Klopt! ik zat net buiten in de zon en dacht: kut, dat moet ik effe rechtzetten...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirkdewaard
Printable View
Klopt! ik zat net buiten in de zon en dacht: kut, dat moet ik effe rechtzetten...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirkdewaard
Echt niet, Rickenbacker deed dat al jaren.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo
(en voor de ware archiefduikers, onderzoekers en betweters: Premier maakte voor de oorlog als allereerste een solidbody gitaar en basgitaar, met doorlopende nek.)
ja en nee. het bedrijf gibson is begonnen met orville gibson. hij maakte eerst mandolines, daarna banjo's, daarna gitaren. de preciese historie is gewoon op t internet te vinden.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Butger
de 'grote' gitaren van gibson, LP, es335, sg, V, xplorer, die zijn bedacht door ted mccarty. Meneer les paul himself heeft eigenlijk niks gedaan aan de LP, behalve dat stomme trapezium-tailpiece,die totaal onhandig was. Ted Mccarty (ja, van de mccarty gitaar van PRS!) heeft die gitaren ontworpen (met nog een team achter zich, maar Leo fender had die ook!) en bedacht. en dat te bedenken dat ie niet eens bij gibson wilde werken als CEO!
wat mccarty ook bedacht heeft, en waar velen hem iedere dag nog dankbaar voor zijn, is de tune o maticbrug (+ tailstop combinatie).
echt waar?? damn, wist ik niet...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zoon van Piet
Noem er eens een? de Les paul special/junior?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drap
Ik heb het over revolutionair en geniaal. de SG kan geen aanspraak maken op een van die wapenfeiten. Leuke gitaar, maar net als de jag/jazzmaster een sidenote in de gitaarhistorie. Je kan m tot die 'eerste 4' rekenen, maar dan op afstand van de Grote Drie - die krijgen de medailles.
(disclaimer: niks mis met de SG, ik wil er een kopen1)
Theodore McCarthyCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Butger
agreed.Citaat:
maar mijns inziens moet de titel 'meest revolutionaire gitaar ever' toch gaan naar de red special van brian may. de manier van wiren, de manier hoe de hals in t body is gezet, de 24 frets, de fulcrum 2 point trem met losse brug met rollertjes, high fret acces; dat soort dingen kwamen pas op ergens eind jaren 70. bijna 20 jaar nadat de gitaar van brian may was gemaakt. maar dat is een heel ander verhaal :satisfie:
Ik ben toch van mening dat de eerste elektrische solidbody de meest revolutionaire is. De rest is allemaal een voortborduursel hierop.
Die Les Paul specials en juniors waren toch van later? Dit weet ik ook niet zeker hoor, is puur een vraag.Citaat:
Leo was niet de eerste. Premier, Bigsby en nog wat obscure figuren gingen hem voor. Maar Leo combineerde het idee met massaproductie - en daar zat de revolutie. De tele was niet de eerste, maar wel de eerste betaalbare en overal verkrijgbare solidbody.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson
En dat ding van May.. leuk stukje huisvlijt. Maar weinig van wat je noemt was nieuw, Orpheo. Rickenbacker deed al 24 met access, danelectro zelfs 36! die schakeling kwam rechtstreeks van Burns, net als de pu's. fulcrum en rollers was al door (daar is ie weer) Leo verworpen in de eerste onderzoeksstadia van de strat.