Super dat het in 1 keer raak is , datis ook een grote wens van mij. Top.
Printable View
Super dat het in 1 keer raak is , datis ook een grote wens van mij. Top.
Niet helemaal in 1 keer raak. Eerst hoorde ik hemelaam niets, behalve tikken tegen de roosters van buis 2 en 3. Kwam er snel achter dat ik vergeten was bbij V1 de twee anodeweerstanden aan de hoogspanning vast te zetten. Verder geen problemen tegen gekomen.
1 aandachtspuntje. Beide brightcaps geven nogal wat brom. Ga de draden vanaf de potmeter vervangen door ommantelde draden en deze aan 1 kant aarden net als de input. Hoop dat dat de oplossing kan zijn.
het scheelt dat ik alles 100 nagekeken heb en mijn layout heel logisch heb gemaakt, dat zal een hoop problemen hebbem voorkomen.
Kortom, je bent gedisciplineerd te werk gegaan. En hij gaat dus ook nog loeihard. Petje af voor het begrijpen van de theorie van Nico! De beloning is niet mals met het kabaal.
Switch zit bijna tegen de potmeter aan, maar de draden ernaartoe kunnen korter gemaakt worden. Helpt twisten nog wat in dit geval?
Oké, gaan we doen.
maar ehhhh ik begrijp dat de 2013 Larsje Award niet meer naar mij toe kan dit jaar?
Neen, dat ding hoort te brommen als een malle:D.
Maar eerlijk is eerlijk: volgens mij had Larsje een veel lastiger bouwproject als ik het me goed herinner.
Negative.....ging om uitgekauwd bouwpakket. Ook daar kun je soms de gekste dingen tegenkomen schijnt het zoals in spiegelbeeld een buisvoet aansluiten. Typisch een beginnersfout. Bij jouw zie je dan gelijk het voordeel als je in het diepe stapt en alles van begin af zelf moet uitzoeken. Je leert bv (en wij ook) welke gelijkrichter je moet toepassen en vooral wat je moet laten. Ik zeg zo vaak dat je van een bouwpakket alleen leert solderen en met een beetje geluk proef je een keer wat hoge spanning is, dat dan weer wel natuurlijk.
Zoiets als "maak het verhaaltje zelf af en kleur de plaatjes" :cheerup:
en TR, as always, hulde! ben benieuwd..
Nu een paar uurtjes kunnen spelen op dat geval. Heerlijk! Stratocaster, halsemelent, tonepot stukkie dicht en je hebt gelijk een John Mayer achtig geluid, wat me doet denken. Aan Slow Dancing in a Burning Room. Brightcapje trekt het geluid helemaal open!
Op mijn boardje de kathodeweerstand van V1a (100k) overbrugd en dat levert een lekkere boost op. Ik denk dat ik daar maar ergens een schakelaartje voor ga monteren.
De 100k is niet je kathodeweerstand en daar hoort ook een schakelaar. De 100k weerstand is tegen het ploppen als je de schakelaar zou gebruiken. Wat je met de schakelaar doet is de condensator van 47uF parallel aan de werkelijke kathodeweerstand (1k5) schakelen. Je killed daarmee de tegenkoppeling en boost dan niet alleen mid/hoog maar het hele frequentiegebied.
Dan moet ik de boel weer ff open maken om te kijken wat ik gedaan heb. De 100K potmeter die ik er extra bij gezet heb zit op V1b, die zit aan de tegenkoppeling vast. Die 100K weerstand die ik overbrugd heb zit paralel aan de kathode weerstand (je hebt gelijk) van V1a. Door die te overbruggen zet je inderdaad de condensator paralel aan de kathode weerstand (stond ie natuurlijk al, maar dan met die weerstand er achter die vele malen groter is dan de kathodeweerstand (100k vs 1.5k)
Ho ff, ik bedoel niet DE tegenkoppeling. Er zijn meerdere vormen van tegenkoppeling en de kathodeweerstand is er één van. Elke trap heeft zo'n vorm van tegenkoppeling en die kun je naar behoefte uitschakelen door het signaaldeel kort te sluiten. Er valt dan nog alleen een DC deel over de kathodeweerstand. Nadeel is wel dat de betreffende versterkertrap van karakter veranderd. De karateristiek wordt minder "recht" waardoor de niet lineaire vervorming toeneemt. Kwestie van smaak.
