Hey GG, is dat gezichtsbedrog? De hals lijkt scheef te staan...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
Printable View
Hey GG, is dat gezichtsbedrog? De hals lijkt scheef te staan...Citaat:
Prachtig ding! ik volg al een tijdje het proces maar moet het nu toch echt even zeggen :rockon:
is gezichtsbedrog. Komt misschien omdat het lichte spinthout asymetrisch is. Ook de toets lijkt links lager dan rechts, hoe dat op de foto komt weet ik niet, maar in het echt is ie wel recht.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hassent
Gelukkig, zou zonde zijn van je werk! Weet je al hoe je 'm gaat aflakken?
Zit eraan te denken om body en hals helemaal zwart te lakken en alleen de top zo te laten met blanke lak erop.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hassent
Dan komt de achterkant eruit te zien alsof het uit 1 stuk gemaakt is.
mmmm, ik denk dat dat alleen maar mooi is als je er een binding langs zet. Waarom stain je 'm niet heel licht in een aparte tint, paars of zo. Dan komt die midden streep er mooi uit te zien.
Tis wel lastig met al die kleuren hout, je weet nooit hoe het er uit komt te zien, tenzij je 'm dekkend lakt....
is trouwes je strat al af?
Na een paar PRS projecten begin ik die dingen wel erg mooi te vinden, en wil ik er ook een!!!
Maar, mijn eerste ding is de hals: die wil ik (nog) niet zelf maken. Kan je een prefab hals van Vox Humana of Tone Factory ook verlijmen in een body, of haalt dat niets uit?
Natuurlijk is dat mogelijk, zeker via voxhumana... je kan in overleg met hun de hals zover af krijgen als je wil (van alleen gelijmd tot alleen nog lakken)
Maar is, zeg maar de acht centimeter, die in de body steekt onvoldoende om te lijmen?
zat. een LP hals steekt ook ongeveer 8 cm in t body. maar waarom zou je? als de verbinding strak is, echt STRAK, en je sustaint al bijna eeuwig, waarom dan nog lijmen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gearjunkie
Is zat denk ik (mijne steekt 11 cm in de body, maar 8 lijkt me zat).Citaat:
Vergeet ook niet dat dat ding aan alle kanten klem zit. Er is een lijmoppervlak aan de kopse kant, de beide zijkanten, de onderkant tegen de body en de bovenkant tegen de top. Mijn halsbodyverbinding gaat echt nooit meer los (of de body moet in 2 of meer stukken breken.
Net ff voor je bij TF gekeken. Voor een PRS zou alleen de paddlehead van toepassing kunnen zijn, maar die hals stopt gelijk achter de toets. Bij een PRS zit het fretboard aan de rand van de body (omdat de horns op de zelfde plek uitkomen naast de hals) en daar wil je naar mijn mening geen dik blok hout achter hebben.Citaat:
Je moet een hals hebben die verder doorloopt tot onder het helselement.
Zelf maken van een hals is echt niet zo lastig als het lijkt.
Ik heb voor een maximale lijmverbinding de volgende optie gekozen:
Neem een rechte balk waar je de hals van gaat maken. Frees de neckpocket voor de halsbalk (die nu nog vele te breed is). Doordat de balk te breed is heb je straks heel veel lijmoppervlak bij het lijmen (en hij is breder dan het gat aan de achterkant voor de tremeloveren zodat je daar geen lijmnaden wegfreesd). Plaats de balk en teken de hals af en het stuk van de rand van de body die je dus uit het halshout moet halen.
Maak de kop aan de hals, zaag hem grofweg in model en verlijm de hals (die bij de body nog een groot massief blok is). Vervolgens teken je de lijn van de body op de hals af (die ronde lijn de de twee horns verbind) en vlak je dit tot het niveau van de body (zelfde lijn die ook in de top zit) Nu ligt de top vlak op hals (het weggefreesde deel dat in de body zit) en op de body. Het stukje van de body tussen halselement en hals vlak je zodat het gelijk met de hals loopt en de toets verlijm je over hals en body.
