Da's waar, maar voor de Fractal-kwaliteit vind ik het nog meevallen.
Printable View
Wel geinig, ik heb een paar AX8 vs Headrush vs Helix filmpjes bekeken / beluisterd, en daar wasr men achteraf zegt wat wat was, had ik in die blinde tests toch veelal de voorkeur voor de helix, qua high gain. In de crunchgeluiden leek de AX8 me wel beter. Maar toch een aangename verrassing.
Iedereen zijn eigen smaak haha. Maar ik denk dat je een van de weinigen bent in deze hoor.... maar who cares ;)
Ik las in een paar reviews/vergelijkingen trouwens dat het enige dat de AX8 noemenswaardig beter doet qua sounds de cabsims betreft, en dat je door op de Helix goede IR's te importeren (zoals Ownhammer) dat verschil kunt minimaliseren.
Qua gebruik met (power)amps zouden ze elkaar helemaal weinig ontlopen.
Moet zeggen dat ik nu ook wat GAS aan het ontwikkelen ben voor een opvolger van m'n HD500x, na het zien van een review in de meest recente Gitarist is die performance mode van de LT ook prima om snel te zien wat onder welke knop zit. Maar de touchscreen interface op de Headrush lijkt me ook superfijn werken...
Dat is mijn ervaring ook inderdaad.
Ik had moeite om de amp modellen meer "realistisch" te krijgen met de stock cabsims, een collega van mij heeft de ax8 en deze klinken inderdaad out of the box beter dan de helix, maar sinds ik "goede" ir's gebruik (3sigma, ownhammer en celestion) is het echt een heel ander verhaal, het klinkt en voelt veel meer natuurlijk.
En dan is er inderdaad weinig verschil tussen al die modeling units, hoewel de fractal spullen er qua sound wel bovenuit steken.
Maar ik vind de helix dan weer wat interessanter qua effecten en bediening.
Ik denk dat het allemaal erg dicht bij elkaar in de buurt zit momenteel hoor, het is alleen de kwestie wat jij juist wil.
Desalniettemin, als je met de stock cabs wat speelt krijg je toch leuke klanken hoor. Voor mij geen IR's nodig.
Speel wat met verschillende mic's, hun afstanden en zet eens een 4 x 12 cab parallel over een 1 x 10 of 12, regel je balans tussen de twee en zet een reverb enkel op de 1 x....
Ik zeg maar wat, maar jongens, wat een mogelijkheden!
De AX8 is inderdaad behoorlijk goed en ik schat dat de kwaliteit mogelijk nog iets beter dan de Helix n.a.v. wat korte impressies die ik met de Helix heb gehad. De AX8 is heerlijk compact en over de voetschakelaars is heel goed nagedacht. Ook de PC editor is geweldig maar die heb je dan ook wel echt nodig om goede sounds te maken. Ik gebruik de AX8 voornamelijk voor in-ear oefenen waar hij ook het meest tot zijn recht komt.
Echter, ik blijf zoeken in de eindeloze mogelijkheden om een geluid precies na te maken. Zelf begin ik altijd met een kale amp als basis en zoek dan een passend cabinet en indie nodig nog een drive pedaal. Klinkt simpel maar dat is het helaas niet als je kritisch bent. Mochten forumleden nog tips hebben over een betere aanpak dan hou ik me graag aanbevolen.
Met mijn buizen amp heb ik een eigen (noem het maar signature) sound die altijd goed is en prettig speelt. Met de modeler blijft het een beetje haat/liefde want de verschillende klanken blijven bijgesteld worden. Omdat we met ons allen rechtstreeks via digitale mixer over de PA spelen blijf ik de AX8 voorlopig aanhouden omdat er ook geen goede lichtgewicht/compacte alternatieven zijn.
Vandaar dat ik me soms wel eens afvraag of er geen markt is voor een simpeler modeler die hooguit 5 amps uitbrengt maar juist focust op kwaliteit van de sound, fijn regelingen van de verschillende overdrive/distortion m.b.t. type, korreligheid etc., schakelbare power amp karakters (enigszins vergelijkbaar met de Torpedo CAB) en een universeel cabinet emulator (met een speciale frequentieband equalizer). Een beetje "less is more" principe i.p.v. alles te willen modeleren terwijl de gemiddelde gitarist tijdens een optreden toch vaak teruggrijpt naar een paar classic sounds.
