Mooi setje beitels Grizz.
Die setting met die blokjes is een handige methode. Die ga ik onthouden :ok:
Printable View
Mooi setje beitels Grizz.
Die setting met die blokjes is een handige methode. Die ga ik onthouden :ok:
Ik zag het ook in een boek en vond het slim. Je gebruikt een paar stukjes van het zelfde stukje hout van de versteviging onder de brug.
Dat plak je op een bankschroefje. Dan klem je de bracing tegen een recht plankje met 2 klemmetjes aan het uiteinde en laat het geheel zakken op de 4 blokjes. Zo heeft de opening die je uit beitelt altijd de zelfde diepte als van die versteviging.
Volgend filmpje van de vorderingen.
http://www.youtube.com/watch?v=RmwxrW3Mt9E
Vraagje,
In het boek wat ik heb staat een tekening van de donut voor onder de soundhole en de patches voor onder het fingerboard.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-..._194806-X2.jpg
Het is op de foto slecht te zien, maar de nerf van deze patches loopt gelijk met de nerf van de top zelf.
Gevoelsmatig zou ik voor meer sterkte de nerf van deze patches juist haaks op de nerf van de top verlijmen?
Bogdanovich zal het zeker beter weten dan ik, maar hij praat er niet over, het staat alleen zo te zien op de foto.
Is het voor deze patches erg belangrijk hoe ze verlijmd worden?
Het stukje dat ik heb liggen is namelijk net te smal als ik het in de lengte richting moet gebruiken.
Dwars is het groot genoeg.
Ik heb me daar ook over zitten verbazen. De redenering waar ik op ben gekomen is als volgt: Omdat de zangbalken vrij dicht bij het rozet zitten, is de kans op barsten daar erg klein. Door ook deze ring dwars op de nerf te zetten wordt de ruimte voor trillingen verder beperkt. Door het te maken zoals in het boek staat, zorg je wel voor een dikkere ruimte laag rond het rozet zodat deze wel stevig is, maar zo min mogelijk het trillen beperkt.
Zo'n patch onder de toets heb ik nog nooit gedaan.
Mijn idee: dwars op de draad van het klankblad: spar en ebben hebben een andere krimp coëfficiënt, waardoor er altijd barsten ontstaan in het klankblad, naast de toets. Door eronder dwars een versteviging te lijmen (dat klein balkje is al een goede start) verstevig je heel die zone.
Trouwens het enige deel van het klankblad, dat echt van belang is om trillingen voort te brengen bij een klassieke gitaar, is na de balk onder de rozette, waar de waaier bebalking zit.
2 stukken hout in de zelfde richting op elkaar lijmen zorgt altijd voor een kromming: ik heb al veel holle toetsen gezien, blijkbaar komt dat omdat ebben meer krimpt dan mahonie / loofhout ceder.
s.
Bedankt voor de snelle reactie mannen.
Stijn, ik kan me helemaal vinden in je uitleg.
Je spreekt uit ervaring en ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat met dat krimpen en het lijmen van 2 stuken hout in de zelfde richting.
Ik wijzig koers en doe het haaks :ok:.
Hopsa, ik kan vanavond weer verder.
Ik heb bij mijn nylon experiment ook dit boek er bij gehouden, al heb ik het lang niet overal alles letterlijk opgevolgd. Het rondje om het klankgat heb ik er volgens mij ook dwars op gezet. (Op mijn foto's is het niet meer goed te zien, maar even vlug vingerend voelt het wel zo...)
Het doosje is aan 1 kant dicht.
Wat een mega goed gevoel geeft dat.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-..._160821-XL.jpg
Natuurlijk moet er nog een hoop gebeuren, achterkant erop, Bindings, (Purfling? weet ik nog niet), toets erop, hals afwerken etc.
Maar het begint op een gitaar te lijken;)
whooo, nice !
s.
Altijd leuk, zo'n najaar zonnetje :)
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-..._095102-XL.jpg
Multi inzetbaar: Je kunt hem ook nog als schemerlamp gebruiken! :D
Hmm, dat zou zo maar kunnen.
