En al sinds April, minstens. Je gaat hard achteruit, ouwe, we (her-)kennen je haast niet meer. :seriousf:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nocki
Printable View
En al sinds April, minstens. Je gaat hard achteruit, ouwe, we (her-)kennen je haast niet meer. :seriousf:Citaat:
Vorige week ook 2 besteld voor mijn Koch TS412SL. Gister binnen gehad en meteen geïnstalleerd. Geen problemen tegengekomen, al is twee paar handen tijdens het instaleren wel een must. Tijdens het testen alle knopen wel weer even vast gehad, maar toen die goed stonden was ik zeer tevreden over het resultaat. Vrijdag maar eens kijken hoe het op het podium uit gaat pakken.
Ik wil ze ook gaan bestellen, maar ik heb een Koch TS212. Ik ben alleen bang voor problemen tijdens het installeren, maar jij bent niets bijzonders tegengekomen?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaFonz
Ik ga vanmiddag ook een setje van 2 beamblockers halen. Die ga ik proberen in m'n Mesa 2x12, en als het bevalt haal ik er nog 4 voor m'n Bogner. Ik ben erg benieuwd of het veel verschil gaat uitmaken.
Nog even een vraagje:
Hoe heb jij de grill losgekregen Nocki? Moet dat vanaf de achterkant of is het gewoon mogelijk om hem los te klikken ofzo?Citaat:
Ik ben van plan om voor en na de installatie even een korte opname te maken (met crappy laptopmic) en dan hoop ik dat er daar ook wat verschil te horen is. Wellicht handig voor degenen die nog twijfelen, waaronder ikzelf.
Achterkant van de cab af halen.
van binnen zie je een 6tal (of meer) schroeven door het baffle board zitten. die houden het frontje op hun plaats.
als je de cab op zn front legt en je schroeft alle schroeven los kan je de cab zo van het front aftillen zonder iets per ongeluk te laten vallen.
veel succes
Een probleem met plaatsen: soms kan je de beamblocker alleen tussen de baffle en de speaker plaatsen en niet aan de voorkant van de baffle. Je krijgt dan een lek tussen de speaker en de baffle wat je geluid waarschijnlijk nadeliger beinvloedt dan de beamblocker goedmaakt.
Iemand met een simpele oplossing hiervoor?
Ik wil niet lullig doen, maar daar is al lang een topic over. En dat zou je hebben geweten als je dit hele topic had gelezen.
ja, dat beinvloed het inderdaad erg nadelig, in mijn geval werd het geluid er modderig van. gewoon zorgen dat die aan de goede kant van de baffle zit (altijd aan de voorkant)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HaTim
Haal ook nog even die lelijke sticker eraf.
Om hier nou zoveel geld aan uit te geven... werkt het niet ook om gewoon zelf een redelijk indentieke versie te maken van, ik zeg maar wat, textiel, karton etc?
20 euro veel geld?? 2 pakjes snaren kosten bijna evenveel! als je ziet hoe kort sommige mensen met hun snaren doen!
maar over je vraag: het is geprobeert, maar de werkelijkheid is dat het gewoon minder goeie oplossingen zijn. als je het hele topic had gelezen had je dat ook wel geweten :)
Pffff....sorry hoor, maar dat gezeik over 'wat zijn die dingen duur' begint echt mateloos irritant te worden. De truuk van de hoge tonen spreiding zit 'm (zoals al vaak aangegeven in het topic) in de exacte vorm én het materiaal van de dome.