Nou, ik heb me dit ook al vaker afgevraagd, en aangezien ik verre van revolutionair ben, kan het niet anders als dat er meer mensen zijn die dit wel zien zitten.
Geen fx, alleen preamp, poweramp en cab modelling, kwalitatief goed, en prijstechnisch ook een beetje gunstig.
Lijkt me wel wat, qua functionaliteit niet veel meer dan bv de atomic ampli-firebox.
Ik zou bijna een crowd funding campagne willen starten en dan bijv. Max van VR vragen voor een goed analoog pre-FX en een digitaal post FX ontwerp dat in een floor-versie past. Lex Bos erbij voor de buizen dynamiek en je hebt een 100% analoge modeler...
Laat ik ze nou beiden goed kennen (beter wordt het niet ;-)
Hmm....ik vraag me af of dat analoge dinges nodig is.
Toevallig straks wat axe fx 3 filmpjes bekeken; dat begint toch wel héél goed te worden; misschien heeft analoog toch zijn langste tijd gehad...
Je zou eigenlijk geen consessies op analoog gebied moeten doen. De pre-fx van VR zijn dusdanig goed dat ze iedere pedal-minded gitarist in een A/B test direct over de streep trekken. De post-FX van VR zijn gebaseerd op Lexicon reverbs en TC delays en ook het overdrive/distortion PCB board van VR (Ex-versie) is al erg goed.
Dat zou perfect passen bij een pre-amp modeling waarbij ik denk aan het Egnater concept (Twin/Tweed Deluxe, Vox, Marshall JTM/JCM en Mesa).
I.c.m. een goed power-amp model en speaker emulator (multi-band equaliser) en mic. model zou het een mooi eindresultaat moeten kunnen opleveren...
Op het moment dat ik het verschil niet meer hoor, maakt het mij niet uit of het analoog of digitaal is.
VR's effecten zijn zeer goed (op de distortion op de niet-EX versie na dan), maar digitale concurrentie ligt op de loer; kwestie van tijd.
Zeker als je bedenkt dat -in ieder geval in mijn geval- de VR PedalPro een bítch is om in je systeem te integreren.
Dat ben ik zeker met je eens en het zou geen digital vs. analoog discussie moeten worden. Maar, feit is wel dat het VR systeem qua pre-FX echt factoren beter klinkt dan alles wat er momenteel op de markt is en momenteel uitgebreid wordt met een distortion/overdrive board en een digitaal Lexicon/TC digitale post-FX board ingemixed...
Stel je voor dat je deze meest essentiele effecten in een floor board zou vangen i.c.m. een goede analoge pre-power amp/speaker/mic model dan ben je er toch?
Goed initiatief!
Doe er een echt werkelijke dynamische speaker/cabinet nabootser bij en dan gaat dit echt groots worden.
Klinken (geluid) doet het inmiddels wel. De echte uitdaging is hoe de snaren onder de vingers voelen. Dat ga je niet redden met 1 lullig EQ IR-plekje terwijl er in het echie miljoenen tegelijk van zijn die ook nog eens per freguentie varieren. Als je deze berg “levende” variabelen weet te vatten heb je mijn aandacht weer.
Beetje OT in het helix topic, maar toch effe....
De EX versie heeft deze digitale fx en de distortion, toch?
Hoe werkt dat nu met de 4CM? Alle analoge effecten vóór de preamp en het digitale spul na de preamp?
Edit: laat maar, al gevonden in de handleiding; chorus, flanger en delay worden ook als post fx beschouwd :)
Klopt helemaal hoor, je komt zonder ir's evengoed op de sounds die je nodig hebt (YouTube kanaal van Jason Sadites is erg handig voor tips met enkel de stock cabs), maar ik vind het met de ir's dan weer net wat beter klinken, en vaak ook met een ir's samen met een stock cab.
