ghehe:D ja hij blijft mooi idd:DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitch
Printable View
ghehe:D ja hij blijft mooi idd:DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitch
http://www.youtube.com/watch?v=zufGw8N43F4
-Time Tonight-
http://www.youtube.com/watch?v=U-TJi4ZsL8I
-Falling-
I rest my case :).
zijn 2e echte optreden na zn verslavings peroide met de RHCP
http://youtube.com/watch?v=765DLNuTSCU&feature=related
super vet nummer btw:)
Hij had wel even mogen stemmen!
Ik ben niet onder de indruk. Solo zeer matige platen, in de band steeds dezelfde semi funk spelen.... :stop:
Lekker onderbouwd pik :cheerup: Jij snapt er echt niets van.
Leg mij nou eens uit wat hier nou zo briljant aan is:
My Smile Is a Rifle
by John Frusciante
Album : "Niandra Lades and Usually just a T-shirt" View Lyrics Print Tab
Tablature by Jean Buchet
Tuning : E A D G B E
4/4
INTRO :
|-----------------------------------|
|----------------------------8p5----|
|-7-9-7-9-7------5-7-5-7-5-7--------|
|-------------9---------------------|
|-8---8---8-0----5---5---5---0------|
|------------------|
|------------------|
|-7-9-7-9-7--------|
|-------------5h6--|
|-------------7----|
|-8---8---8-0------|
|------------------------------------------------|
|---10p8----10p8----10p8----10p8----10p8---------|
|----0-------0-------0-------0-------0------9----|
|-------------------------------------------9----|
|10------10------10------10------10------10-7----|
|-------------------------------------------0----|
|----------------------------8p5----|
|-7-9-7-9-7------5-7-5-7-5-7--------|
|-------------9---------------------|
|-8---8---8-0----5---5---5---0------|
|--------------------------------------------------0----|
|--------------------3-----3-----3-----3-----3-----0----|
|-7-9-7-9-7------------4-----4-----4-----4-----4---1----|
|-------------5h6--5-----5-----5-----5-----5-----5-2----|
|-------------7------------------------------------2----|
|-8---8---8-0--------------------------------------0----|
VERSE :
|---0---0------------------------|
|---1---1---0-----1---1----------|
|---2---2-----0---2---2---0------|
|-----------------2---2-----0----|
|-0---0---------0---0------------|
|---------3-------------3--------|
Welke bijdrage heeftie geleverd aan het gitaar idioom dan?
Wie zegt dat ik dat briljant vind? Waarom moet ik uit 1 tab gaan verklaren wat er briljant aan is? Ga nou maar eens goed luisteren of zoeken, het is al meerdere malen uitgelegd wat mensen goed aan hem vinden. Ga je nu elk topic over personen ophalen om ze met je semi-knowledge neer te sabelen?
En dat moeten mensen even uitleggen aan de hand van een selectief uitgezochte tab? :seriousf:
Eigenlijk hoeft helemaal niemand zich te verantwoorden tegenover je, maar ik wil best een poging doen om je vraag te beantwoorden. Waarom ik vind dat ie erg veel heeft bijgedragen als gitarist is dat ie met een cleane tone een heel krachtig geluid heeft neergezet, of je er van houdt of niet. Daarnaast heeft ie in de vorm van 'Blood Sugar Sex Magik' een rockklassieker neergezet (hij niet alleen uiteraard) dat absoluut niet te vergelijken is met andere klassieke rockalbums. Als jij me er wel eentje kan noemen, be my guest. Daarnaast heeft ie in de vorm van 'Under the bridge' een evergreen geschreven met de Peppers op z'n 21e. Ach, niet slecht dacht ik zo en ja, een redelijke klassieker onder muzikanten. Ook is hij van de gitaristen van zijn generatie één van de meest invloedrijke. Hele generaties daarna die zijn begonnen met gitaarspelen na het luisteren naar Frusciante. Mike Einziger is daar bijvoorbeeld een heel mooi voorbeeld van. Prima als dat je niet aanstaat, maar het is nou eenmaal wel zo. Als je je ook een klein beetje had verdiept voor je kritiek gaf, dan had je ook kunnen weten dat de Peppers iets meer dan ' semi funk' hebben gebracht. Geeft niks en het is ook prima dat je er niet van houdt, maar het zegt heel veel over je zogenaamde expertise. Daarnaast heeft z'n solowerk al helemaal niets met 'semi funk' uit te staan. Een virtuoos is het niet, maar hij doet volkomen z'n eigen ding en is uit duizenden herkenbaar. Daar hoef je geen fan voor te zijn om dat te kunnen onderkennen.