Het lijkt wel alsof het allemaal goed gaat, maar er gaat eigenlijk ook een heleboel niet goed.
Echt een leerproces. (dat kan eindigen als iets moois om naar te kijken)
Vraagje:
sealen jullie de gehele binnenkant?
In het boek van Bogdanovich zie ik dat hij wel de binnenzijde van de top geheel sealt met shellac, maar vreemd genoeg doet hij dat met de bodem niet.
Daar gooit hij alleen een laagje over de bracings om het mooi te laten lijken??
Het sealen van de gitaar ben ik alleen nog maar bij Bodganovish tegen gekomen. Ik ben zelf nog geen gitaren tegen gekomen die gesealed zijn aan de binnenkant. Nut en noodzaak weet ik niet. Het plaatje van de gitaar in de zon is erg mooi.
Niets menselijks is ons vreemd. Ik denk dat we allemaal fouten maken.
Het mooie van het leerproces is dat we die fouten de volgende keer (hopelijk) niet weer maken.
Ik weet dat de gitaren die ik bouw niet perfect zijn. Ik hoop wel dat iedere volgende weer iets beter wordt. Gelukkig is het alleen maar een schitterende hobby en geen wedstrijd ;)
Ik heb eens een tijdje op forums over de hele wereld zitten lezen.
Bogdanovich is bij lange na niet de enige.
Een aanzienlijk aantal oude gerenommeerde Spaanse gitaarbouwers deed het ook (een dun laag schellak aan de binnenzijde)
En tevens een groeiend aantal moderne bouwers. Waarom? ik weet er niet genoeg van om die vraag te beantwoorden.
Wat ik er van begrijp, zijn voornamelijk restaurateurs tegen het coaten van de binnenzijde.
Voornaamste reden is dat de restauratie van scheuren wordt bemoeilijkt, omdat de lijm niet houdt op de lak.
Tevens is een veel gehoord argument dat men het vroeger niet deed, dus kan men nu ook zonder.
Ook veel viool bouwers deden het al eeuwen geleden en kennelijk deed zelfs Stradivarius het ook, zij het met vernis (dat las ik op een Engelstalig forum)
Ik weet er ook allemaal niks van af, Grizzly (heb zelfs nog nooit een gitaarbouwboek in handen gehad), maar ik kan twee redenen bedenken waarom het afschermen van de binnenkant misschien nuttig kan zijn:
* Klankreflectie. Een glad(der) en hard(er) oppervlak weerkaatst de geluidsgolven beter en langer. Nadeel is dan misschien dat je ook de 'natuurlijke' (warme?) klank voor een deel wegneemt?
* Stabiliteit van het instrument. Een 'afgesloten' houten oppervlak is minder gevoelig voor het aanwezige vochtgehalte in de lucht, het neemt dus niet zo snel vocht op en droogt ook minder snel uit. Minder kans op barsten. Door een houten paneel langs beide kanten af te werken verklein je ook aanzienlijk het risico op kromtrekken (als test moet je eens een binnendeur slechts aan één kant schilderen..).
Zachtere houtsoorten reageren sneller op een schommelende luchtvochtigheid dan de hardere varianten die verwerkt zitten in een gitaarbody, vandaar misschien dat Bogdanovich enkel de binnenkant van het bovenblad afschermt?
Ik gok maar,
Tee.
Had ik nog niet aan gedacht. Ik denk dat je daar een goed onderbouwd argument hebt.
Ik heb de binnenzijde geheel in een dun laagje schellak gezet (wordt in de "shellac" wereld een washcoat genoemd) en daarna opgeschuurd met 1200grit.
Doosje zit dicht :mmmm:
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-..._080334-XL.jpg
Wat een mooi hout! Prachtig!
En met dank aan Barno is het logo ook best wel een topper geworden :)
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-...MG_0923-X2.jpg
En hier is aan de binnenzijde nog net het resultaat te zien van een heel lichte schellak coating.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-...MG_0924-X2.jpg
De vlekjes moeten nog weg geschuurd worden, maar het eindproduct begint vorm aan te nemen.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-...MG_0927-X2.jpg
Wat is wijsheid?
