dan knallen ze uit elkaar. Dat zie je dus gauw genoeg.
De gebruikte IC's gaan ook niet erg snel stuk, zeker niet als je een voetje hebt gebruikt en ze niet rechtstreeks hebt gesoldeerd, hoewel ze dat ook best kunnen hebben.
Als je ze met een 100W soldeerbout op de print vastgebakken hebt is het een ander verhaal natuurlijk.
Voor het testen van IC's en andere schakelingen heb ik een soort Huntron Tracker. Dat is een apparaat waarmee je componenten kunt testen, ook als ze nog in de schakeling zitten. Ik ga er van uit dat jij die niet hebt dus als je echt denkt dat je IC stuk is moet je er een andere in bakken.
Je kunt ook een test schakeling maken maar dan heb je een IC voetje, een potmeter en een voltmeter nodig.
ok. ik ga eens proberen je tip met de schroevendraaier te doen. Daarnet snel geprobeerd tussen de soep en de patatten, letterlijk dan :D
ik krijg bijna heel de tijd brom, ook bij de transistor, eender welke poot ik raak, het bromt.
kun je iets meer uitleg geven toevallig? want ik begrijp het nog niet goed op wat te letten
edit : bij de tranistor bromt enkel de B poot!
vanaf dat de brom stopt zit ik bij een foutgeplaatst element?
bij de transistor meet ik ongeveer 9V aan de E poot
ik kwam aan bij de transistor, en toen gaf enkel de eerste poot brom.
nu ik hem omgekeerd heb geven ze alle 3 brom
op het plan van DH staat ie dus fout...
en ik heb geluid!
maar nog steeds niet het gewenste :s heel zacht, ook al staat de volumepot volledig open
De transistor zou bij 2 pootjes moeten brommen maar bij 1 niet want die zit aan de voeding en is met een elco ontkoppeld (als het goed is) ( cathode )
Je moet ook een goede brom horen (bijgeluidjes en kraakjes zijn geen brom)
kloppen alle spanningen overal wel? Begin daar maar eens mee...
Bijvoorbeeld: nummers zijn pennummers spanningen zijn bij benadering en kunnen iets afwijken afhankelijk van de gebruikte voeding en gebruikte voltmeter (ingangsimpedantie voltmeter) Met name bij de buis kan dit uitmaken! spanningen gemeten t.o.v. massa natuurlijk.
IC1
1 = 5V
3 = 5V
6 = 5V
7 = 5V
8 = 11 V
4 = 0V
IC2
zelfde als IC1
Buis:
4 = 12V
5 = 0V
1 = 7,3 V
2 = 0V
3 = 0V
6 = 2,3V
7 = 0,15V
8 = 0V
Transistor:
E = 3,8V
C = 11V
tussen B en E = 0,6 V
Het prikken met de schroevendraaier werkt als volgt:
je injecteerd een signaal (50 Hz brom) op de signaalweg. Dit doe je voor de koppelcondensator van het gedeelte wat je wilt testen dus wil je de transistor testen dan zet je de schroevendraaier op de loper van de 100K level potmeter (die natuurlijk half open staat) Dit is voor de ontkoppeling naar de transistor. Heb je een mooie 50 HZ brom dan werk je verder terug en zet je de schroevendraaier op het punt voor de 0.1uF condensator aan pen 5 van IC2. etc etc.
Controleer ook alle aansluitingen van de buis nog eens heel goed. Je zou hier snel een foutje kunnen maken en dan hoor je echt niets!
Edit:
Simpele controle transistoren:
Tussen de Basis en Emittor van een transistor moet altijd in iedere schakeling 0,5 - 0,7 V staan. Dit is namelijk een diode overgang. Is dit niet het geval dan is de transistor stuk of zit ie verkeerd om.
met wat goede foto's van de voor en achterkant van de print en de aansluitingen op de buisvoet kan ik wellicht zien waar de fout zit als je er niet uit komt.
Ok, bedankt voor deze uitleg. ik ga het wel tot na het weekend moeten laten. ik zit nu met hoofdpijn. zo dom geweest om het venster niet te openen tijdens te solderen. en ik ben er sinds gisterenmiddag bijna continu mee bezig geweest.
Foto's zal ik dan ook trachten te maken moest het toch niet lukken. Mijn print is wel niet zo netjes als die van DH, want ik plaats veel dingen anders, dus er zitten veel draden bij.
Als ik het toch in mn bol krijg om nog tot snachts te proberen, dan zul je het wel merken :D dan staat het hier weer enkele pagina's vol met mijn gelul