Als je de kans een keer krijgt, kijk voor de gein eens het tablatureboek van 'By the way in'. Niet de tabjes van internet, want daar klopt 99% niet van. Ik denk dat je er nog heel wat van kunt leren en dat er zo hier en daar wat accoorden tussen staan die jij helemaal niet kent en die heel doordacht gebruikt zijn. En dat is zonder meer een kwaliteit. Mijns inziens is Frusciante gewoon een hele goeie slaggitarist met een enorme accoordenkennis, waardoor hij ook heel anders speelt dan andere rockgitaristen.
Ik zat gewoon te rekken en op jou te wachten:D
yeah :soul:
Drap wint :cheerup:
Uit het woordenboek:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drap
sloppy
adjective (sloppier, sloppiest)
messy; not neat, elegant, or care
imprecise or loose
I rest my case.....
het gaat hier ook niet over de letterlijke betekenis van sloppy maar de betekenis die drap daar aan geeft denk ik. En dat kan iets heel anders zijn dan de letterlijke betekenis uit een woordenboek. Voor mij betekent dit dat hij op een losse manier speelt, dat hij niet altijd exact hetzelfde speelt, mss ook niet altijd geheel correct qua techniek enzo maar het klinkt wel bijna altijd goed en dat is uiteindelijk toch de essentie van muziek maken.
Voor mij is Frusciante ook een heerlijke gitarist, die misschien met simpele akkoorden zalige muziek maakt, maar zolang het goed klinkt moet je het toch maar doen. Zowel zijn solowerk als zijn werk met RHCP vind ik echt goed.
ja we hebben hier te maken met een fan
groet
Leg 's uit, want kennelijk heb ik er volgens jou meer mee bedoeld dan dat ik zelf in gedachten had.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beruk
Grappig ook, ik las je lijstje favorieten in een ander topic. I rest my case... Ik ben echt enorm geimponeerd door je expertise, echt.
Als je kritiek geeft, ga dan ook in op de inhoud. Je zegt namelijk feitelijk helemaal niets.
@ Beruk. *zucht* Ik begrijp niet hoe iemand van jouw leeftijd zo'n bekrompen houding kan aannemen tegenover gitaristen. Ik denk dat drap nog maar zo'n 5% van de argumenten heeft aangehaald waarom John een zekere invloed heeft gehad in de muziekindustrie.
Je neemt als voorbeeld 'My Smile Is A Rifle'. In die tijd zat John zwaar aan de heroïne, in de donkerste tijd van zijn leven. Heel dat album reflecteert die periode. Er zit gevoél in. Zou je het nummer beter vinden mochten er 15 doldwaze akkoorden in zitten of hij plots in shredden zou uitbarsten naar een ongekende climax? Het gaat erom dat hij mensen raakt met zijn muziek. Dat doet hij alleszins met mij en velen hier met mij. Als je echt op zoek bent naar zijn compositietalent, kijk dan eens (zoals eerder gezegd) naar By The Way. Daar tovert hij akkoorden en schema's te voorschijn die de melodieuze kant van de Peppers naar een hoog niveau tillen.
Around the World is het eerste nummer dat ik van de RHCP hoorde. Toen het einde naderde had ik een bevrijd gevoel, ik had muziek waar ik mij eindelijk verbonden mee voelde. Gaat het daar ook allemaal niet om? Who gives a f*ck dat de main riff van ATW uit niks anders dan D: 0-3-5-3-5-3-5, 0-3-5-3-5 bestaat? De song staat als een huis en doet iets met een mens.
Beweer jij nu in godsnaam nog eens dat een man die meeschreef aan wereldhits als Californication, Under The Bridge, Scar Tissue, Around The World, By The Way, Higher Ground (cover, maar toch), Can't Stop, Otherside, etc. géén invloed heeft gehad als gitarist?
even ter toevoeging:
ik denk niet dat hij alleen een bijrol heeft gespeeld bij de zojuist genoemde nummers. als je even kijkt waar de peppers toe in staat waren met en zonder John. (ja, hoofdletter!)