Klaar is Kees.
Hoop dat het verhaal een beetje begrijpelijk is.
EDIT:
Op deze foto van een paar weken terug zie je goed dat de halsverbinding veel breder is dan de hals zelf:
http://img148.imageshack.us/img148/1...ge00066ep8.jpg
Daarna moet je dus gaan vijlen en schuren om de vorm van de body in de zijkanten van de hals aan te brengen (tijdrovend, en een fabrikant zal het dus niet sel zo doen, maar voor de hobbiebouwer is het wel een mooie optie)
Afgelopen twee dagen bezig geweest met stainen.
1 Heel de top zwart gestained met Talens zwarte inkt. Daarna met thinner ingevreven en de carve weer blank geschuurd.
2 Ecoline, gele oker (nr. 227) over heel de top gesmeerd en met thinner ingevreven
Het resultaat, de bekende vieze kleur die de SRV strat ook had:
http://img144.imageshack.us/img144/2...ge00131gn8.jpg
Gelukkig weet ik dat deze kleur maar een tussenfase is.
Vervolgens rode ecoline (vermilioen nr.331) over de hele body gesmeerd, laten drogen en daarna met een fijn schuurpapiertje de rode tint aan de buitenste rand van de carve verwijderd. Vervolgens die kale rand gekleurd met een lichter kleurtje geel van ecoline (pastelgeel nr 226) en daarna alles met heelfijn schurpapier en een matje gladgemaakt:
http://img132.imageshack.us/img132/2...ge00134mw8.jpg
Net een laagje blanke lak erop gezet en het resultaat: (een sunbursteffect zonder airbrush of gekleurde spuitlak)
http://img132.imageshack.us/img132/8...ge00136hf5.jpg
http://img132.imageshack.us/img132/7...ge00137yx9.jpg
had inderdaad al tijdje niks gehoord!
je bent lekker bezig, ziet er mooi uit
Ziet er mooi uit! :D
Jammer dat die foto's zo slecht zijn, ben benieuwd naar die stain :)
leuk geworden !!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoud
Ik moet echt een saan een camera gaan denken, want deze foto's zien er niet uit.
Hoe bedoel je? Ik ga verder niets stainen, dit was het.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoud
Ik volg je topic al een tijdje, tof project!
Alleen ik vind die carve niet zo heel erg mooi eigenlijk, ik dacht die maakt hij nog wel af ofzo..
verder wel een apart kleurtje! ik denk dat de kleur ,zoals je zelf al zegt, met een goede camera er toch wel ff wat beter uit komt.
Ik bedoelde dat ik benieuwd was naar het resultaat :D kwam er niet echt lekker uit lees ik :roll:Citaat:
Leuk, al had ik die top zelf gewoon ongestaind gelaten...
de carve is niet zo mijn smaak, maar die burst ziet er echt heeel mooi uit
vind het ook wel mooi dat de burst weer wat donkerder wordt aan de (hogere) rand van de body (brugkant), mooi effect geeft dat!
Heb ook lang lopen twijfelen want die top was blank ook heel erg mooiCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
Ben ook heel erg tevreden met de burst. Is de eerste keer dat ik dit doe en met ecoline is hert erg lastig werken omdat het lijkt de de volgende kleur de vorige losmaakt en compleet vermengt. Hels karwei met veel schuurwerk, maar wel erg leuk om t edoen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door madman
en het resultaat mag er echt wel zijn!Citaat:
Er zitten nu 8 lagen blanke lak op. Ik ben niet echt een held met spuitbussen en krijg vaak zakker in de lak, vandaar dat ik hele lichte spuitnevellagen aanbreng. Ik breng 4 hele dunne wazen aan per dag (20 minuten tussen de lagen) en dt werkt voor mij prima. Worden dus wel 3 keer zoveel "laklagen" ls een goeie spuiter zou doen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door madman
Kleuren beginnen er al echt uit te springen. Heb wel al een heel licht sinasappelhuidje op de lak, dus van het weekend ff met korrel 1200 de boel glad maken en nog een par laagjes aanbrengen.