Ik heb een paar van die "el cheapo" kant en klare brugjes liggen, die ik zo op de top kan lijmen.
(kwaliteit van 1000 in een dozijn met de gaatjes schots en scheef geboord)
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-...IMG3552-XL.jpg
Eigenlijk weet ik niet of ik dit wel op mijn gitaar kan/wil lijmen.
Ik heb ook de keus om zelf een brugje te maken, van Snakewood.
Daar heb ik een aantal voorbeelden van gezien op internet, dus het kan.
Het is qua gewicht vergelijkbaar met Ebben, dus vanuit dat opzicht moet het ook goed kunnen.
In mijn voorraadje Snakewood toetsen zitten een paar minder mooie exemplaren. Kwalitatief maakt het geen verschil, maar de tekening is slechts voor de helft mooi.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-...IMG3550-XL.jpg
Voor mijn eerste klassieke (proef) gitaar sta ik nu voor de keus!
Gooi ik er een nette (kostbare) toets op en gebruik ik dit mindere toetsje om op te zagen in hout voor 4 brugjes.
Of gooi ik deze minder mooie toets erop en gebruik de kant en klare brugjes?
Graag wat meningen van jullie.
Ga je tevreden zijn met een minder mooie toets en een brugje wat eigenlijk niet helemaal naar je zin is? Uit je tekst te lezen denk ik niet..
Edit: Zit nog ff naar die brugjes te kijken en het doet zeer aan m'n ogen, zo scheef zijn die gaten geboord...
Haha, als je nog niets in die richting doet, zou ik je aanraden om iets te doen in psychologie ;)
Mijn eigen tekst overlezend denk ik dat je gelijk hebt.
Ik had het, toen ik het schreef, nog niet in de gaten, maar in deze gitaar is zoveel van mijn energie (centjes en tijd) gaan zitten, dat ik het maar beter af kan bouwen met top materiaal.
Of het gaat klinken weet ik niet, maar dan heb ik er in ieder geval een goed gevoel bij als ik er naar kijk.
En die brugjes,
Als iemand ze voor nop wil hebben, ik neem er 4 mee naar de Beurs voor de weggeef.
Mogelijk zijn ze goed genoeg als voorbeeld of template.
;) Was niet zo heel moeilijk, maar ik ga het overwegen..
Heel herkenbaar, Ik heb in mijn gitaar al zoveel geld gestoken dat ik geen compromissen meer doe, dan liever nog wat extra geld. Ook al wordt het een duur stuk muurversiering...
Ik heb nog het nodige rosewood liggen, ik doneer gratis een mooi stukje rosewood zodat je er zelf een brug van kunt maken (als dat tenminste is wat je wilt want misschien wil je gewoon liever het prachtige snakewood. Wel oppassen met het lastige lijmen van snakewood (als ik het goed onthouden heb).
Mega bedankt voor het aanbod Cocobolo,
Maar ik zal dat half gekleurde stuk Snakewood verzagen, het zal nooit mooi staan als toets.
En dan heb ik genoeg voor 4 bruggen.
De achterzijde heeft ook al een Snakewood backstrip en ik denk dat ik de bindings er ook van maak (maar daar twijfel ik nog over).
http://www.websophist.com/Churchill_...earsSweatO.jpg
Gelijk heb je! Als je wél top materiaal hebt en je gebruikt het nu niet zul je daar zeker spijt van krijgen. Iemand anders zal het waarschijnlijk niet zien maar zelf wordt je er ieder keer aan herinnerd.
Wil dat snakewood een beetje buigen voor de binding? Volgens mij heb ik ergens gelezen dat het nogal vettig is. Speciale lijm?
Hi Ike,
Dat vettige zal wel meevallen, het voelt eigenlijk kurkdroog aan. Ik vergelijk het een beetje met het gevoel van glas.
Met je ogen dicht lijkt het qua hardheid/gladheid en gewicht erg op elkaar.
Daar ligt ook een beetje mijn bedenkingen omtrent het buigen (en lijmen)
Maar het is gedaan, dus moet kunnen.
