ik heb 'm omgewisseld met de andere volumepot, en nu doet de hele pickup het niet meer :nervous:
ik ben bang dat ie kapot is (de potmeter). ik heb alle draadjes al opnieuw vastgemaakt, maar dat hielp niks...
Printable View
ik heb 'm omgewisseld met de andere volumepot, en nu doet de hele pickup het niet meer :nervous:
ik ben bang dat ie kapot is (de potmeter). ik heb alle draadjes al opnieuw vastgemaakt, maar dat hielp niks...
Mnn, lastig... wat ga je nu doen?
Meet die potmeter 'ns door dan. Universeelmeter aan de buitenste pootjes om de totale weerstand te meten; aan de middelste en één van de buitenste, en dan draaien om het verloop te bekijken.
ik heb nog wat zitten klooien met die potmeter. geen idee wat, maar hij doet :)
zo, dat is geregeld. volgende probleem:
ik wilde de truss rod afstellen. nou draai ik aan dat dingetje in de kop met een inbussleutel, blijkt ie los te zitten...
in ieder geval, zo goed als los. ik kan 'm gewoon draaien (weerstandloos) zonder dat er iets gebeurt.
dat ding zal dan wel niet goed zijn... en nou??? :nervous:
Als je 'm aandraait moet je toch op een punt komen dat je weerstand gaat voelen. Als je kunt blijven draaien, is er iets niet in orde.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RoelTM
ik heb 'm net heel wat rondjes naar rechts gedraaid (met de klok mee, van bovenaf gezien) maar hij zit nog steeds los...
ik kan dat metalen dingetje ook gewoon bewegen...
niet echt prettig, want de hals is nog steeds zo krom als een garnaal op woensdag, en dat speelt nou niet echt fijn... :(
dit betekend toch niet dat ik een nieuwe neck moet hè??? :nervous:
Kun je die moer er wel vanaf draaien? Klinkt alsof-ie helemaal geen schroefdraad grijpt.
Trussrod vervangen is doorgaans een nogal ingrijpende operatie. Kun je bijna net zo goed zelf 'n hals maken. Maar da's best te doen hoor; leuk en heel leerzaam.
hij zit echt los, hij wil er niet in of uit... waarschijnlijk inderdaad iets niet goed met het schroefdraad binnenin...
***edit om de mod's werk te besparen*** :angry: :angry: :angry:
dat wordt dus een nieuwe neck lopen, ik denk dat zelfmaken er niet in zit... wordt de gitaar vast niet bespeelbaarder van ;)
Maar je hebt em toch van dat roze ding afgehaald?
Was er wat misgegaan bij het overzetten?
nee, blijkbaar zat die al los...
het is niet zo dat ik 'm los moest halen om 'm van de andere gitaar te krijgen...
ik kan me iig niet voorstellen dat daar iets mis is gegaan
Heeft de trussrod niet toevallig ook een uiteinde aan de bodykant?
Kun je misschien meer zien als je de nutlocks verwijderd?
Hoor je gerammel als je tegen de hals tikt?
nope, daar zit ie ergens achter... meer zoiets:
http://img233.imageshack.us/img233/9066/60938612zh8.jpg
dat zwarte is dieper zeg maar, daar kun je nog een stuk zien, daar zit niet zo'n stuk bruin hout voor...
en ik hoor verder niks in die hals, dus er zal verder wel niks loszitten...
en voor het spuiten zijn de nutlocks eraf geweest, en daar heb ik niks bijzonders gezien, maar ik zal wel nog een keertje kijken...
Dit is wel extreem balen.
Ik heb niet veel ervaring met zulke trussrods, maar gevoelsmatig denk ik dat het twee dingen kunnen zijn, of een breuk van de stang of hij is uit de onderste moer (die aan de kant van de kast) is gelopen en als je nu probeert te stellen de hele rod meedraait.
Kun je proberen door druk uit te oefenen op de inbussleutel (druk richting de kast) grip te krijgen?
Succes ermee.
dat druk uitoefenen heeft niet geholpen, echt balen dit...
wel ironisch dat me zus helemaal op zoek is gegaan naar een gitaar die ik kan gebruiken, en dat ik er uiteindelijk alleen maar de brug van gebruik ;)
Ja, maar aan de andere kant had ze dit ook niet kunnen voorzien natuurlijk. Buiten dat in de originele planning zou je toch veel meer gebruiken dus daar voor had ze het toch gedaan:)Citaat:
hoor je die fluisterstem dan niet in the air : maak zelf een hals, maak zelf een hals ... :)
niet echt ;) heb de muziek ook aardig hard staan...
maar ik zie het eigenlijk niet echt zitten, om 'm zelf te maken. wordt de gitaar vast niet bespeelbaarder van.
Maar Roel,
Het valt best mee. Als ik zie hoe netjes je die body hebt gemaakt, kun je vast ook een hals maken. Je beseft het alleen zelf nog niet.
Eind maart zat ik in een vergelijkbare situatie: ik wilde zelf een gitaar maken en dacht dat ik nooit een hals zelf zou kunnen maken. Toen werd ik geconfronteerd met de prijzen van prefab halzen en dacht ik 'probeer het toch eerst maar zelf, wie weet lukt het'. Nu heb ik de smaak te pakken, ben al aan de derde bezig.
