Dat klinkt als een verhaal wat je moet delen!
Printable View
Als je mij zou willen helpen met afstellen zou dat geweldig zijn!
Is er iemand die uit de buurt van Nieuw-Vennep komt die mij zou kunnen helpen met m'n akoestische gitaar? (kleine reparaties)
Is dit nog actief?
Ik dacht (en denk) dat dat vooral kwam omdat het écht gratis moest geschieden, dus puur uit altruïsme. Niet dat dat verkeerd is, maar dan krijg je onvermijdelijk gevallen waarbij de balans tussen "de te investeren moeite" en "de dankbaarheid achteraf" volledig zoek was. Ik ben geen luthier, hooguit "een beetje handig met schroevendraaier & soldeerbout", en ik stond er ook voor open om me ten dienste te stellen voor de gemeenschap, maar dan mocht daar voor mij ook wel een kleinigheidje tegenover staan, en dat hoefde niet eens monetair te zijn (kratje bier bvb). Voor niets gaat de zon op, en ik wil ook geen mensen die het beroepshalve wind uit de zeilen te nemen doordat ik flagrant onder hun prijs kan gaan.
Hmm bummer. Leek mij well een leuke manier om in contact te komen met medegitaristen en misschien nog wat te leren (waarschijnlijk kansloos in mijn geval :P )
Is het ook, maar je gaat geheid ook mensen hebben die met een halve gitaar komen, en doodleuk zeggen: "ja, ik wil daar drie pickups in, een bedrading van de Apollo 11, en naar de frets moet er ook gekeken worden, er mankeren er vijf... Ohja, en de tuners passen niet echt in de gaten... en er mist een zadel van mijn brug. kthxbai"
Precies, Mr. F. slaat de spijker op zijn kop. Zoals altijd.
Je ziet snel genoeg of het een beginnersvraag is. Actie, trussrod, veren rammelen.
Dat soort van dingen. Door ze te laten zien hoe je het aanpakt, kunnen ze het de volgende keer zelf.
Voor 'kleine renovaties' ontbreekt het mij de tijd en de puf. Dan is het een portemonnee gestuurde vraag. Daar ben ik niet voor.
Ook het gegeven dat dit systeem aan de gitaar is gehangen is een beetje vreemd. Ik heb relatief veel jonge bassisten over de vloer gehad die vroegen of het aanbod ook geldt voor een bas. Die onduidelijkheid zou niet moeten gebeuren.
Over de jaren zie je dat het aantal vragen om hulp sterk is afgenomen.
Ik vraag mij af waar ik mij moet afmelden.
Afijn, dat is van later zorg.
Vriendelijke groet, Gus
Ik heb zelf enorm veel vraag naar pedaal kennis in de buurt, het stapelt zich maar op. Ik woon in Amsterdam maar geen idee wie in de buurt daar slim in is. Voor amps geldt hetzelfde (maar met die stapel ben ik naar Frans gegaan, dat is 4 keer op en neer naar Den Haag maar dat loont de moeite voor 3 amps)
Voor niks gaat de zon op, fair enough. Ik doe zelf zoveel desing klusje voor jan en alleman, flyertje hier, cd'tje daar, die anders niet bij een design bureau terecht komen. Ik zie dat ook een beetje als je taak, beetje maar. Dat kost toch veel tijd en ik begin niet over geld maar als de ander daar ook niet over begint is het ook de laatste keer geweest, zo werkt dat dan ook wel weer.
Maar goed Barend heeft geen tijd meer voor reparaties en Bernarduur woont volgens mij een eind weg dus die stapel wordt maar hoger en hoger (beetje melodrama erbij)
Even geen zin om alle pagina's door te lezen. Zijn er mensen in de omgeving van Amsterdam die écht goed zijn in superstrats, liefst Ibanezen, met Floyd Rose tremolo systemen? Die weten wat nodig is voor het snellere en veeleisende metal werk? Die dus een gitaar toonzuiver kunnen afstellen, met een lage actie edoch géén fret buzz, niet té laag en mooi over de radius verdeeld etcetera? Die rustig durven beweren "zo'n afstelbeurt bij een muziekzaak in Mokum, dat kan ik beter"? Uiteraard hoeft eeuwige dankbaarheid en een schier oneindige stroom met doorverwezen metalheads niet de enige vorm van beloning te zijn. Bier, snaren, inside tips inzake de aandelenhandel, roep maar wat, en anders ben ik zelf wel creatief met een tegenprestatie.
Orpheo is volgens mij wel erg handig met Floyd Rose tremelo's.
Is dat zo Orpheo?
Gewoon uit nieuwsgierigheid, leeft dit initiatief nog?
In a way zeker, Plant van dit forum heeft onlangs mijn Memoryman Deluxe gefixt.
Yip
Nico Verduin heeft recent mijn Mesa F50 gefinetuned.
Fijn dat dit nog leeft. Ik heb op mijn oude dag de gitaar als hobby ontdekt. Ik ben in maart van niets en zonder veel kennis uit losse onderdelen een imitatie fender strat gaan bouwen. Cosmetisch werk en het soldeer werk zelf gedaan. Alles werkt maar hij klinkt wat iel. Ik heb als noob en beginner geen of nauwelijks kennis van afstellen.... Inmiddels al een paar hoge e snaren als schilderij hanger in gebruik. Is er iemand omgeving Emmen die mij wil helpen leren afstemmen en de fouten ontdekken in het eigen bouwsel?
Natuurlijk bereid tot een tegenprestatie of een lekker flesje wijn of zo.
Mocht er niemand uit de omgeving Emmen zijn....ook hier kun je best wat informatie vinden/krijgen.