De ware wijsheid begint bij zelfkennis. Prima post!Citaat:
Ja mag door naar het volgende subforum.
Iemands post verbouwen ter vermaak valt zeker wel onder goede etiquette?
Everything you say will be misquoted and used against you...
Goed; nu weer ontopic!
Evenals iemands post uit z'n verband rukken, of ligt dat anders? Ik wacht nog steeds op de inhoud eigenlijk.Citaat:
:seriousf: Mooi ventjeCitaat:
Jezus mensen,
Als je John geen goede gitarist vind ga dan maar naar een ander topic.
Weer ontopic:
John is een bijzondere gitarist en staat bij mij op nummer twee van beste gitaristen(1e is hendrix). John maakt van vrij makkelijke akkoorden bijzondere nummers die je gewoon tot op de bodem van je hart raken. Of het nou solo of bij de peppers is, het is altijd zeer mooi. Nee hij is geen metalgitarist die snelle solo's speelt(metal vind ik de meest lelijke muziek die ik ooit gehoord heb), maar een erg getalenteerde/intelligente(hij heeft op een universiteit gezeten :satisfie: ) gitarist, die net als Hendrix met zijn hart speelt en veel wereldsongs heeft geschreven
Zo dat was mijn mening over john
Dat van die makkelijke accoorden dat lees ik vaker. Ik denk dat veel mensen zich daar toch een beetje in vergissen. Veel nummers van de Peppers zijn qua accoorden werk niet bepaald standaard. Dat is nu juist wat ik ook het sterke vind van de nummers, dat staat als en huis en er is over elk accoord nagedacht, naast dat het als een clip en klaar schema klinkt.
Nou een ander voorbeeld, hier is tie houterig en mist er een paar in het intro. Gelukkig is Flea er om te redden.http://nl.youtube.com/watch?v=abrKM1Z_te8
Kijk de RHCP is een hele hele goeie rock band met een hoog pret/feest gehalte en JF is belangrijk voor het groeps geluid. Met fans is het lastig discussieren, dat weet ik ook wel. Hij kent zijn accoorden, heeft een hele mooie toon uit zijn strat.
En speciaal voor alle fans: het hoogte punt uit zijn carriere :dance: :
http://nl.youtube.com/watch?v=-tKQWvNZT0k
Nu ter lering en vergelijk enige andere gitaristen:
http://nl.youtube.com/watch?v=VyN6td...eature=related
De aller aller beste nederlands gitarist:
http://nl.youtube.com/watch?v=MnxOIF4iJR4
Ik dacht ook dat bijvoorbeeld ik een antwoord gaf op je vraag en dat jij degene was die het één en ander ontweek. Volgens mij heb je daarnaast ook nog kritiek kunnen lezen, dat je overigens enigszins uit z'n verband rukte, daar waar het je uitkwam. Kom nou 's met inhoud, ik wacht nog steeds.
Ik snap ECHT niet waarom je Frusciante met Zakk Wylde en Rosenberg moet vergelijken, en dan semiwijs "ter lering" erbij te zetten. Doe niet zo neerbuigend tegen ons man, je bent echt niet meer omdat je van zogenaamd ingewikkeldere muziek houd.Citaat:
Beruk, jij hebt alle wijsheid in pact!
NOT!
Afijn, Beruk gewoon verder op standje negeer wat mij betreft.
Vind dit nog steeds een erg fijn nummer:
http://nl.youtube.com/watch?v=TBu7ZOpaO8I
Ter vermaak en plezier.
als ik hier mag schelden had ik dat gedaan, maar goed. Volgens mij is beruk gewoon een dikke fan van jf. Wat zoekt hij anders in dit topic?
Hij zak zeker al 100x gepost zijn, maar:
Part 1 http://www.youtube.com/watch?v=mU_sxusyuoI
Part 2 http://www.youtube.com/watch?v=wqgXS...eature=related
Zeer mooie filmpjes! Maar die van Under The Bridge is niet helemaal correct , zitten wat fouten in, maar wel zeer leerzaam. Voor de juiste tabs moeten jullie eens kijken in hun tabboeken. Er staan veel dingen in waar ik veel van opgeschoten ben als gitarist.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MartijnZeij
Wat mij trouwens opvalt aan Johns gitaarspel, is dat hij BIJNA altijd de noten die hij aanslaat 2 frets uit elkaar liggen.
