Een v30 zo in die combo lijkt me zo geen goed idee, beter een aparte closed back cabinet. Wat is je beschikbare budget ervoor?
Printable View
De 1960TV (TV = Tall Vintage) is wat hoger gebouwd dan een gewone 1960 kast en als zodanig meer bedoeld als stand alone en niet zozeer als bovenste deel van een full stack.
Daardoor ook wat meer inhoud en iets ander geluid, wat meer laag maar ook soms wat minder strak in het laag.
De 1960TV is overigens geen reproductie of reissue want er is nooit een oude versie van geweest dus alleen qua uiterlijk ziet het er vintage uit met z'n pinstripe speakerdoek, zeker een blikvanger qua uiterlijk.
Beide cabs hebben G12M25 speakers.
Aangezien ik nog niet lang geleden een forse duit heb gespaard voor de Mark IV, wil ik er niet teveel voor betalen. Vooral omdat het meer 'hebbe, hebbe' is dan echt nodig :satisfie:. Ik gebruik hem voorlopig enkel op mijn appartement, dus loeihard blazen zit er eerste maanden niet in...
En dus ik zou best 1x12 kopen om dat tegelijk met de combo te laten knallen?
Wat voor speaker zit er in je combo nu? Misschien kun je de speaker uit je combo vervangen door een betere en dan de oude speaker die uit je combo komt bouw je een 1x12 closed cabinetje voor. 2 vliegen in 1 klap en misschien een geweldige verbetering in sound?
Vrijdag bij Nederland muziek langsgeweest en ik kan daar verschillende cabinets uitproberen. Ze hebben niet zoveel:
Rivera K412B
Egnater Tourmaster 412A
een Orange 412 met V30 speakers
Ze hebben nog wel meer, maar geen cabs die mij aanspreken. Ik zou graag de Engl 212VH en de Mesa Boogie Recto 212 willen uitproberen. Misschien toch maar eens ergens anders heen :P.
Ik heb vrijdag ook de Engl E530 weer eens aangesloten want ik heb een nieuwe eindtrap (Engl 930/60) en hij klinkt wel erg goed. Misschien hou ik die dus, om mijn scheursound te maken (en dan clean en solo via de Trio).
Ook voor het setje zit ik nu dus te denken aan een Engl 212VH. Ziet er in ieder geval strak uit.
Hij klonk altijd al goed, maar ik kon er gewoon niet die typische Engl-scheur die ik bij jou en op internet wel hoorde (dat rauwe), uithalen. Nu met de 930/60 met z'n 6L6 buizen klinkt het precies zo rauw en dat vind ik wel erg tof. In combinatie met mijn Trio kan ik toch hele warme sounds halen dus misschien is het wel mijn ding.
Misschien dat een orange cab lekker klinkt, maar ik vind ze zo ontzettend lelijk! Die van Engl spreken me qua looks echt veel meer aan, dus het moet wel héél veel beter zijn.
Bovendien vind ik een matched set (E530, 930/60 en 212VH) ook wel erg aantrekkelijk. Ziet er superstrak uit.
Daar heb je een punt ;), matched is extra lekker, alhoewel orange GEIL ist naar mijn bescheiden mening...
Ik denk dat jouw set nu beter klinkt dan de Fireball alleen, de preamp bij jou heeft bepaalde punten waar de Fireball wat mods kan gebruiken (het scherpe dat de Fireball soms wat heeft ga jij minder hebben, en je hebt die bas boost voor eens te overdrijven, en aparte regelbare clean en zo...)
Nu zit er een C90 in.
Het vreemde is dat sommige mensen zeggen: vervang de speaker anderen zeggen: speaker vervangen in open-back heeft geen zin, koop externe cab...
Zelfbouw ben ik niet zo voor te vinden. Moet ik weer op zoek naar materiaal etc...en daarvoor ken ik te weinig van de techniek!