Maar het is ook zoals je zegt, wat een mogelijkheden!!! Ik snap best dat er sommigen zijn die een beetje verloren lopen in alle menu's en parameters, zeker degenen die voor het eerst met modeling werken, ik kan me voorstellen dat dit met de spullen van fractal nog erger is. Maar aan de andere kant ben je er best vlug mee weg vind ik.
In de vergelijking met de AX8 vind ik de fractal qua sound inderdaad wat beter klinken, maar zo erg groot vind ik het verschil niet eerlijk gezegd, en ik vind de helix dan weer wat beter in gebruiksgemak en effecten en schakelmogelijkheden.
Ik moet er misschien bijzeggen dat ik ook niet probeer om bepaalde versterkers echt na te bootsen, ik zoek gewoon een paar sounds die voor mij werken en of die dan echt op een bepaalde versterker lijken maakt me niet zo erg veel uit.
Daar zijn de modelers ook niet echt voor ontworpen, ze bootsen meer een amp na die met een micro naar de pa is doorgelust, dus als je vergelijkt met amps zou je eigenlijk moeten vergelijken met een amp die over de pa is gegaan in plaats van een gewone amp.
Maar ja, ik denk dat het zo een beetje een eeuwige discussie zal blijven tussen amps en modeling, ik gebruik momenteel beide en ik vind beide even leuk om te gebruiken.
Zo net maar een Thon Case gekocht speciaal voor de Helix LT. bij Thomann voor 139
Ik heb hem voor de floor, die is perfect!
Goed om te horen. Dank voor de feedback!
Op de mijne blijft hij staan op de bodemplaat. Hij past ‘snug’ in het foam. Achter de helix is ruimte voor wat kabels, maar dat is net genoeg voor de voedingskabel, en 2 jackkabels.
Precies, de koffer werkt als een stolpcase. Er zit geen scharnier in waardoor de deksel open klapt, maar je haalt de hele deksel er af. Wel eerst de koffer plat leggen ;)
Maar wat heeft dat voor zin als je de kabels niet passen? Hmmm....
In gesloten toestand uiteraard. Het zal zich uitwijzen als hij er is.
Hij is er. Hij is perfect. Zondag gelijk gebruiken live hehe
Gaat je helix een stuk beter van klinken.
Zijn er hier mensen die de Helix 1 op 1 vergeleken hebben met de Headrush eigenlijk?
Ik was een beetje aan het kijken of headrush of helix iets voor me is voor stil thuis spelen; doe ik nu vooral via pc, maar heb gewoon niet altijd zin om achter de pc te zitten met gitaarspelen.
Tot nu toe lijkt het er mij op dat de units best aan elkaar gewaagd zijn; de een lijkt zo uit de doos wat beter te zijn met geluid A, de ander met geluid B, maar je hoort en ziet nigal wat minder headrush dan helix...zal een reden voor zijn?
Ik heb de headrush met de helix vergeleken.
Op gebied van amps zijn ze best aan elkaar gewaagd, de headrush klinkt wat "droger" imo, maar niet beter of slechter dan de helix, ik moet er misschien wel bij vermelden dat ik altijd met aangekochte ir's van 3sigma en ownhammer werk. Op dit gebied zijn ze echt erg vergelijkbaar.
Op gebied van effecten heeft de helix veel meer in huis dan de headrush en heb je ook meer tweak mogelijkheden. De headrush is meer basic op dat punt, maar hetgeen erin zit is zondermeer goed.
Op gebruiksgemak en mogelijkheden is de helix echt wel de grote winnaar, de aansluitinging, switching systeem gaan echt veel verder dan de headrush.
Voor mij was de helix de winnaar omdat ik graag veel mogelijkheden heb voor al de verschillende projecten die ik doe.
Maar de headrush is zeker geen slechte keuze "soundwise" dan.
De headrush kan je zo'n beetje vergelijken met de 11rack van vroeger (dacht zelfs dat het hetzelfde team achter de 11rack is).
Minder ampmodellen en effecten maar wel erg goede kwaliteit.
Echter één van de redenen dat ik voor de helix ben gegaan was de ronduit belabberde support van de 11rack destijds, als dit zich voortzet met de headrush dan vrees ik dat die er simpelweg niet gaat zijn. Maar over de headrush support kan ik me niet uitspreken.