Ga lekker zelf knutselen en je merkt dat het 'niet werkt' :D
Nope, niets echt bijzonders tegengekomen. Wat betreft de “problemen” met het gat tussen de baffle en het frame van de speaker na het tussenplaatsen van de Beam Blocker. De washer van de speaker ving dit erg netjes op bij mij. Even laten zetten en daarna nog wat aangedraaid en pas de problem.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lampz
Vorige week vrijdag mee op het podium gestaan. Een genot, een van de eerste keren dat ik mezelf echt lekker kon horen op het podium. Beetje jammer dat de “geluidsman” het voor de zaal net even iets anders in gedachten had…
Ho even Mitch, we hebben het wel even over ruim 10 biertjes per beamblocker, ja. ;)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitch
Als mensen denken dat ze het beter kunnnen, láát ze dan gewoon. En laat ze gewoon zelf ontdekken - achteraf natuurlijk - dat het bedenken, inkopen en maken van een alternatief in levenstijd/arbeidsuren gerekend aan extra tijd slechts een tegenwaarde heeft van pak em beet 10 x €40 = €400. Schijntje toch? :D
Na het lezen van dit topic ben ik heel nieuwsgierig geworden naar BB's. Ik heb er 6 laten maken (zelfde maatvoering met bolling, alleen volledig metaal).
2 voor mijn Line6 Vetta II - combo en de andere 4 voor mijn Vetta II Head, 4x12"cabinet.
Hieronder mijn ervaringen voor wat het waard is:
Voor de combo (huiskamervolume) in mijn oren een lichte verbetering maar niet spectaculair. Ik heb ze wel laten zitten.
Voor de 4x12" vond ik het helemaal niks. Het 'levendige' was uit mijn geluid en ik vond het geluid heel vlak en dood (en nee....niet vanwege modeling, dit om deze discussie weer te voorkomen). Ik miste het sprankelige hoog en het geluid had minder 'body' wat er zonder BB's wel in zat. Verder begon bij bepaalde noten het geluid ongewenst eerder rond te zingen/feedbacken, zelfs al met hele licht oversturing.
Daarna heb ik de bovenste 2 BB's eruitgehaald met het idee om het goede van beide te combineren. Dit was weer wat beter maar imo nog niet echt bevredigend.
Vervolgens alles er weer uit en...YES mijn vertouwde geluid weer terug!
Nogmaals dit was een experiment mijn eigengemaakte BB's. Ik weet dus niet wat echte BB's doen en of het veel uitmaakt. Mijn gevoel zegt dat de echte BB's voor mij ook geen verbetering zijn. Ik heb besloten om hier iig niet in te gaan investeren....
greetz, Ed
Kijk, heb ik toch weer iets geleerd.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ED BOB
Er bestaan dus mensen, die een los van henzelf rondwarend gevoel hebben, dat nog gevoelige oren heeft ook, en af en toe zijn (haar?) bevindingen aan het moederlichaam komt rapporteren.
echte beam blockers hebben een cone van karton, itt cones van metaal zullen deze meer geluid absorberen in plaats van afketsen, ik voorspel een behoorlijk verschil in resultaat tussen beide soorten...
Ik zal niet ontkennen dat het op een combo een grotere impact heeft dan op een 4x12, maar je 'gevoel' zegt niets, het is gewoon een kwestie van techniek. Zoals al vele malen gezegd: de bolling en het materiaal doen 't 'm.
?????????????????????Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piezo
Mitch en NegK3,
het materiaal en bolling zal idd invloed hebben alleen heb ik niet het idee dat het een dusdanige impact heeft dat dit de enorme verslechtering die ik constateerde om zal toveren in een enorme verbetering. Smaak zal hierbij uiteraard ook een rol bij spelen.
Iig heb ik door mijn ervaring er geen goed 'gevoel' bij en heb ik geen zin om hier 90 euro in te investeren en is het voor mij een afgesloten hoofdstuk.
Af en toe moet je gewoon op je 'gevoel' af gaan, lijkt mij nix mis mee....
snap je hem niet of??? ik vind hem namelijk wel behoorlijk geestig...Citaat:
maar ontopic: ik respecteer je keuze, ik heb zelf nog geen beam blocker in werking mogen horen, maar als je het niet lekker vindt werken, wie ben ik dan om te zeggen dat wel zo is?
nee niet echt....Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Negative K3 fan
mischien heb ik wel te weinig gevoel voor humor....