Als speaker vervangen inhoudt: V30 erin: NIET DOEN. Als het inhoudt: EV oid erin, zou je kunnen doen, maar persoonlijk zou ik dat zeker niet doen.
Andere speaker moet je zelf eraan beginnen prutsen, ik weet niet wat dat met de waarde van je amp doet. Cabinet eronder is fijn, want dan heb je iets nieuws erbij :D
Je zou 's een mailtje naar Kool & Elfring kunnen sturen met je wensen.
Die gasten weten er veel vanaf, en kunnen je wellicht een beter advies geven.
Ik heb ook wel 's gehoord dat een CL80 het ook erg goed doet in een open back.
OK, weer wat geleerd. :ok: :noob:
Dan zou ik zeker gaan voor losse cab met V30 oid. V30 en CL80 is schijnbaar wel toffe combi.
ok, dus de C90 black shadow laat ik erin en ik koop een externe cab (om gelijktijdig te spelen? of koppel ik de interne speaker los?)
Dan begint de zoektocht...voor wat ik het nodig heb denk ik dat ik best af ben met een 1x12 of 2x12. (krijg ik dan gewoon méér geluid, want das niet echt nodig of 'ander' geluid?)
Ik lees op fora soms dat een V30 vaak te 'muffeled' klinkt, beetje te wopperig in de bas. Greenbacks, EV12L, Thiele zijn namen die ik vaak zie voorbij komen.
Of moet ik kijken naar merken? Bogner, M/B, Marshall, Avatar...?
Of dit belgische merk: schijnt degelijk te zijn, maar precies wel prijzig...
ohja, ik ben dus op zoek naar een vette lead met niet teveel bass (bas-pot staat nu al op 1 of 2 op mijn amp).
Stijl: metallica ritme, mastodon in de lead, Slash, AC/DC op ch2...cleans krijg ik er altijd wel netjes uit, is ook bijzaak...
ps:zoals jullie merken ken ik echt niets van externe cabs, dit is geheel nieuw terrein voor mij!
FAD is zeker goed, maar zeker niet goedkoop, geldt voor veel andere merken ook. Orange vind ik goedkoop voor wat het is (prijs vergelijkbaar met marshall en toch pak beter qua bouw (en klank)), echt goedkoop is Harley Benton en dikke aanrader is Framus 2*12 v30-cabinet. V30 moet je voor zijn of niet eigenlijk, maar de cabinet waarin ze zitten doet ook zeer veel. Ik zou voor een 2*12 gaan, ookal heb je al een speaker in de combo zitten, twee speakers naast elkaar in 1 closed back is ruimer en gaat wat meer druk maken verwacht ik.
Of je beide samen kan aansluiten hangt van impedantie-zaken af.
Bas staat bij je laag omdat die na de eerste gainstage zit. Eigenlijke bas die dat uit je versterker komt regel jij met je grafische equalizer af eigenlijk
In het tweedehands tips topic staan vooral gitaren, vandaar maar even hier voor de liefhebber, Mesa en ENGL 4x12's en een K&E 2x12 te koop voor zo te zien nette prijzen...
http://link.marktplaats.nl/326247515
Tja ik zocht er lang naar een maar heb nu al een andere Mesa, maar wel met die speakers dus ik zou er niet veel mee opschieten. Plus het feit dat half open back niet voor mij is, maar dat zou je eventueel wel op kunnen lossen met en paneel.
Maar bieden vanaf 500 is netjes, vaak wordt er toch al tussen de 700 en 800 voor gevraagd, zeker met EV's .