Alvast een voorschot vwb je sound: wat is de afstand van de (polepieces van) de elementen tot aan de snaren (snaren ingedrukt op laatste fret)?
Lomp gezegd (afhankelijk van veel factoren waaronder smaak) zou je ergens rond de 2-3mm uitkomen normaal gesproken. Is bij jou de afstand veel groter, dan is dat een mogelijke verklaring voor een iel geluid.
Mocht je heel veel hoog hebben, wat ook een omschrijving van iel kan zijn, 500k potmeters in combinatie met enkelspoelselementen toevallig?
Is die iele klank op alle standen? Of is dat alleen in de combi-standen 2 en 4 of een van die 2?
Dan zou het weleens een faseprobleem kunnen zijn bij het samen schakelen van 2 elementen en dan moet je afhankelijk van waar het iel klinkt een element ompolen (draadjes omdraaien of een magneet omdraaien, maar dat laatste is praktisch lastiger).
Hoi,
Dank voor je reactie. Ik kan dat niet zo goed beoordelen. Ik hoor wel verschil in toon als ik de standenschakelaar om zet. Het lijkt echter dat het geluid over het hele spectrum wat minder is dan de fabriek gitaar die ik heb. Vandaar de vraag om hulp bij het determineren van de problemen om tot de oorzaak van het of de problemen te komen. De volgende stap zou zijn om de problemen te herkennen en met hulp van een forumlid met meer deskundigheid deze op te lossen. Zodat het een gitaar kan worden om les mee te gaan nemen. Dat les nemen moet wel gaan gebeuren.
Hierbij dan,.. ik kan uitstekend afstellen, kleine problemen oplossen, pickups en/of potmeters vervangen. Heb veel ervaring.
Woon in IJsselstein.
Iedereen die hulp nodig heeft, kan bij mij terecht.
Heb een bankje in mijn werkkamertje waar je onder genot van een biertje erop kunt wachten.
Zelfde geldt voor mij, ik woon in wittevrouwen utrecht :)
Heeft iemand toevallig een Stewmac Gripper wrench 1/8" te leen om een ietwat gare truss nut van een Fender Am. Std. Telecaster te verstellen?
Hals heeft nu een te grote upbow en dus te hoge actie.
Grtz Iwan
Ludeco - Gitaar Service
Oosterhesselen (Drenthe)
Geen herfretten of spuitwerk.
Nog iemand in de buurt van breda die kan afstellen? (intonatie en action afstellen, en misschien een heel klein beetje fret werk maar daar ben ik niet zeker van)
ik heb een Ibanez en een Epiphone die wel een opknap beurt kunnen gebruiken.
het liefst iemand die ook een beetje kan uitleggen wat er gebeurt zodat ik er ook van kan leren, maar ook geen probleem als je het liever in de rust van je eigen huis/gitaar werkplek wil doen!
Ik ben bang dat mijn oudste gitaar toch naar Patrick Koopmans toe moet. Misschien die zgn knife edges vervangen. Of misschien moet wel de hele tremolo vervangen worden. Mag ook wel na 15 jaar trouwe dienst. Balen dat ik geen gitaar technicus wat dichter bij ken die ik vertrouw met deze klus
Is Hilversum te ver weg?
Dank en zeker niet te ver weg, maar durf t niet aan. Heb echt iets van 10 tot 15 technici gehad, allemaal van oke tot ronduit slecht. Ik heb nu een wizzkid nodig, zeker voor tremolo. En als ie door Vai wordt uitgekozen... En ik heb één keer wat laten doen door hem en dat was idd echt zo goed als men over hem praat. Ik neem gen risico door weer een ander te proberen
Misschien eerst ’n gesprekje vooraf....
’t Is maar een idee. Maar je moet er inderdaad vooraf een goed gevoel bij hebben.
Wat is er aan de hand met je tremolo dan, Fusion?
Patrick Koopman is sowieso een goede keuze; er zijn ongetwijfeld ook andere figuren die dat kunnen, maar je hoeft er ook weer niet heel vaak heen, dus een keer een ritje hoeft het niet van af te hangen, zeker als je er een goed gevoel bij hebt.
Gitaarhulp.nl is inmiddels offline.....
Enfin ik zit met een Ibanez RG320 die z'n brugklauw nu voor de 2e keer heeft uitgekotst (al een tijdje geleden maar ik wil iets voor drop C en die gitaar doet nu toch geen fuck).
Zit Gun nog steeds in Haarlem, of iemand anders in de buurt van Haarlem? Steef Stevens is van de aardbodem verdwenen voor mij.
Volgens mij zit Gun tegenwoordig in Zeeland.
https://www.guitarchopshop.com is een goed adres, maar die zit in Den Haag.
Als je met uitkotsen van de tremklauw bedoelt dat de houtschroeven uit de body komen is dat makkelijk zelf met sateprikkers op te lossen.
ik heb toen 2 deuvels op maat geschuurd & die er in gelijmd met houtlijm, vervolgens nieuwe gaten geboord met een lange 2mm boor uit mn hoofd, bitje speciaal gekocht bij een speciaalzaak.
Anyway dat heeft het zo'n 15 maanden uitgehouden, dus ik vind het nu goed geweest :seriousf:
Hij heeft m destijds kunnen fixen, maar gaf al aan dat ie niet wist hoe lang t zou stand houden, want de tremolo was ook al 15 of 20 jaar oud oid. En idd ongeveer een jaar later was t weer mis. Hij gaf aan dat ik ie de tremolo kon vervangen, maar gezien t ook een gitaar is die ik gebruik om guitar synths en synthesizers aan te sturen, heb ik gevraag m te laten blokkeren. Dus. Einde verhaal ;)