Bijv. 5-7 of 8-10
Zoals in Scar Tissue, Can't Stop, Otherside en nog veel meer nummers.
ja klopt en daarom hebben de mensen die zeggen dat hij geen techniek hebben het ook fout. Hij heeft namelijk zijn eigen techniek die je niet zomaar ff na doet. Ben al een tijd aan het oefenen op zijn techniek en lukt nu aardig, maarnog niet perfect.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door niekrhcpniek
Wel erg leuk om te doen trouwens
Alle niet werkende linkjes gefixed
Heb vandaag een leuk voorbeeld gevonden van hoe belangrijk licks zijn :). En om aan te tonen dat Hillel ook een groot voorbeeld was van John (enfin, John was Hillel's kloon in de beginperiode :))
http://www.youtube.com/watch?v=huna8F3afww (Hollywood)
Vanaf 2:19
http://www.youtube.com/watch?v=ePCRpXmN4Ig (Readymade)
Vanaf 2:45
Ik ben er zeker van dat John dit zelf niet weet. Licks en riffs die je ooit gehoord hebben, komen volgens mij vaak geregeld in je hoofd terug als een 'nieuw idee'.
sorry, maar ik hoor geen overeenkomst eigenlijk.... Behalve dat het beide peppers muziek is.
Ligt niet aan jou, ik hoor de overeenkomsten ook niet.
Vind de solo aan het einde van dit nummer echt te gek, stuiteren op m'n stoel enzo:
http://www.youtube.com/watch?v=TFfARQ9kPYA
De opbouw er naar toe vind ik ook vreselijk goed. Hierin is ook te horen dat de Frusciante van nu wel ff wat meer kan dan de Frusciante van voor z'n verslavingsperiode. Al is ie qua techniek misschien wat achteruit gegaan en is het een wat raar mannetje geworden na z'n verslaving, hij doet en weet nu veel meer op de gitaar.
helemaal mee eens:) ik zit alleen al te stuiteren bij de eerste noot die ze aanslaan:D Wat een vet basgeluid!
Ik moest twee keer luisteren, maar exact op de tijd die staat aangegeven hoor je dat er dezelfde lick wordt gespeeld. Bij de eerste clip heel erg op de achtergrond, maar hij zit erin. Maar goed, da's bijna nog beter uit zijn verband gerukt dan die quote van een paar posts terug ;)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drap
Seg seg, wat is me dat nu :p. Mitch heeft het idd juist, ik dacht dat het duidelijker opviel. En als je mijn posts er in dit topic op nakijkt, wil ik helemaal niks uit verband trekken!
Duizenden posts met, wauw dit nr. van John is zo geweldig raakt ook een beetje vervelend vind ik. Er mogen al eens andere wendingen aangehaald worden :p.
Ik zou zeggen ga je gang ;)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door M.COM
Maar er is trouwens slecht nieuws:Bron: Ultimate-guitar.comCitaat:
With the Red Hot Chili Peppers officially "disbanded" for a year, Anthony Kiedis has taken on a new role as festival curator for Pittsburgh's New American Music Festival August 8 - 9.
Besides spilling his guts about the upcoming festival Kiedis revealed the status of his superstar band, telling rollingstone.com, "We're disbanded for the moment ... Cooler heads prevailed and the discussion at the end of our last tour was, 'Let's not do anything Red Hot Chili Peppers-related for a minimum of one year, and just live and breathe and eat and learn new things.' I was about to have a brand new son. Flea is very inspired to re-up his musical direction and ability and skill and he wants to learn new stuff. John [Frusciante] has been firing away on his own, making different solo projects. And Chad [Smith] joined a jazz band and went to Japan.
"I'm just home, hanging out with this really cool little kid, learning how to surf. But I'm starting to get just a little bit of a tingle that it would be nice to start thinking about songs and pieces of music. But just pieces."
Zeer jammer
Zat er aan te komen!