Ik ben nog op zoek naar een 2x12 K&E als aanvulling op mijn bestaande K&E cabinet. Nadeel is natuurlijk dat hij kwa looks hetzelfde moet zijn als mijn bestaande cab zwart met light brown wheat grill
Ik ga, als alles meezit, aankomende zaterdag naar Nederland Muziek om eens wat cabinets te vergelijken. Ze hebben niet superveel, maar dan weet ik iig hoe goed mijn Harley Benton Vintage 212 is (want die gaat ook mee). Wat ik (als ze het nog hebben) in ieder geval ga testen zijn (wat ik eerder ook postte):
Rivera K412B
Egnater Tourmaster 412A
een Orange 412 met V30 speakers
En misschien staat er nog wel wat leuk spul. Dan kan ik in ieder geval aangeven welke ik beter vind, en kan er dus ook advies worden gegeven over andere cabs (iemand die de Rivera en een Engl heeft getest, kan een vergelijking maken).
Ben benieuwd. Jij bent een gearslut, maar geen gearslut die zich sowieso door de naam van een merk laat overtuigen (voor zover ik weet). Dus het vergelijk wordt heel interessant :) ;)
Zoals beloofd ben ik vandaag cabinets wezen testen. Het was de eerste keer dus een hele openbaring. 5 cabinets getest, dik 2 uur bezig geweest. Dit zijn ze:
Marshall 1960B: strak maar niet vol
Rivera K412B (V30 speakers): niet strak maar wel vol
Egnater Tourmaster 412A (V30: strak én vol
Genz Benz G-Flex 412: fizzy, vervelende zoem in geluid; iel laag
Orange PPC412 (V30): te dik, snel dood, wel strak
Mijn oude Harley Benton V212 (V30) was ook mee: dood, fizzy, zompig. Meer aanwezig dan de Egnater, goed voor Meshuggah-stijl, maar niet voor mijn stijltje warme progmetal :P.
Lijkt me duidelijk, ik was flink overdonderd door de Egnater. Deze dus. Kost 699 euro, wat ik best een mooie prijs vind.
Nu de vraag van mij: kan iemand me vertellen wat 'ie verwacht hoe ik de Mesa Boogie Rectifier en ENGL E212VH (of 4x12 voor mijn part) ga vinden? Deze had Nederland Muziek niet en ik denk dat ik voorlopig niet verder kan testen.
De looks van de Egnater staan me tegen, dus daarom zou ik graag willen weten of iemand iets zinnigs heeft te zeggen over Boogie en Engl, gebaseerd op bovenstaande smaken.
Zeer leerzaam en gezellig :).
Die boogie cabinets zijn zo belachelijk duur sowieso, als die egnater echt super was, lijkt me dat een perfecte optie.
Ja, dat heb ik gedaan....
edit: ik had een Studio .22+, met een 50w "Black Shadow" speaker.
Ik had ook een 2x12 met Eminence GB12's en ik vond ze wel erg op elkaar lijken. (afgezien van de sticker op de achterkant) Dus de boel er uit geschroeft, zelfde chassis, zelfde gewicht, zelfde conus => Zelfde klank....
Is natuurlijk een marketingtruukje dat door heel veel fabrikanten in allerlei marktsegmenten wordt toegepast.
ik vond engl cabs zeker wel gaaf en voor metal zullen ze het prima doen. Voor hardrock vond ik ze wat TE strak opzich. Dan heb ik liever een wat lossere crunchy sound.
Ik zou de engl zeker uitproberen ik denk dat je er misschien wel in kan vinden wat je zoekt.
O ik zie net op de website van Egnater dat de 2x12 Tourmaster cab geen V30 speakers heeft, maar custom-voiced Egnater Celestion Elite-80. De 2x12 heb ik niet geprobeerd, dus het zou zomaar kunnen dat die me dus niet aanstaat....
4x12 is gaaf, maar ik denk veel te onpraktisch voor mij. Ik heb al heel lang geen gigs meer gehad (wil het wel weer gaan doen) en voor thuis is zoveel power echt niet nodig. Het staat stoerder, maar het is veel lastiger manouvreren en kost dus ook meer ruimte.
Wie weet kan ik binnenkort eens ergens een Engl uitproberen...