Het was niet kwaad bedoeld, Ed Bob. Jouw verhaal illustreert echter zo mooi een aantal dingen die in dit topic al besproken zijn: eigen alternatieven die niet blijken te werken, gevoelsmatig oordelen.Citaat:
Jij hebt dan tenmínste nog een soort proef op de som genomen, al heb je na al je moeite niet helemaal een eerlijke conclusie getrokken. Ik had je overigens van tevoren wel kunnen vertellen dat het rendement van beamblockers op een gesloten 4x12" kast het kleinst is van alle luidsprekerconfiguraties, en nog tegen de hoogste kosten ook.
De post, waarin ik alles technisch, akoestisch en financieel op een rijtje had gezet, heb ik helaas ooit gewist om de ellenlange discussies met de "ongelovigen" niet weer op scherp te zetten en ik ga het lekker niet overdoen.
Dus wees gelukkig met je oordeel, want uiteindelijk komt het natuurlijk gewoon neer op wat voor jóu wel en niet werkt, en een "goed gevoel" werkt altijd.
Ik kan me trouwens best voorstellen dat mensen geen €100,- willen besteden zonder van te voren te weten hoe het uit zal pakken. Maar hoeveel van die mensen kopen met precies diezelfde onzekerheid wèl voor meer dan €200,- aan nieuwe elementen? Alles is betrekkelijk, dat blijkt weer.
ik zou denken dat het bij 4x12s niet nodig is om alle speakers te beam-blocken, ik zou in mijn persoonlijke situaie bijvoorbeeld overwegen om alleen de onderste te blocken aangezien ik hier thuis het hoog direct voor uit de cab juist prettig vind voor de sound.
Ik zeg ook niet dat gedeeltelijk "beamblocken" verkeerd is. Dat kun je van geval tot geval beoordelen. Alleen zou ik dan niet een situatie thuis als uitgangspunt nemen voor een 4x12" beoordeling, maar een podium en bijbehorende (zaal-) akoestiek.
Een leuke proef lijkt me dan overigens om 2 beamblockers ook eens boven elkaar of "diagonaal" aan te brengen en dan te wisselen van luidsprekerparen mèt naar zònder en terug. Je moet natuurlijk wel wat rommelen met de bedrading van de kast, een wisselschakelaar aanbrengen en uiteraard je impedanties goed kiezen.
Niet alleen kun je zo mooi een A/B vergelijking doen, maar als het geluid van allebei je bevalt kun je ook de zaak permanent zo laten en dan over twee verschillende 2x12" sounds beschikken, die je met een relais kunt schakelen.
(Vergt dan natuurlijk ook wel weer een extra mic voor de PA.)
Is misschien ook wel een leuk idee voor bij een gear meeting.
Dat een 4x12" al uit zichzelf een beter spreiding heeft, had ik idd ook wel verwacht cq. kunnen weten. Alleen had ik niet verwacht dat het geluid bij mij echt slechter zou worden.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piezo
Ik ben wel blij dat ik iig zelf de proef op de som heb genomen, welliswaar met self made BB's. Ik wil zoiets dan toch, ondanks alle adviezen en zonder al te hoge kosten zelf uitproberen/ervaren (misschien eigenwijs???)
Ik moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik stiekem toch nog wel benieuwd ben naar de echte BB's. Dus wie weet...
Op Tubetown.de wordt nu dit aangeboden... Scheelt toch weer een paar knaken t.o.v. het orgineel, werking en uitvoering lijken mij het zelfde. Als ik dat 3 weken eerder had geweten... Ach ja, zo kun je wel bezig blijven he :dontgeti:
Tja... Zo gaat dat he..
Zelf gisteren ook nog 2 beamblockers bij Sander besteld en hopelijk binnen kort ook in mn 2e 2x12 Recto cab een setje dus.