Ah, goed om te weten, thanks!
Headrush klinkt best goed en is ook heel handig omwille van z'n touch screen, maar als ik me niet vergis heeft de Helix buiten het oneindig meer routingsmogelijkheden vooral ook meer dsp ter beschikking, wat wil zeggen dat je gewoon meer effecten/amps in je signaalpad kan zetten. Kan wel eens handig zijn.
Als je het zo optelt is het qua specs bijna een no-brainer, als je ziet dat de headrush duurder is dan de helix LT.
Voor degenen die er interesse voor hebben, hier is een link naar een gratis ir-pack van Allure.
https://be.line6.com/allure/
Ik vind ze persoonlijk niet slecht, vooral voor cleane sounds dan, voor drive sounds vind ik ze iets minder geschikt.
Maar ze zijn gratis dus altijd wel de moeite om eens te proberen denk ik.
Zo die Line6 amp model Badonk is lekker hoor. Een eigen model, dus niet op een bestaande amp gebaseerd, prima soundje voor high gain.
Nu bezig met 4 snapshots onder en 4 stompboxes boven. Iemand anders ook op die manier bezig?
ik heb een Helix FX (de alleen effecten variant) gekocht en na een paar maanden mijn bevindingen:
ik had nooit gedacht ooit een bijna alles in 1 effecten bak te kopen want ik vind pedaaltjes erg leuk en speel graag op mijn versterker (een hele oude AC30) maar er begon toch iets te jeuken: de meeste pedalen hebben maar 1 stand ondanks dat er meer goede geluiden inzitten. dus een gemis aan presets. en ik speel wel eens in meer bands en projectjes en dan zit je weer aan alle knoppen te draaien voor een ander geluid. ik had al ooit een hele goede aanschaf gedaan met een Zoom MG-50: altijd een leuk effect te vinden en in combinatie met een pedal switcher heel handig in het gebruik. nu leken mij de effect processors met amp modeling enzo onhandig op het podium omdat je niet makkelijk voor al je presets het volume, of de gain, of de delay, of de tone kan instellen. maar de Helix FX leek mij de oplossing voor te veel pdalen en te weinig presets:
ik heb mijn OCD in de 1e loop, gebruik ik voor de meeste geluiden. een boost in de 2e loop voor het solo volume. en een always on delay na de FX. en verder boost ik de OCD met een drive uit de FX als ik meer gain nodig heb. en alle leuke effecten en andere delays/galm komen uit de FX. en dat werkt uitstekend! maximaal flexibel, de FX is de pedal switcher en effectenbak. de externe pedalen gebruik ik in bijna alle presets en zijn dus makkelijk en snel instelbaar. en mijn pedal board half zo groot en de helft lichter.
hoe bevalt de Helix FX: de bediening is geniaal eenvoudig en super doordacht. programmeren gaat heel snel en makkelijk. de effecten klinken goed, de variatie in effecten is wat mager. er zitten redelijk wat dubbele tussen. de Zoom heeft voor mijn gevoel meer en andere effecten. ook de drives in de Helix klinken verrassend goed, de fuzzen wat minder. alles is makkelijk editbaar, sommige effecten heel uitgebreid, sommig lekker eenvoudig.
een nadeel: de effect loops hebben veel ruis en dat maakt ze meteen ongeschikt voor high gain pedalen. en dit vind ik wel een misser want maakt hem op een bepaald vlak toch onbruikbaar. nu gebruik ik niet zoveel gain maar twee pedaaltjes stapelen in een loop lukt dus niet.
dus qua flexibiliteit, gebruiksgemak en effecten super. het gebruik van de effectloops vind ik twijfelachtig.. maar: de grote plus, geen GAS meer voor nieuwe of andere pedalen!
Goed om te horen :) Zeg, als je de 4 snapshots 4 presets mode doet, krijg je dan die vier snapshots per present? Dus als ik preset 1A selecteer kies ik met de 4 pedalen boven (Of onder) 4 snapshots van preset 1A, staat preset 1B geselecteerd kies ik met de 4 pedalen boven (Of onder) 4 snapshots van preset 1B? Dat zou me pas écht vet lijken!!