Ik vermoed dat het met CU lijmen is gedaan, maar van het werken daarmee heb ik totaal geen verstand van.
Trouwens,
ik weet niet of het ivm forum regels mag, maar het zou zonde zijn als een forum broeder er naar op zoek is hij hoort later dat ik hem al verkocht heb. Hoe/waar mag/kan? ik vertellen dat mijn bijna nieuwe lintzaag weer in de verkoop gaat?
Voor een collega gitaarbouwer trek ik er nog eens 10% vanaf.
Hij loopt fluisterstil en stabiel, en bevalt eigenlijk helemaal top, maar ik ga op zoek naar een grotere.
Regelmatig heb ik prachtige stukken hout die ik wil verzagen als top of achterzijde.
Ik heb me dan steeds rot zitten ergeren aan het feit dat ik niemand in de buurt heb die ze voor me kan zagen.
Daar heb ik een doorvoer hoogte vanaf de 220mm voor nodig.
En die ene keer dat ik een voorraad prachtig kwartiers plataan had, genoeg voor zeker 6 achterkanten en 6 zijkant setjes, verknalde die knurft het zo erg dat ik er krap 2 achterzijdes en 2 zijkanten terug kreeg. (na betaling van 75 Euro :( )
Ben ik helemaal klaar mee, dus er komt een grotere Lintzaag.
Om de kosten een beetje te dekken is mijn metaaldraaibank eruit, en mijn huidige lintzaag volgt.
Staat voor 300 op MP, maar gitaarbouwers hebben een streepje voor dus 270.
Hetgeen ruim 100 onder aanschafprijs is, met extra een nieuw zaagblad erbij.
Deze heb ik op het oog met 280mm doorvoerhoogte (ik heb slechts 220 volt, dus is 3pk het uiterst haalbare.)
http://www.hbm-machines.com/producte...intzaagmachine
Hak da geweten, Ik heb net een "nieuwe" gekocht, wat overigens een leuk ding is, maar dit had ook leuk geweest. Voordeel van de mijne is dan weer dat het een combimasjien is.. Succes met de zoektocht naar een nieuwe!
http://i1324.photobucket.com/albums/...ps72b85298.jpg
Blits ding Rizz, neemt lekker weinig ruimte in en is multifunctioneel
Da's een mooi ding, die je wilt aanschaffen. Ik kan me dat wel voorstellen. Heb ook niemand in de buurt om topjes te zagen.
Succes met de verkoop (ik heb er al één, ook een kleine) :D
Het rare is, dat ik erg weinig Lintzagen kan vinden die een hogere doorlaat hebben dan 220mm en nog steeds op 220volt gaan.
Rond de 600Euro is een hoop te vinden, maar allemaal te laag. Deze is perfect, maar gelijk weer 2 x de prijs :(
Ik heb zitten zoeken, maar rond de 800 is niets zinnigs te vinden met een doorvoer van 220mm of liever wat hoger.
Moet het persé nieuw zijn dan?
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-...reviousPage=lr
Zaaghoogte 250mmm
Geen verkeerd idee,
Ik geloof dat de Scheppach goede machines levert. Bij mij kwam de Basato 5 al even in beeld, maar was te duur.
Over de prijs jokt die meneer een beetje met zijn 1930 incl.btw. nieuwprijs.
De Schappach Basato 4 is nieuw al te koop vanaf 1100 of zelfs 849 incl (wel even naar Dtsl)
Niet erg, maar ik houd niet zo van jokken. Als ze daar over jokken, waar dan nog meer over . . . . ?
die Scheppach vergeleken met die HBM, dan heeft die HBM wel het dubbele vermogen. Zou, juist bij bookmatchen, wel prettig zijn. Hoewel het ongetwijfeld ook met de Scheppach lukt. Ik had ooit een Elektra Beckum en die viel bijna stil als ik ging bookmatchen. Dus die kwam echt kracht tekort.
Ik wil je echt niet verbeteren, marco, maar ik kom maar op 1,5x. (2250w - 1500w).. :hide: (3pk-1,5Kw)