Lees nu net je post, nadat ik alles open gemaakt had, gecontroleerd had en al zag dat het klopte. Weer wat geleerd over tegenkoppeling. Dacht dat het altijd om negatieve feedback ging. Niet dus!
Ach, opemaken is in zekere zin ook leerzaam :)
Als de versterker net wat te donker klinkt? Koppelcap op V1b wat van waarde verlagen en als dat niet genoeg resultaat heeft dan die van v1a verlagen? Is nu een .22, misschien .1 van maken? Of praat ik nu onzin?
Edit: 22nf Orange drop gaat het om. Die verlagen?
Zeker geen onzin maar niet de juiste plaats. Als je met koppelcaps gaat rommelen kun je dat beter doen op een plaats waar de load achter de cap kleiner is, dat geeft meer effect en je voorkomt invloed op de toonregeling. Je kan gaan rommelen met kleinere waarden van C11 maar ik zie nog wel meer mogelijkheden. Als je C15 (C16) zou verkleinen naar zeg maar 1uF dan denk ik dat je daar blijer van wordt.
Toonregeling heb ik niet meer, die is uit het schema geschrapt, maar ik kan wel kleinere waarde elkootjes plaatsten bij c15 en c16 en kijken wat dat doet.
Net C15 en C16 vervangen door 22 uf (1 uf had ik niet liggen) had alleen de 350v versie van 22 uf, dus flinke jongens. Qua hoog merk ik niet heel veel verschil. Het geluid lijkt gek genoeg wel een heel stuk voller, maar blijft wel even donker. Vreemd. Van het weekend maar ff een setje 1 uf elkos kopen.
Anders neem je ze nog kleiner, 470nF soms wel in huis?
Nope. Moeten elko's zijn. Heb wel 50 jaar oude 4 ufjes uit een oude buizenradio, maar die vertrouw ik niet.
Oke, dan kan ik helemaal los gaan.
Net op het boardje naast de 47uf caps ook twee 1uf caps gezet. Met een schakelaartje op het boardje kon ik mooi testen bij het openliggende chassis. Wat een mooi verschil, hoewel ik de toename van het hoog minimaal vind is er wel een schitterende boost.
waarom zit er op fabrieksversterkers nooit een schakelaar die wisselt tussen deze caps aan de kathode? Het is echt een geniale boost van het signaal met een iets ander karakter.
Wil je meer effect verklein dan de caps. bv 22nF.
Je krijgt er geen hoog bij hoor, dat is een misvatting. Je verminderd laag en een beetje mid waardoor het lijkt als of je meer hoog hebt. In feite leg je de verhouding een beetje scheef ten gunste van het hoog. Het kost je dus wel een beetje gain.
Dat van die gain was me inderdaad wel opgevallen. Het lijkt opeens een hele andere versterker. Ik denk dat ik ff uitgemod ben. Wil nog een probleem aanpakken: de hoge brom, met name bij de brightcaps. Het valt me op dat wanneer ik schakelaars of andere metale delen aanraak het ineens minimaal is. Er zit dus ergens een probleem in de aarding lijkt me.
post ff een paar nieuwe foto's van de binnenkant voordat ik 20 pagina's af moet speuren
Kan ik vanavond wel ff doen Nico, ook een foto van het getekende schema en de layout?
Nope,
Close ups van de binnenkant. Schema geloof ik wel.
Oké, maar het schema is niet meer het ampmaker schema en ook niet meer geheel van de champ, maar jij wil waarschijnlijk kijken waar die brom vandaan komt
yep........