Hopelijk na het weekend, bij daglicht een aantal betere foto's.
Hey G.G.
Ik vind 'm fantastisch worden!!! Schitterend!!! Dit is nu gewoon 100% zelfbouw, bestaand model als basis, dat wel, maar helemaal aangepast naar je eigen SRV-smaak (good taste!). Belangrijke beslissingen genomen: "to carve or not to carve" en een Floyd Rose erop, wie heb 't, dut het gienien (regiotaal, betekend: dit heeft niemand!!!).
En..... jawel..... de sunburst stijl zoals Stevie die ook had op z'n strat. Maar eh, krijgt deze nu ook zo'n dikke hals als je neck-through?
Resumé: maak je Divebomd met een Stevie-PRS (of zoiets?)
Ik zit hier gewoon van te genieten hoe jij je gitaar bouwt!!!
Geweldig en wel meenemen hoor de volgende Meeting!!!
Met vriendelijke groeten,
Branko
J ehebt gelijk, hier is er zeker weten maar één van. De hals wordt weer erg dik, maar iets bespeelbaarder dan de SRV. Hij gaat zeker mee naar de volgende meeting, en daar wil ik jou PRS ook zien, met die van Dieter samen. Lijkt me leuk als minda hem ook mee neemt: Vier op een rij.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oknarb180
Goed plan, ik zal er in iedergeval zijn. Ik weet niet wanneer ie weer is, maar als het nog ff duurt kan ik m'n 2 tele's ook meenemen.
mijn bedoeling is ook om iets (half) te bouwen, maarjah de plannen liggen er al veel te lang :S
Nu maar eens tijd vinden
Ik weet niet hoever ik tegen die tijd ben, maar ik neem 'm zowiezo mee!
Een gitaar die half af is, is ook leuk om voor andere bouwers te zien, toch?
Vind ik wel tenminste. Uiteraard is het streven om 'm tegen die tijd wel af te hebben.
vr.gr.
Branko
wanneer is ongeveer de volgende meeting, dan kan ik terug gaan rekenen en dan weet ik wanneer ik uiterlijk moet beginnen
Eeehh,Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B_2_the_a
1+1 = 2
2 + de atomen van Y = X²
X² / de deurknop = geen idee!!!
maar ik zorg dat ik er weer bij ben!!!!
vr.gr.
Branko
Zoals Branco zegt:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B_2_the_a
Gewoon lekker nu beginnen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oknarb180
Is het op de volgende meeting ook toegestaan niet-gitaarmaarwelorigineelzelfgebouwdeenontworpengetok keldesnaarinstrumenten met toetsen mee te nemen?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Javaca
Lijkt me wel, alles wat je bouwkennis kan verbreden lijkt me van harte welkom.
tjah
es ff wachten tot m'n salaris binnen is voordat ik hout ga halen!
deel heb ik al (telecaster neck en 2 stukjes esdoorn van 3 mm dik wat ooit bedoeld was voor een jazzbas top van een maat van me)..
nu nog blok mahonie, tools en tijd
Na 6 lagen blanke lak het sinasappelhuidje weggeschuurd (korrel 1200 nat) en weer 2 lagen aangebracht:
http://img347.imageshack.us/img347/9...ge00138nd8.jpg
Morgen weer twee lagen en dan woensdag de achterkant zwartlakken.
Hey GG :)
Klasse !
Ziet er heel sjiek uit, succes verder ,
groetjes Charlotte :lp:
Sorry voor de kwaliteit van de foto, zo in het donker is het echt belabberd.
Heb vandaag alles op zijn plek gezet en het ziet er echt helemaal te gek uit:
http://img97.imageshack.us/img97/4384/image00153dy1.jpg
Nu staat de achterkant in de zwarte lak.
ah man gaaf project! echt supercool.