Afgelopen week een aantal keer moeten spelen op het model zonder BB's en heb mezelf haast opgevreten van ellende...
Binnenkort dus 2 2x12 cabs met BB's... :-)
EDIT:
Ze zijn net binnen gekomen. niet in zo'n ontezettend grote doos als de vorige keer maar netjes in de originele verpakking zo te zien...
Vanavond lekker inbouwen! ben benieuwd! gaat vast helemaal goed komen. en dan hoor ik mezelf 100% op het podium!
Toevallig speelde ik gisteravond vrij luid thuis en het verschil van het geluid tussen de diverse afstanden vanaf de speaker kast was echt erg groot.
Het geluid ging op 3 meter vanaf de speaker opeens veel meer leven en voller klinken. heel erg leuk dus. ben benieuwd in hoeverre het geluid nu anders wordt met 4 BB's ipv 2BB's op 4 speakers....
En? Groot verschil?Citaat:
Ik zal het laten weten zodra ik het weet. het andere cabinet staat nog bij een maat thuis dus kan het nu niet horen...
op het eerste gezicht is de amp gelijk beter gaan klinken in de huiskamer...
Iemand ze al geprobeerd op een 15" speaker?
Speelt er sowieso iemand met een 15" speaker? ;)
Ik heb ze geprobeerd op mijn zelfbouw amp (zie Werkbank -> PWM amp voor modeller) en heb ze er na enige tijd proberen en spelen met de band toch weer afgehaald. Vond het uiteindelijk teveel de scherpte wegnemen. Ik houd wel van een licht aggressief randje in mijn sound, dat was wat minder met die dingen.
Ik heb Jensen Neodymium speakers en die zijn niet schel, dus hangt natuurlijk veel van je speakers af.
Ik heb die dingen over (originele Webers), echter zonder metalen strip. Interesse --> PM me.
Vandaag de Beamblocker binnen gekregen, gelijk gemonteerd maarrr.... Is het normaal dat de uiteinden zo buiten de speaker komen?
Hmmm, ik wilde hier een fotootje bij doen maar dat kan niet volgens mij. In ieder geval, ze steken aan beide kanten een halve centimeter uit. Betreffende versterker; Marshall DSL401 12" speaker met schroeven op de plaat gemonteerd.
Ja, dat klopt.
Oke, dus ik hoef me niet druk te maken over dat de speaker niet goed aan zou sluiten e.d., dingen waar ik andere mensen in het forum over hoorde klagen? Mooi.
De beamblockers zijn idd een echte upgrade van m'n Marshall kasten (met Celestion Vintage30 speakers)!!
Ze zijn misschien wel relatief duur (zeker voor 2 kasten met ieder 4 speakers), maar ik vind het toch echt de moeite waard, zowel op het podium als in het oefenhok!!
Het geluid is overal waar je gaat staan hetzelfde, de kasten spreiden veel beter, en de mastervolume kan net een tandje harder waardoor de versterker (Marshall JVM410H) beter klinkt.
Heb ze ook, tis gewoon superfijn spul.
Wel opassen met mic-en van je cab... Microfoon recht voor de strip plaatsen klinkt niet zo best! :sssh: :nervous:
2 voor de bovenste V30's van mijn 412 gezet net, super!
snelle levering ook, donderdag besteld, zaterdag in huis, maar toch voel ik me licht bekocht.
ik kan met niet voorstellen dat dat kartonnen? doompje iets doet.
en dan is dus feitelijk een stalen cirkeltje van 10 cm met 2 stripjes met gaten voldoende..
Maar, ben je nu wel of niet tevreden met het eind resultaat?
jazeker, tevreden, de kast was erg gericht en dat is hij nu veel minder.
als ik op een meter of 4 van de kast 1 meter of meer naar links of rechts stapte hoorde ik het geluid erg veranderen.
dat gebeurt nu pas bij 4 of meer meter.
twijfel nog of ik er nog 2 bij wil doen op de onderste speakers.