Nog voor het jaar om is, kun je een volledig zelf gebouwde gitaar hebben 8-)
no shit, ik vond mijn eerste hals makkelijker als een body, en als je minimal risico wil, koop je gewoon een preslotted fretboard.
en ja, ik speel nog altijd op de gitaar met eerste hals. no excuses dus :)
De angst om zelf een hals te maken heeft iedereen voordat ie aan z'n eerste hals begint. Had ik ook.
Maar je krijgt al gauw door dat het niet heel erg lastig is. En voor de prijs van het hout wat je gebruikt hoef je het niet te laten, zeker al je het vergelijkt met pre-fab halzen (zoals hiervoor al werd gezegd)
hmmm, na deze adviesen denk ik dat ik toch maar stiekem ga gluren voor halsonderdeeltjes...
en ik besef mij ineens, dat als de hals zelfgemaakt gaat worden, ook het fredboard zelf erop gelijkmd moet worden, en ik dus eventueel LEDjes erin kan doen, wat in een eerder ontwerp het geval was :D:D:D yeah biatch :cooler:
en een echt zelfontworpen headstock ipv een afgezaagde strat headstock (ja, die was ook zelfontworpen, maar da's toch anders...)
hier moet ik wel ff bijzeggen dat mijn pa me wel erg veel geholpen heeft ;) veel credits gaan naar hemCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat
misschien dat ik hierna een Red Special ga maken, en dat ik dan zoveel mogeljik zelf doe...
Brian May heeft de Red Special ook samen met zijn vader gemaakt; je bent in goed gezelschap.
inderdaad :) en zo langzamerhand begint het zelfgemaakte neck GAS steeds meer op te borrelen ;) jup, jullie hebben me overgehaald...
way to go! gewoon wat threads opsnorren hier waar halzen goed geïllustreerd worden gemaakt en alles afkijken :) zo heb ik het ook gedaanCitaat:
Gewoon doen. Het is prima zelf te maken en het levert je veel lol op. Pre-slotted vind ik een goede tip.
Wie weet, kun je ook een aangepaste vorm maken? Jammer dat je gitaar hierdoor nog niet af is... maar er staat je een erg leuke nieuwe uitdaging te wachten 8-)
Succes met bouwen :hippie:
http://img524.imageshack.us/img524/1481/dsc00125ed9.jpg
ik heb de locking nut erafgeschroefd, en zie hier het resultaat.
het metalen ding ik naar links/rechts verschuifbaar met 1mm
best wel behoorlijk veel, aangezien veel forumers twijfelen of ze die wel goed afstellen, omdat dat ding muurvast lijkt te zitten...
ik kan 'm zonder moeite duizenden rondjes draaien... niet goed dus
ik weet niet hoe ik het heb gedaan, maar volgens mij zit ie nu vast...
even een paar uur wachten op het resultaat dan maar
Dat is zeker een positieve wending:D Hopen dat het blijvend is. Wat was je aan het doen toen hij weer vast schoot dan?Citaat:
Iig erg blij om te horen dat het voor nu weer ff goedgekomen is :hippie:
ik kijk vol ongeduld uit naar foto's maar het enige wat ik zie is een headstock, laat de hele gitaar zien :)
Ja nog even over die foto, volgende keer misschien even het focus punt verstellen.. De foto was nu scherp op de achtergrond waardoor je gitaar vervaagd:( Verder alleen een suggestie hoor :hippie:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pueblo
de foto's tot nu toe zijn gemaakt met een mobieltje = niet goed ;)
ik zal zeer binnenkort eens kwaliteitfoto's opladen
Ja het maakt in principe ook niet uit hoor. Zo lang het nog foto's van de bouw zijn is de kwaliteit hoog genoeg voor de mensen hier hoor. Het is niet alsof we het op a3 willen uitprinten en het is duidelijk te zien:D Als je maar voor het eindresultaat een beetje goede kwaliteit (en zeker hoge kwantiteit 8-) ) foto's neerzet.Citaat:
Hou ons op de hoogte, peace&love :hippie:
Ik wil foto's!! :D
Ja inderdaad verdorie, kom maar op :D ik wil dat ding zien glimmen :satisfie:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_TRC
Iedereen wil foto's zien inderdaad^^ Maar ik denk je dat je liever foto's wil zien als hij helemaal af is... dan kan je ook geluid het geluid ervan erbij horen. Ik bedoel hij is bijna klaar. Dus ik denk dat ik wel namens roel kan spreken als ik zeg: Nog even geduld :harmony:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KoenB
...goh bedankt Roel. :dontgeti:
wij willen ook foto's zien van het bouwproces
Natuurlijk:D ik ook...
Maar wat ik bedoelde was dat de gitaar nagenoeg klaar is. Van wat ik er van gelezen heb zijn het nog een paar kleine dingetjes die gedaan moeten worden. Ik neem niet aan dat je helemaal foto's wil laten maken van hoe het nu is terwijl de gitaar misschien wel over een weekje af is?